Hva gjør jeg feil?

Nå har jeg hatt akvarium oppe å gå i ca 3,5 måned. Status på fiskekjøp så langt:
6 guppyer, (1 gjenlevende)
2 Ancistrus, (1 gjenlevende)
2 Apistogramma cacatuoides + ca 50 yngel (hunnen og de 50 ynglene har dødd i løpet av ca 2 uker etter klekking)

Er det normalt med så mange dødsfall på fiskene?

Sitter mao igjen med kun 3 fisk nå, synes dette er veldig kjedelig siden jeg føler jeg prøver å gjøre mitt beste. Har lest gjennom alle artikler her på forumet, medinisert med ESHA exit og 2000 for å fjerne evt parasitter, har testet vannet jevnlig (nitritt og ph) og bytter vann ca en gang i uka.
Vurderer å legge hele hobbyen på hylla siden fiskene dauer hele veien. Noen som har noen gode tips. Har tenkt tanken på om jeg har vært uheldig og kjøpt mye gamle, svake fisker.

Akvariumet er på 60 liter (vet det er noe lite)
Du gjør ikke noe galt
ser du sliter fært med fiskene dine,.

at guppyer dauer er ikke noe nytt,. de er så oppavla at de tåler snart ingen ting,.
en annen ting er at guppyer og Apisogramma ciklider ikke skal ha samme vannkvaliet,. guppyer er levendefødende og liker gjerne litt salt i vannet,. mens apistgramma er mere sortvannsfisk,. dvs liker gjerne discus vann,.

Ville heller satsa på noen mere robuste fisker jeg om jeg var deg,.

men hva som er utslagsgivende på dine fisker er mest sansynlig ,stress, kombinert med feil vannverdier,. prøv heller å etterstrebe surtvann, og fortsett med ciklidene,. de skal være lette å få til,.
hvor ofte skifter du vann ??
jeg for min del skifter 1/3 hver 14 dag,.ellers etterfyller jeg med vann når det fordamper.
God filtrering er viktig ,men vær obs at filteret ikke skal vaskes/skylles like ofte som vannbyttene,. ellers er man tilbake til 0 når det gjelder nitritt ol,.
Ny bakterie flora må da bygges opp i gjen,.
jeg bruker å ta filteret når det er tett og så vidt sildrer, skyller svampen lett i lunkent vann , evt i en bøtte akvarievann , og setter det tilbake uten å ta bort formye guffe fra fileteret,. funker supert,.
har ikke hatt fra fall enda,.

men når det er sagt er litt frafall på syke og svake fisk noe man må regne med..
Takk for svar filathor

Hadde tenkt å satse videre på apistoene, men føler ikke jeg kan ta livet av den siste guppyen. Guppyene var i grunn ment som innkjøringsfisk, men viste ikke de greiene med salt i vannet 3 måneder tilbake. PH ligger vel på rundt 7, men testen jeg tok viser nok ikke veldig nøyaktig. Testet med den som måler alt mellom 3.0 og 10.0.

Det er en stor rot og masse mandeltreblader på bunnen, det skulle vel gjøre sitt til å lage "apistovann"
Apistoene gikk jo i gang med yngling med en gang de kom i karet,, det burde jo tyde på trivsel..? men de er vel kanskje litt sånn som guppy (ikke i karet mitt da) at de yngler uansett.

Ett spørsmål til slutt, hvis jeg fortsetter med kakaduene så kunne jeg tenkt meg noen forslag på en fin stimfisk som kunne passe sammen med ett par
kakaduer i et 60 l kar. Og hvor mange kan jeg ha i tilfelle?
60liter kakadue kar
det er vel litt begrenset mht på antal liter vann,. men siden det er Søramerikanere i vannet,. ville jeg vel gått for små søramerikanske tetraer, eller noe i den gata der,. kardinal tetra, eller kansje rødmunn tetraer
I går fant jeg en gjenlevende yngel, den svømmer omkring med faren sin. Moren døde i forrige uke av ukjent årsak, ingen andre symptomer enn at hun sluttet å spise og visnet bort. Resten av ynglene døde også rundt samme tiden. (Spist opp) har ihvertfall ikke funnet noen døde.

Ser ut som faren passe på den gjenlevende yngelen alikevel, er dette vanlig? Problemet nå er at jeg ikke får gitt den mat. Prøvde å ha den i ett kar for seg selv og fore den med avskallet artemia, men den skjønner ikke at den skal spise det så det blir bare liggende. Har ikke tenkt å sette i gang klekking av levende artemia kun for en yngel. Vil den finne maten den trenger i akvariet? Eller vil den vokse altfor sakte da? Den svømmer rundt faren når han spiser, ser ut som han kanskje får i seg litt mat da. Synes alikevel ikke den har vokst noe på de to ukene som har gått siden klekking.
Ciklider har jeg ingen erfaring med.
Men guppiene har en tendens til å dra med seg parasitter og innvollsorm. Typiske tegn er at fisken blir tynn, slutter å spise og til slutt dør.
Kanskje er det de som har smittet ciklide-hunnen din?

Jeg har også mistet alle guppiene unntatt tre yngel hanner som er voksne nå. Dette karet har jeg medisinert med Sera med Tremazol. Vet ikke om det er derfor de har overlevd - har faktisk hatt dem i et halvt år nå, men trolig er det tremazol-kuren for i alle kar hvor jeg har hatt levendefødere og ikke medisinert, har jeg slitt.

Alle andre fisker i dette karet, cherrybarbe, gullgurami og sae har holdt seg friske. Ingen dødsfall så langt, bank i bordet.

Tror kanskje jeg ville prøvd en Tremazol-kur for å bli kvitt eventuelle smittekilder etter guppiene. Hos meg gikk det greit med filterbakteriene etter medisineringen. Jeg satte inn kullfilter for å fjerne restene.

Hei,synd at du sliter med fiskene dine,men er vel desverre sånt som skjer. Hvilken kjede er det du handler fisk hos? Om det er zoo-1 bør de kunne skaffe et stoff som heter Credo Larnia. Dette er en bredspektret orme og parasittkur som funker utrolig godt. Jobber selv som fiskeansvarlig på en Zoo-1 butikk og vi fant ut at vi ville prøve dette. Bruker det på alt av levendefødere når de ankommer butikken og vi har redusert dødeligheten med ca 80%. Kundene våre kommer også med svært gode tilbakemeldinger på at overlevelsesprosenten har steget betraktelig i deres akvarium hjemme atter at vi begynte med dette. Om du ikke klare å skaffe der så gi en lyd så skal eg hjelpe deg med å få tak i det.
Takker så masse for gode innspill. Jeg skal forsøke å få tak i Credo Larnia evt tremazol og se om dette hjelper. Sender deg en mail hvis jeg ikke får tak i det. Er en zoo1 butikk i Skien hvor jeg jobber så jeg kan forsøke der først.

Symptomene stemmer bra med de som gurimalle nevner både for alle guppyene som har dødd og den ene kakaduecikliden. Fiskene blir tynne, tar ikke til seg mat og dør til slutt. Den ene overlevende guppyen har vært tynn som en strek og nesten ikke spist på over en måned nå, men den lever ennå. Må være en tøffing

Jeg har forsøkt en 3 dagers kur med ESHA exit og 2000 men dette tar tydeligvis ikke knekken på alt.
Har funnet en kjempefin side med sykdommer hvis man klarer å stave seg gjennom litt tysk.
Det er en diagnosetabell for fiskesykdommer. Veldig informativ.
JBL har også en flott side, kalt JBL Online Hospital, som er et flott verktøy når man skal prøve og finne diagnose på hvilke sykdommer fisk har. Det finnes mange bilder av de ulike sykdommene. Men alt dette er sykdommer med ytre kjennetegn. Fisk "som bare dør" uten noe forvarsel er det litt verre med.

Jeg tror rett og slett akvariet ditt, omg, kanskje har vært gjennom et såkalt "new tank syndrome", kanskje kombinert med noen tilfeller av svake eller syke fisk. Oppstartsproblemer vil som oftest gå over med tiden.

Du spør etter en fin stimfisk å ha sammen med ciklidene dine. 60 literen din er kanskje litt lite akvarium å ha stimfisk i, siden dvergciklidene kan bli ganske brutale når de jager vekk inntrengere, men... jeg har iallefall tidligere hatt hell med å kombinere Smykketetra (Nannostomus marginatus) sammen med Apistogramma macmasteri og Apistogramma panduro. Smykketetraene er små, kjappe og pleier å smette lett unna dvergciklidene. Husk å gi dem mye flyteplanter som de kan stikke seg vekk i.

Men kanskje du kunne fortelle litt mer om rutinene dine rundt akvariet, så kan vi se om det er noe som du intetanende om men som kan medvirke til problemene med dødsfall blant fiskene...? Hvor ofte bytter du vann, og hvordan fôrer du osv.
Takk for svar Mona. Litt sen tilbakemelding men nå har jeg testet ut medisinen Credo Larnia noen dager. Har ikke hatt noen dødsfall pga sykdom etter dette.

Det ble til at jeg kjøpte en liten stim med Kardinaltetra på anbefaling av han jeg kjøper fisk av. Iflg han skulle de gå greit sammen med kakaduene. Er kjempefornøyd med det valget, de gir litt mer farge og liv til karet. Men... tre av tetraene har blitt borte på ca en uke, dette har skjedd om natta når det har vært mørkt i karet. Jeg har derfor en sterk mistanke til at de har blitt mat til kakaduehannen. På dagtid virker de altfor kjappe for ciklidene men mulig situasjonen forandrer seg om natta..

I går kom også hunnen ut med et nytt kull. Så nå er hun travelt optatt med å jage unna glupske småtetraer fra ungene. Får nesten litt dårlig samvittighet, ser ikke ut som hun får ett øyeblikks fred stakkar. Tviler litt på om jeg burde ha hørt på selgeren som sa at denne fiskekombinasjonen ville gå fint...
Må nok bli ett større kar på meg snart
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap