Hei! rengjøring av akvariet?

Har hatt akvariet mitt i snart ett år nå, og har lys rådasand i bunn. Er litt plaget med et slags "grønt teppe" på bunn, hvordan kan jeg få fjærna dette? Slamsuging? hvordan gjør man det egentlig? jeg har prøvd med en slange når jeg skifter vann, men får det ikke helt til..Noen tips? Jeg har 10 neontetra,1 guppy hann og to ancistrus, jeg forer minimalt og har 4 ekte planter i mitt 100 liter juwel...Hva gjør dere når dere renser?
Det er sansynligvis et teppe av alger, men det er litt vanskelig å si. Kanskje du kan ta et bilde av det?

Jeg bruker en slamsuger når jeg rengjør. Det får du på dyrebutikken og det koster ikke så mye i forhold til hvor mye lettere det blir å rengjøre. En slamsuger sørger for at du får opp dritten, men lar sanden bli igjen i akvariumet.

Hvilke planter har du?
jeg har prøvd med en slange når jeg skifter vann, men får det ikke helt til..Noen tips?

Hvis du ikke får det til, kan det hjelpe å suge litt i den ene enden av slangen mens den andre ligger i akvariet, når du ser at vannet begynner å nærme seg enden du holder putter du den ned i en bøtte, når du har fjernet nok vann tar du opp slangen igjen



Fra 1.37 driver hun med slamsuging
Lis
Er litt plaget med et slags "grønt teppe" på bunn, hvordan kan jeg få fjærna dette?


Prøv å vri litt på utblåset på pumpa di, dette grønne teppe kommer ofte der vannet står stille. Bedre sirkulasjon løser ofte problemet.

Mer om alger.
Takk for gode tips=) så vannutblåset skal gå mer ned mot bunn da?
Jeg har anubias planter, tror jeg..slik hurtigvoksende og enkel..har klippet dem litt ned nå da og da bedret det seg med alger faktisk. Har ikke noe på ruta, bare på bunn. Har så lyst å ha en helt ren og fin sand
Så det er forskjell på vanlig slange og slamsuger da? Jeg har en slange som sitter på en slags beholder, men slamsuger? er det et slags vakum system?



Dette er en slamsuger. Dem finnes i forskjellige typer og design. Men det er også mulig å lage en patent selv, som fungerer like godt. Det er helt opp til deg, Men jeg vil påstå at det er nesten et must å ha. Da den letter arbeidet med rengjørin mye. Og hvis du mister, eller av en annen grunn ender opp med en stor boks tørrfor i karet. Så har man ikke så mange alternativ til slamsuger til å få det ut igjen på en fornuftig måte.

Plantene lar du bare stå i ro. Ved slamsuging, tar man bare overflaten rundt plantene. Ikke dyprengjøring av substratet, slik man normalt vil gjøre ellers.


Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap