- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Stinkene akvarium
Stinkene akvarium
hei jeg har 185 liters Stuebords akvarium, det vil si at stueborde mitt er akvariumet, det er opent under bord flaten.
kom hem fra jobb idag, har vært vekke i 14 dager men akvariumet har fått dagli tilsyn,
og da jeg kom inn i stuen blir jeg slått i trynet av en forferdelig stank som kommer fra akvariumet, og lurer poå ka den stanken kan komme av, jeg bunn renset akvariumet mitt skikkelig før jeg reiste, fordi det begynt og lukte surt, men nå er Stanken 10 ganger verre, noen som vet ka det kan komme av? overforing? formye eller for lite nys, tenker angående at det blir for masse alger?
alle svar setter jeg stor pris på
kom hem fra jobb idag, har vært vekke i 14 dager men akvariumet har fått dagli tilsyn,
og da jeg kom inn i stuen blir jeg slått i trynet av en forferdelig stank som kommer fra akvariumet, og lurer poå ka den stanken kan komme av, jeg bunn renset akvariumet mitt skikkelig før jeg reiste, fordi det begynt og lukte surt, men nå er Stanken 10 ganger verre, noen som vet ka det kan komme av? overforing? formye eller for lite nys, tenker angående at det blir for masse alger?
alle svar setter jeg stor pris på
Postet 12.11.09 kl 17:43
Postet 12.11.09 kl 17:51
Sindre Sperrevikhei jeg har 185 liters Stuebords akvarium, det vil si at stueborde mitt er akvariumet, det er opent under bord flaten. kom hem fra jobb idag, har vært vekke i 14 dager men akvariumet har fått dagli tilsyn, og da jeg kom inn i stuen blir jeg slått i trynet av en forferdelig stank som kommer fra akvariumet, og lurer poå ka den stanken kan komme av, jeg bunn renset akvariumet mitt skikkelig før jeg reiste, fordi det begynt og lukte surt, men nå er Stanken 10 ganger verre, noen som vet ka det kan komme av? overforing? formye eller for lite nys, tenker angående at det blir for masse alger? alle svar setter jeg stor pris på
Gjetter vilt, men jeg hadde samme problemet og mange mange flere da.. (Når jeg var 14-15 år.. (Er 26 nå.)) Men når jeg tok ut ALT fra akvariet fant jeg en malle sånn L type, som hadde satt seg fast under en rot. Og fytt i katta og den stinket... Lukter død fisk før, men noe så gruelig er engansgstilfelle...
Postet 12.11.09 kl 17:54
Endret: 12.11.09 kl 17:55
MaretardHar du sjekket vannverdiene, og hva er vannbytterutinene og foringsrutinene dine? Du sier at akvariet har fått daglig tilsyn, hvis passeren er fersk på akvariefronten, kanskje han/hun har overforet veldig? Jeg regner med at du har sjekka at ingen fisker har dødd.
har ikke sjekket vann verdiene ennå, men kan gjøre det, det er 2 fisk som har daua, en kongo tetra og en platy, mulig platyen daua pga litt for pågående hanner, når hun var gravid, godt mulig det er overforing pleier og gi de mat 2 ganger daglig, er det for masse?
Postet 12.11.09 kl 17:55
Mat to ganger er ikke mye, kommer selvsagt an på hvor mye de får vær gang. Men problemet er nok det daglige tilsynet; det er veldig vanlig at "vikarer", som ikke er akvarister, forer altfor mye. Det skaper råtten mat i karet, og generelt dårlig vannkvalitet med døden til følge. Antakelig er det heller ikke byttet vann i denne perioden så da er du vel ganske nære svaret, tenker jeg...
Postet 12.11.09 kl 18:08
To ganger daglig skal ikke være nødvendig.
Men har du sjekket at den som passet akvariumet mens du var borte, ikke har overfôret noe voldsomt? Det har hendt merkelige ting før når folk skal reise fra akvariet, blant annet har noen vært akvariepassere vært så lure at de har trukket ut stikk-kontaktene til filteret....
Har akvariepasseren din funnet på noen sånne stunt? Sjekk filteret, om det er fullt av dritt osv og gi det en rens. Lukter det like ille av filteret som i lufta, har det nok stått avslått i perioder.
Men har du sjekket at den som passet akvariumet mens du var borte, ikke har overfôret noe voldsomt? Det har hendt merkelige ting før når folk skal reise fra akvariet, blant annet har noen vært akvariepassere vært så lure at de har trukket ut stikk-kontaktene til filteret....
Har akvariepasseren din funnet på noen sånne stunt? Sjekk filteret, om det er fullt av dritt osv og gi det en rens. Lukter det like ille av filteret som i lufta, har det nok stått avslått i perioder.
Postet 12.11.09 kl 18:10
Endret: 12.11.09 kl 18:11
Postet 12.11.09 kl 22:55
Sindre Sperrevik[QUOTE=Maretard]Har du sjekket vannverdiene, og hva er vannbytterutinene og foringsrutinene dine? Du sier at akvariet har fått daglig tilsyn, hvis passeren er fersk på akvariefronten, kanskje han/hun har overforet veldig? Jeg regner med at du har sjekka at ingen fisker har dødd.
har ikke sjekket vann verdiene ennå, men kan gjøre det, det er 2 fisk som har daua, en kongo tetra og en platy, mulig platyen daua pga litt for pågående hanner, når hun var gravid, godt mulig det er overforing pleier og gi de mat 2 ganger daglig, er det for masse?
Antall ganger har ikke noe så si, så lenge en ser at fiskene spiser opp alt de får, og ikke alt for mye smuler og bittesmå bitter ikke blir spist, så kan en mate de ganske ofte. Det er i hvert fall mitt skjønn.
Postet 13.11.09 kl 17:48
Endret: 13.11.09 kl 17:48
jeg har ikke peiling på hvilken planter jeg har, men skal sjekke det med råttende røtter, men jeg tror jeg kanskje fant kjernen av problemet av stanken, jeg har jo ett slik akvariums bord, det pumpen ligger inne i ett av bena og filtrene låg under pumpen og ikke inne :S, men den pumpen byttet jeg ut siden jeg syntes den ikke var så god. så da kjøpte jeg meg ny pumpe, men det jeg hadde glemt og ta ut de gamle filtrene, men da jeg sjekket oppi der i dag, og tok de ut stinket de helt jævligt, så nå som de er fjernet håper jeg lukten forsvinner med.
Postet 14.11.09 kl 14:46
Postet 14.11.09 kl 15:07