Glemte å rense sanda i akvariumet

Ser nå på posen at det sto "Rinse before use". Dette glemte jeg totalt da jeg av en eller annen grunn trodde at dette var sand om ikke behøvde å renses.

Så nå har det gått 4 dager siden jeg fylte det opp med steiner, planter og sand.

Er jeg nødt til å begynne helt på nytt da eller går det greit?
neida. er bare at det nok er noe tåkete i karet ditt tenker jeg?
Er faktisk helt gjennomsiktig og fint.

Tenkte mer på om det var noe giftige saker i sanden som måtte vekk?
Hva slags sand/grus er det snakk om? Litt greit at du opplyser om det.
Kan ikke tenke meg annen grunn enn at det kan bli litt grumsete vann pga støv o.l. i sanden, og at produsenten derfor skriver at det bør skylles før bruk.
De kan ikke bruke eller tilsette noe som er giftig i sand som skal brukes i akvarium, så jeg tviler på at det er årsaken.


Sanda er av type Dekoline Carat 6. Hvit tynn sand.
Javel, den har jeg dessverre ikke hørt om. Men det er kjøpt i dyrebutikken, ikke sant?
Jepp. Kjøpt på akvariebutikken. Så da regner jeg med at det går greit siden den ikke støver eller noe.
hadde du i sanden før du hadde vann i? eller motsatt? er nok kun for at det ikke skulle stæve sånn. men kommer jo også litt ann på hvilke pumper du har. har du store overdimensjonerte pumper har de nok gjort fort reint i karet. men er nok overhode ikke noe gift stoffer som sku vaskes ut iallefall. så har nok bare med støvet og gjøre.
Sand støv:)
jeg har denne type sand i det ene akvariet mitt.. og det støvet utrolig mye i starten. selv om jeg skylte den veldig godt før bruk. det legger seg ned av seg selv det kommer også til å støve ganske mye når du skal rote i bunnen for å få opp møkka som legger seg nedi sanda. men ikke noe farlig for pumpa eller fisken
cynestra
jeg har denne type sand i det ene akvariet mitt.. og det støvet utrolig mye i starten. selv om jeg skylte den veldig godt før bruk. det legger seg ned av seg selv :) det kommer også til å støve ganske mye når du skal rote i bunnen for å få opp møkka som legger seg nedi sanda. men ikke noe farlig for pumpa eller fisken ;)


Merkelig.. Min sand støver ingen verdens ting. Selv når jeg heller på sand ned i akvariumet og pumpa står på så daler det bare rett i bunn og blir liggende. Vannet er helt klart og fint :]

Kanskje det å rense denne type sand får det til å støve.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap