Trenger litt(mye) hjelp her..

heisann.har tenkt å kjøpe meg et akvarium.
så har eg ikke så veldigt peilling på dette.så da fant eg dette forumet.
så eg lurer på når man starter opp et akvarium etter man har hatt i sand.
å har hatt i vann så starter man pumpa.hvor ofte skal man skifte vann i oppstart fasen.? er det en fordel å ha i planter evt hvilke planter?
hvor lenge skal dette stå før man har oppi fisk?
dette er et fluval edge 23l...
hva tester trenger eg?
hva koster dei testene man trenger?
hvor mange timer i døgnet skal lyse stå på?


som sagt har ikke peiling på dette...
hei det var mange ting jeg vet iallefall at: oppstart.. vask sanden godt i kaldt vann. ikke bruk varmt vann fra krana.(aldri) la karet stå med sand, vann, lys, varmekolbe og pumpe iallefall et par-tre uker for å få den riktige bakteriefloraen. den viktigste testeren er ph.. den koster under hundrelappen. så er det lurt å lese om både planter og fisk du ønsker deg, sånn at du vet de passer sammen i forhold til ph, tempratur og størrelse på akvariet alt det finner du her inne i plante og fiskebasen håper dette hjelper litt.. lykke til!
thomsen
heisann.har tenkt å kjøpe meg et akvarium. så har eg ikke så veldigt peilling på dette.så da fant eg dette forumet. så eg lurer på når man starter opp et akvarium etter man har hatt i sand. å har hatt i vann så starter man pumpa.hvor ofte skal man skifte vann i oppstart fasen.? er det en fordel å ha i planter evt hvilke planter? hvor lenge skal dette stå før man har oppi fisk? dette er et fluval edge 23l... hva tester trenger eg? hva koster dei testene man trenger? hvor mange timer i døgnet skal lyse stå på? som sagt har ikke peiling på dette...


max 12 timer i døgnet med lys
HET
La karet stå med sand, vann, lys, varmekolbe og pumpe iallefall et par-tre uker for å få den riktige bakteriefloraen.


...og planter...
Kan gjerne mate litt også...sånn at pumpa får litt og jobbe med. Ellers er det jo for det meste ganske rent vann som går filtreres i pumpa..

Lykke til! Akvarium er moro!!
takk takk..
skal sjekke ut det du sa..

bør man ha i planter i oppstarten?
skal man ikke skifte vann i oppstart fasen?
trener eg ikke nitritt?
er det fordel å ha i malle eller sneile i akvariumet? tenker på agler å div?
Ja, det vil jeg absolutt si Ikke bare pga. alger, men de er veldig morsomme og dekorative.

Du kan jo begynne med oppdrettvariant av Ancistrus..dette er en lett fisk og ha og er flink til å jobbe. Lette er de å få tak i også...

Ellers så er jo eplesnegler som finnes i mange farger...utrolig fine! Og morsomt når de legger egg...
Maller /sneiler
joda det kan være greit å ha en fisk eller sandsnigler i vannet i oppstartet, det hjelper bare på for innkjøringen av filteret, likeså planter, masse planter,.
det gjør ingen ting om plantene visner,.ol,. for det gjør at prossesen med bakteriflora og nedbrytning til nitrat er i gang,.
jo fortere jo bedre,.
men ikke kjøp mange fisker, 1-2 maller er mere en nok,. siden det vil ta tid å kjøre inn akvariet.
og i den tiden vil vannkvaliteten variere,og man vil oppleve nitritt.
skifte vann i innkjøringstiden er kun nødvendig om man har fisker i vannet,. ca 1/3 ca 1 gang i uka,.
uten fisk, ikke skiftevann, bar la det surre å gå,.
lys mellom 8-12 timer(max),.
om du ikke vil ha i fiske,. er det bare å skarpe glasset rent for alger og la det gå i filteret,.
Jaa...jeg tenkte jo heller på fisk og snegler når karet er innkjørt.
takk for mange gode svar
men dette er et akvarium på 23 l
da passer ikke denne oppi.er d noen maller som passer oppi dette karet?
Hva med noen reker. Så lenge fisken(e) passer sammen med dem. Trodde aldri jeg skulle synes at reker er noe artige men der tok jeg feil. Har kjøpt 2 reker til en 17 liter idag.

Siden du ikke har kjøpt kar enda, og er ny og uerfaren med akvarie. Vil jeg anbefale å legge noen kroner ekstra, å kjøpe et 60l kar eller helst større. Men hvis plass eller økonomi skulle forhindre deg i det, så bør ikke en begynne med mindre kar en 60l. I motsetning til det dem fleste tror, så er det lettere å holde stabile vannverdier i akvariet til større det er. Idielt sett burde et nybegynner akvarie vere mindre en hundre liter, men nå lever jo vi ikke i en ideel verden. Mindre akvarier en 60l er i grunnen for erfarne akvarister, eller til å holde reker og snegler. Ikke noe i veien for det, mye flott og fasinerende der.

Hvis du søker på fiskebase på akvarier på 20l, har du desse fiskene å velge mellom.

Når man søker på 60l, har du desse fiskene å velge mellom. Hm.. Litt flere..

Etter det du spør om i tråden, så kan du ikke vere så kunskapsløs som du vil ha det til selv. Ja, nitritt(NO²)-test er viktig å ha. Uansett hvor lite det er så er det farlig for fisk. Har man innkjøring uten fisk, trenger man ikke å teste de 4 første ukene. Men man må teste før man har fisk i (det må vere 0 nitritt), da må også ph'n testes. Det enkleste er å skjekke fiskebasen hvilket ph område fisken trives i (står nederst på faktaarket), å velge fisk som passer ph'n i vannet du har i akvariet (da slipper du å justere ph, sånt kan man lære senere.). Nitrat(NO³)-test er også kjekk å ha, siden den kan fortelle deg om du bør skifte vann (den bør ikke vere over 25mg/l). NO³ er også plantenæring, og er det stoffet bakteriene i filteret man bygde opp under innkjøringen lager av nitritten (NO²). Har man planter i akvariet, så vil desse bruke en del av nitraten (NO³).

Tror ikke jeg skal forklare mer i denne omgang. Tror hodet dit spinner allerede etter å ha lest dette. Men fortvil ikke, det er mye lettere å forstå når man prøver enn når man leser seg opp. Men du er på god vei til å lykkes når du har gjordt godt forarbeid. Tester er billigst å kjøpe på nettet, du finner lenker til nettbutikker under lenker øverst på siden.

Er det noe du lurer på senere, ikke ver redd for å spørre. Det er ikke noe som kan vere dumme spørsmål når man ikke vet..

Lykke til!

Tenker du bør ta sneglene fremfor ancistrusen da.. siden det bare er 23 liter. Eller eentuelt oppgradere(litersyka) til et større kar

Et par sandsnegler gjerne eller eventuelt Eplesnegler
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap