Er fluval 405 en bra filter?

Hei

Jeg har en akvarium på ca 205-250L, har idag en innvendig eheim 2252 filter, er den bra nok? (Jeg har mange fisker)

Tenkte litt på Fluval 405, den er jo ikke heller så dyr.

Jeg er helt fersk når det gjelder slike ting.

- Er denne bra?
- Passer den til mitt akvarium
- Hva er fordeler/ulemer på Innvendig og utvendige filtere
- Vanskelig å rengjøre?
- Hvor stor er den?
Inaktiv bruker
den passer veldig fint for en 250 liter, da denne kan drive kar helt opp i 400 liter tror jeg? (rett meg om det er feil) men min kjører på en 500 liter, og det har gått veldig bra hittil
ulemper? kan ikke si det er mange ulemper med den, annet enn at den er litt vanskelig å fylle med vann etter rensing ved hjelp av håndpumpa som er på lokket, så jeg pleier bare å suge i utløpet, så kommer det vann inn i pumpa
den er heller ikke vanskelig å rengjøre, filtermediene henger i et "oppheng"eller hva jeg skal kalle det, som du bare kan dra opp å ta ut mediene og rengjøre
En ting er negativt med Fluvalpumpene synes jeg, og det er slangene. De er ikke standarddimensjonert, så å sette på ekstrautstyr er noe herk.

-Tim
Jeg syns 405 ble for liten for min 250 liter. Gå heller for Eheim 2028. Jeg syns det var som natt og dag med tanke på rengjøringsintervall.
Hei Toolei

2028 så bra ut, hva vil det si at toppen må være lavere enn vannflaten?

Jeg har ikke plass bak eller under akvariumet, så den må stå ved siden av, men inngangen til slangene blir jo bakfra, blir det et problem?

Har aldri vært bort slikt før....
Hvis toppen av filteret er for høyt så kan du bl.a. få problemer med luft i filteret.
Eheim anbefaler minst 10 cm under vannoverflaten.
Det er nevnt i bruksanvisningen.

Filteret (2028) finnes fortsatt i enkelte butikker, men [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=525&produktid=3699&Navn=03. Eheim Ecco&HKatID=24]2075[/URL] tar over etter 2028.

Slangene kan gjerne gå inn fra baksiden på karet.
Jeg er sikkert kjempe dum nå, men vannoverflaten er det som er toppen av vannet ikkesant? For det er det 0 problem. Hvis det er vår vannet starter på bunnen, da blir det litt vanskeligere??

Hva er forskjell mellom 2075 og 2028?
Toppen av vannet, ja.

Jeg har ikke erfaring med Pro3-serien (2075), men den har et nyere design og sikkert noen nyere "finesser". I tillegg er pumpa litt kraftigere med tanke på liter/time.
Ellers så er de anbefalt til samme størrelse akvarium.

(Prismessig så er det ikke så mye å hente på å kjøpe den eldre modellen. Jeg ville nok kjøpt 2075.)
Bare hyggelig
Håper du finner et filter som passer deg.
Jeg har kjøpt den du anbefalte, vet du hvor lenge jeg må ha i den gamle "innkjørte" innvendie filteren før jeg kan fjerne den?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap