Akvarium uklart av sandstøv

Er fremdeles bare på andre dag av innkjøringsperioden. Har kjørt oppi noe Nitridac, som jeg skal gjøre hver dag i en uke for å gjøre tanken fortere klar til artigere saker enn planter.
Men jeg kjøpte inn en liten pose finkornet Chinchilla sand i dag. Ble fortalt at jeg ikke trengte å vaske den, men det var tydeligvis no tullball, for støvet har enda ikke lagt seg.
Er dette noe som kommer til å gå forbi av seg selv, eller trenger jeg å tømme deler av karet for å få det klart igjen?
Det er ikke så veldig grumsete, men nok til at man kan se at det er støv i det. Har desverre ikke kamera å ta bilde med for å vise det, men tror dere det er noen fare for et par reker for eksempel?
Skal jo ta et ekstra vannbytte før man slipper ting oppi, så det kommer jo uansett til å forbedres.


Og et spørsmål litt urelatert til trådens opprinnelige formål:
Er Aquasafe stoffet aktivt lenge etter det er puttet i vannet, eller bare nok til å fikse det vannet som befinner seg i tanken på gitt tidspunkt det blir helt oppi?
Hvis jeg for eksempel har vasket hendene i springen, og så bestemmer meg for å fikse på dekoren, terrenget, eller flytte på filteret eller varmekolben. Vil kloren fra springvannet bli nøytralisert i akvarievannet, eller vil den forbli i akvariet og gjøre skade over lengre tid?

Mange vil sikkert facepalm'e av mine dumme spørsmål, men det er bedre å stille retarderte spørsmål, enn å angre på at man ikke gjorde det.
Av hva jeg har lært av alle mine spørsmål her på Akvaforum er at Aquasafe bare er noe unødvendig drit man ikke trenger i Norge hvor vannet er bra. Det hjelper ingenting på hvor fort du kan putte oppi fisker.

Når det gjelder støvet skal det visst legge seg ned av seg selv etterhvert, men du kan få problemer når du skal rense dritten som legger seg under sanda etterhvert da det vil støve opp igjen.

Jeg er over hode ingen akverie ekspert enda. Jeg bare henviser til tråder jeg selv har laget hvor jeg har lurt på noe av det samme.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap