Farlig snegle?

hei... kjøpte nylig ei plante til fiskene mine. og oppdaget at det hadde føllt med to svarte snegler. har hatt dem noen dager nå. så får eg høre av en venn at de kan være skadelig for fiskene, og eg bør kvitte meg med disse sneglene. bør eg det? er disse farlige for fiskene mine.. svarte små snegler, håper på svar. mvh ann camilla..
Dette kan være pestsnegler. Vet ikke om de er farlige for fisken, men jeg syns de er stygge og de blir fort fler.
Jeg anbefaler deg og ta dem ut. De formerer seg enormt kjapt og du vil aldri bli kvitt dem. Har du hatt de i karet noen dager, har de sikkert allerede lagt egg som er veldig vanskelig å oppdage da de er blanke/hvite.

Ikke rart de blir kalt PEST snegler
Dette er ikke farlige snegler tvert imot, de gjør stor nytte for seg i et akvarium. Jeg ville latt de vært og bare tatt ut de hvis du syns de blir for mange. De er veldig fine hvis du begynner å kikke på skall og kropp. De er nydelige skapninger som er veldig nyttig å ha i et kar. De spiser alger og holder karet rent. Jeg syns disse ikke fortjener beskrivelsen pest for det har ingenting med pest å gjøre bare noe man kaller de, pga at de fort kan bli mange. Hos meg vil de ikke bli mange i det hele tatt, jeg som er så glad i snegler og ikke får disse til å bli mange engang det er jo helt utrolig. Jeg er vel den eneste i hele norges land som ikke får såkalte pestsnegler til å formere seg..?? he he Jeg har mange sorter spennende snegler og disse er faktisk noen av de peneste jeg vet om....så jeg ville beholdt de. men det bestemmer du jo helt selv..de er som sagt ikke farlige bare til nytte og det at de blir mange er det jo bare eieren av karet som irriterer seg over ....De kalles forøvrig damsnegler eller leverikte snegler....vet ikke hvilken du har så nevner begge to...Sisnevnte kan også å fly....he he
Takker for svar
wow. imponert over hvor fort man får svar her sitter å funderer på om eg skal ta den ut nå... mange gode forskjellige forslag... men så lenge de ikke er farlige for fisken så ...
Neida, de er absolutt ikke farlige og har en del nyttefunksjoner. Mine har ikke formert seg villt i det hele tatt, og hvis de gjør det er det som regel tegn på overdreven foring i karet, og dermed har de også den nytten at de forteller deg når du forer for mye

Jeg synes de er søte jeg, og lar dem bare være.
Tilfeldig bekjentskap
© Ronny Bjercke
Reklame for plussmedlemskap