Heeelt ny i gamet

Hei. Da har vi endelig fått akvarie. Et 216l. Den dagen vi kjøpte det fylte vi det opp, puttet aquasafe oppi, 10 planter (assoretrt, aner ikke navnet). Vi har en am-top pumpe på det. Akvariet har stått 1,5 uke og i går fikk vi fisk oppi. Scalare, guppy og malle. Jeg har en rot oppi der også. Ja, og slike bakteriekapsler.. Kjøpte tørket for til de og røde mygglarver.
Den dagen jeg hiver røde mygglarver oppi (hver 3.dag sa de i butikken) skal jeg ha disse for-flakene også oppi da?
Jeg har forhørt meg litt om antall scalarer i akvarie og det er tydeligvis helt ulike meninger i butikkene om dette. Prøvde å lese litt også, og noen steder sto det et lekpar pr 100l, og noen steder et lekpar pr 200l osv... Han som solgte oss i går solgte oss 5stk. jeg var litt i tvil på så mange siden karet "bare" er 216l.. Den ene døde i dag, så håper det bare er at den ikke tålte flyttingen for vi har gjort alt slik de har sagt. Vi har dermed 5 maller, 6 guppyer og nå 4 scalarer.
Mallene tenkte jeg bare var for å rense opp litt, men de er jo fantastisk festlige.. Scalarene og guppyene er jo vakre å se på.. Mallene er ikke vakre, men som sagt utrolig festlige.

Men har dere noen tips til en nybegynner? Noe mer jeg må ha eller gjøre? Vil jo at de nye familiemedlemmene skal ha det så bra som mulig..
Hei,
Dersom du ikke har innkjørt akvariet ditt før du har hatt oppi fisk noe som det ser ut til at du ikke har gjort kommer du garantert til å få nitritt i akvariet ditt. Det du burde gjøre er å hvertfall kjøpe deg en nitritt test for å måle nitritt verdien i akvariet ditt. Du må nok også forberede deg på jevnlige vannbytter hver 2 dag for å forhindre at fiskene dine dør.

Vil anbefale deg å lese denne artikkelen angående oppstart av akvarium.
Takk for råd. Akvariet sto i halvannen uke før jeg hadde fisk oppi. Det er kanskje for kort tid det?
I følge butikken kunne jeg ha fisk oppi etter en liten uke...
Dette er dessverre alt for kort tid ja selv om du har hatt i aquasafe i akvariet ditt. Jeg ville absolutt bestilt nitritt test. Normalt sett kommer nitritt toppen etter 3-4 uker. Akvariet ditt burde derfor stått i 4-6 uker før du i det hele tatt hadde hatt noen fisker oppi. Dersom du har mulighet til å flytte fiskene dine i et par uker ville jeg absolutt gjort dette eller levere dem tilbake til butikken.
så utrolig irriterende at ikke butikkene kan gi skikklige svar da. Jeg har vært i flere butikker og alle var enig i at det var trygt å sette fisk i nå...
Har ikke mulighet til å flytte de, så får jo bare krysse alt for at ikke 600kr i fisk dør for oss med en gang...
De fleste butikker kan du også reklamere på fisk hvis de dør. Da må du ha med deg en vannprøve av vannet i akvariet og kvittering på kjøpt fisk.
Da vannet ditt selvfølgelig vil vise dårlige verdier så ville jeg gått til dyrebutikken og snakket med dem allerede nå angående dette for du må enten bytte vann minst hver 2 dag i ca 2 uker så fort du får det minste utslag på nitritt testen din ellers kommer det garantert til å dø noen fisker.

Så jeg ville gått tilbake til butikken å klaget på dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap