Hvor mye nitritt?

Hei

Jeg skrev et innlegg i går, men av en eller annen grunn er den slettet.

Jeg lurer på hvor mye nitritt man kan ha i vannet.

Jeg har sånn dråtetest måler fra prodac, da jeg testet med den kan man så vidt se litt farge, ligner litt på fargen ved 0,2.

Jeg har hørt man skal slutte å fore fiskene om det er nitritt i vannet, men dør ikke fiskene da? hvor lenge kan de overleve uten mat?
Nitrit skal være 0, punktum. Om man får utslag på nitrit må man tenke litt etter - hvor lenge er det siden karet er startet opp? Hvor ofte og hvor mye vann bytter du? Hvor ofte og hvordan vasker du evt filteret ditt? Hvor mye fisk har du og hvor stort er karet?
Når man får utslag må man fortrinnsvis bytte vann, det hjelper også å redusere foringen endel. Å kutte ut foring uten å bytte vann har ikke veldig mye for seg.
Waqas Mustafa
Jeg har hørt man skal slutte å fore fiskene om det er nitritt i vannet, men dør ikke fiskene da?


Nei, men de dør av nitritt. Så du kan trygt slutte og fôre akkurat nå. Voksne fisk tåler å gå uten mat i minst en uke, og mer.

Spørsmålet er hvorfor du har nitritt. Kommer det av at akvariet ditt er ganske nystartet, eller er det fordi du har for mange fisk på for liten plass? Hva slags filter har du, og hvor stort er akvariet det er snakk om..?

Du bør ta et vannbytte på ca 30% av vannet nå, og så sjekke nitritt-nivået igjen i morgen. Er det utslag da også, gjør du et nytt vannbytte osv.
Tusen takk for hjelpen

Jeg har en ny oppstartet kar på 100L som jeg startet sist lørdag altså for 5 dager siden.

Jeg flyttet 5 black mollyer og 3 amanoreker i den karet fra den andre, da det er store fisker der og rekene bare gjemmer seg, jeg fylte ca 50% av den ny oppstartede karet med vann fra det andre akvariet, kom med endel fiskebæsj også...

Pumpa jeg bruker eheim 2010.

Så det jeg bør gjøre er å ikke gi dem mat, og skifte vann hver dag til vannet på nitritt testen er helt klar?
I det ene karet mitt har jeg endel l144 og andre ancistrus yngler, kan hende det er litt nitritt der også, skal jeg slutte å fore dem også?

Pleier å mate dem ca 2 ganger om dagen...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap