Filter som bråker som et pokker-i-vold

Første natta gikk bra (har tanken på soverommet, umulig å ha den et annet sted) var bare en behagelig during. Men nå har et eller annet skjedd. Pumpa rangler og høres ut som om det er kommet en stein inn i motoren eller noe.
Filteret går under navnet "BOYU submersible filter" men jeg mener å ha lest en plass at man ikke skulle dukke hele greia under vann ettersom vann kunne lekke inn i ledningshullet og forårsake strømlekkasje, derfor er jeg litt redd for tanken på å skylle pumpa under vann eller opp ned for å få ut eventuelle luftbobler som kanskje forårsaker broblemet.
Jeg har latexmaling av typen øverste bildet i denne tråden, så jeg kunne muligens tette ledningshullet med dette stoffet?

Klarer uansett ikke en natt til med dette dømrade bråket, så all hjelp vil bli satt stor pris på.

EDIT: Denne typen filter er det jeg har.
Alle innvendige filtere må og skal tåle og senkes helt under vann. Hvis ikke er det neppe godkjent eller trygt og bruke. Har du lest det i bruksanvisningen, eller var det noe selger sa til deg? Dersom det står i bruksanv. hadde jeg returnert det, for det er gyldig returgrunn!

PS! Grunnen til at det bråker kan komme av at sand eller småstein er sugd inn, og en liten bit ligger og skurrer på feil sted. Plukk det fra hverandre og rens det. Det skal også filteret tåle.

Har tatt det fra hverandre. Både dekselet som holder propellen på plass, og propellen. Er ikke et spor av sand inni den. Faktisk bråker den kun når jeg har propelldekselet på, som om den dunker borti kantene mens den snurrer. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal vikse akkurat det.


EDIT: Det viser seg at bråket kommer av propellen (eller impelleren, eller hva det nå heter på norsk) går litt lenger ned enn det den skal. Da kommer den borti noen sirkelformasjoner på coveret som er en millimeter høye.
Jeg ser ikke noe annet å gjøre enn å enten ta filteret tilbake til sjappa, som kommer til å ødelegge for bakteriefloraen jeg har bygget opp i filtersvampen, eller å file ned sirkelformasjonene og miste garantien.
Okay, det funker bedre nå. Fikk hjelp i dyrebutikken.
Trippelposting, I know, men det er bedre enn å starte en helt ny tråd.
Greia er at jeg har funnet ut at filteret bråker mye mindre om det henges løst etter ledningen og ikke berører veggene. Da er det nesten helt lydløst. Eller i det minste redusert rundt 70% i støynivå. Problemet er at jeg har et sånt akvarium hvor lokket er en plain glassplate som legges over noen utheng av metall som utgjør hjørnene, og det nåværende "stativet" jeg har satt opp går ikke så greit overens med det. Jeg har tenkt meg innom en hobbyforretning i løpet av de nermeste dagene for å se hva jeg kan finne av hjelpemidler. Et stykke ståltråd kunne kommet godt med. Men har enda ikke noen formeining over hvordan det skal gjøres.

Noen som allerede har funnet løsningen på et liknende problem?
Hold filteret under vann og rist det rundt til alle bobblene er ute av filteret før du starter det opp, personlige pleier jeg å demontere det, og så sette det sammen igjen under vann.

Luften i filteret skaper unødvendig vibrasjon og kan skape friksjon som i tur kan skade rotoren.
Har alt gjort det, det hjelper ikke stort.
De fleste av dere ville sikkert ha ignorert støyen, men siden jeg har karet på soverommet, er det litt verre.

Er temmelig sikker på at støyen kommer av at impelleren/propellen kommer borti lokket mellom den og svampfilteret. Kunne jeg kanskje ha fjernet dette lokket, eller er det helt nødvendig å ha et skille mellom svampen og rotoren? Eneste grunnen jeg kommer på er for å regulere hvor mye vann som kommer inn, men jeg har den alltid på maks uansett.
Plussmedlem
Hvis du fjerner dette lokket så vil vel impelleren sitte løst og gli ned mot filteret?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap