Hjelp, første gang jeg kjøper utvendig filter!

Hei

Jeg har nå kjøpt eheim 2075 utvendig filter til en kar jeg har som er maks 250 liter.

Jeg er helt ny når det gjelder akuarium. Er det vanskelig å sette opp?
Jeg har en ferdig innkjørt innvendig eheim 2252 filter. Hvor lenge må den være der til jeg kan fjerne den?

Kan dere som har peiling vennligst titte innom den tråden i ny og ne, da jeg tenkte å stille spm angående det om jeg trenger hjelp.

Det hadde vært kjempe snillt...
Hei ett par svar til deg

Det nye filteret ditt bør stå i 5 uke før du fjerner det innvendige, noe du egetlig ikke bør gjøre, jeg har både innvendige og utvendige filtere i mine karr..... vær forsiktig med rens av innvendig filter så lenge du kjører inn det utvendige.......

Hvis ting skal gå litt raskere for deg så følg disse punktene jeg nevner nå

1. Skyll det nye filtermattrialet veldig godt i 2075

2. fyll vann fra akvariet ned i pumpebøtta uten kurver og filterdeksel...

3. Kryst så svampene fra innvendige pumpa di oppi filter bøtta. (dette er en jobb du bør gjøre på badet)

4. Sett så nedi kurvene og filter og motordekselet igjen ( noe vann vil renne ut)

5. Du kan nå følge bruksanvisnigen din og starte filteret,

Du har nå ett filter med ferdig bakteriekultur som vil være fullt opprativt etter 3-5 dager.

Lykke til...
Frode sitt forslag er en bra løsning på å "kick-starte" et nytt filter.
Jeg veit ikke helt hvorfor du blir anbefalt å ikke fjerne det innvendige filteret.
Eheim 2075 er mere enn godt nok til 250 liter.
Mulig Frode tenker partikkelfiltrering, men 2075 burde kunne ta seg av det også.
2252 tar jo en del plass. I tillegg blir karet penere uten denne klumpen.
Både partikkel og en ekstra tygghet tillfelle noe skulle skje med det utvendige...... har 7 store utvendige filtere gående og det kan og vil skje noe en eller annen gang......
Hei Tusen takk for hjelpen

Skal jeg skylle filtermateriale med springvann eller akvarievann?

Vil med denne metoden du nevner være mulig å fjerne innvendige pumpa etter 5 dager?

Jeg vil helst ikke ha den der...
1.Akvarievann

2. ca en uke såkan du fjerne innvendig filter..
Hei

Nå er pumpa satt opp. Siden det var første utvendige pumpa mi, så klarte jeg desverre ikke helt å gjøre alt slik som du sa.

Jeg satt den opp før jeg fikk lest svaret ditt.

jeg skylte filter materiale med springvann...

satte i alt og deretter fylte filteren med akvarievann ved hjelp av den innsugingsknappe eller no.

fikk ikke kvestet noe fra den gamle pumpa...

1 Så slik den er satt opp nå, hva er det tidligste jeg kan ta ut gamle pumpa?

2 Det slangen vannet kommer ut fra er jo over vann akuratt nå, det lager litt liter da vannen spruter ut, er det mulig å ha den under vann?
Sånn som filteret ble satt opp nå er det få eller ingen filterbakterier i den. Vent med å ta det gamle filteret ut til det har gått en 5 uker, eventuelt sett den opp på nytt sånn som det ble foreslått over her.
Ja, du kan fint ha utblåset under vann!
Svar

1. 5 uker

2. Ja den kan være under vann...
Hei
Tusen takk for et rask svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap