Hvitprikk syken

dumt spørsmål kanskje, men prøver nå en gang like vel.
tingen er slik:
har et godt innkjørt akvarie på 325 liter, var dum nok til å reise til en "oppdretter" som skulle gi bort litt overskudds ciklider, kom hjem og alt var bare artig. tre dager senere var alle fiskene dekket av små hvite prikker, så ut som saltkorn. leste en masser på nett at dette var hvitprikke syken. vi tok bort all fisk fra akvariet over i et mindre et, men fiskene døde bare noen dager senere. mitt spørsmål er da følgende:
når kan jeg trygt ta ny fisk i dette akvariet, må jeg gjøre noe først slik at det er parasitt fritt, eller kan jeg bare sitte på gjerde å vente x antall dager så er alt bra igjen?
setter stor pris på svar.
har et akvarie til på 325 l med golden, juvel, og sølvhai inkl noen maller og der er alt bare velstand, to av golden har nettopp yngla

Lurer du på om 325 literen er smittefri? Det er det ikke, så lenge de syke fiskene faktisk var der (et dypp er nok...). Man skal aldri flytte på fisk som har hvitprikk, for det bare sprer problemet til et akvarium til.

Grunnen til at det absolutt ikke hjelper å flytte angrepet fisk fra et akvarium, er fordi de synlige, hvite prikkene faktisk bare er et av flere stadier parasitten går gjennom.

Det første stadiet i hvitprikkparasittens liv er som egg i bunnlaget. Når disse klekker, svermer parasittene i hundretall ut i vannmassene for å lete etter et offer å slå seg ned på. Når de finner en fisk, borer de seg ned gjennom slimhinnen og huden dens, og kapsler seg inn i trygghet godt under huden. Det er denne innkapslingen vi ser som en hvit prikk på fiskene. Det er altså ikke selve parasitten du ser, de hvite prikkene, men resultatet av at den har boret seg ned under huden på fisken.

Du kan altså regne med at du har både hvitprikk-egg og frittsvømmende parasitter i karet ditt. Det må behandles. Ubehandlet så vil fiskene dø, som du allerede har merket.

Hvorfor flyttet du fiskene du kunne se prikker på, og lot dem bare være syke uten å behandle dem? Du skriver iallefall ingenting om at du forsøkte noen form for behandling, hverken på de du flyttet eller i 325 literen.
Først vil jeg bare si;
Hvitprikk er en vanlig sykdom, så ikke sikkert det 'fulgte' med det nye fiskene. De kan ha det i seg, men det bryter gjerne ut når fiskene blir stressa.

Ga du noe medisin til fiskene før du flytta dem? Eller etter flytting?
Er lettere å svare om du forteller litt om det.

Og nå ser jeg at mona o har svart, fint
For dette kan hu mye bedre enn meg, selvom jeg har hatt hvitprikk selv...
heisan oi her var raske svar. supert
er helt grønn på detta. alle fiskene hadde hvite prikker så flytta di over til et mindre akvarie tenkte lettere å gi medisin da. brukte ei flaske med dråper , esha 2000. men fisken er uansett døde.
men hva er råde ditt til detta 325 l karet som står tomt? må jeg tømme, vaske og fylle på nytt? noe middel jeg må ta oppi først? takker for mer svar mvh kasumi
Utifra svaret til mona o, så har du fått svar på dette ;
Du kan altså regne med at du har både hvitprikk-egg og frittsvømmende parasitter i karet ditt. Det må behandles.

Vet at jeg ikke ville ha puttet noen fisk oppi det ennå.
Men å gå til det steget å tømme & vaske hele karet?
Jeg ville ha kjørt en medisinkur eller varmekur på karet.

kasumi
brukte ei flaske med dråper , esha 2000. men fisken er uansett døde. men hva er råde ditt til detta 325 l karet som står tomt? må jeg tømme, vaske og fylle på nytt? noe middel jeg må ta oppi først? takker for mer svar mvh kasumi

Hvis du brukte Esha 2000 er det ikke så rart fiskene døde. Det er Esha exit som dreper hvitprikk. (bare sånn til info, om du skulle få hvitprikk igjen)

Hvis 325l din er fisketom trenger du ikke gjøre noesomhelst. Bare la det stå i 7-14 dager. Hvitprikk parasitten er avhengig av en vertsfisk for å formere seg. Dersom det ikke finnes i karet vil den dø ut av seg selv. Livssyklusen er ca 3 dager. Så hvis du lar det gå 7-14 dager uten fisk, så er du ihvertfall helt safe.
glemte tillføye:
finnene til disse fiskene var fillete, når vi henta fiskene var de alt lagt i ei bøtte så fikk ikke sett fiskene før vi kom hjem, 2 timers bilkjøring.

325 l akvariet har vi ikke behandlet noe i, bare latt det stå og skrudd opp temp til 32g, har stått tomt siden 30 oktober.
takker for info
tror jeg skal kjøpe den så jeg har dersom det skulle oppstå igjen.
da lar jeg akvariet stå tomt ut måneden så er jeg iallefall helgardert. er kjempetaknemlig for svarene
Tilfeldig bekjentskap
© Simen Laane
Reklame for plussmedlemskap