Spørsmål ang haimalle!

Heisann folkens!

Jeg er litt usikker å redd får svara jeg kan får ang dette, men jeg fyrer løs!

Jeg skal sette opp en 250liter, her tenkte jeg kjøre på med 2-3 små individer av typen Haimalle, jada har lest i fiskebasen.

Men jeg ser flere som har holdt den i mindre kar, feks 250liter.
Det jeg lurer på er, hvordan er disse fiskene? oppførsel? matmessig? sky? aggresive? vekst? vokser de fort?

Planen er å gi de bort når de blir for store, så litt kjekt vite om de vokser fort som fy eller om jeg kan skaffe meg noen individer på ca 5-10cm å ha de 1års tid.

Meninger rundt dette?

På forhånd takk!
Haimaller
vil bare si det med en gang,. de er grådige, vokser svinefort, og er lettskremte, og blir enormt store,.
ikke en fisk for vanlige akvarier,.
Forventa egentlig slike svar, men hva vil svinfort si? at jeg bare kan ha de noen måneder?

evt andre fisk jeg kan holde som er haiaktige, er så fasinert over måten de svømmer, spiser, oppfører seg på, så 2 stk i en dyrebutikk, helt rått.

Jeg har alltid vært fasinert av store kattedyr. Tiger og løve er fantastiske dyr, majestetiske, grasiøse og vakre. De trenger stor plass å bevege seg på, byttedyr å jakte på osv.

Så en tiger for første gang i livet i London Zoo, og synet var ikke som forventet. Et slarkete, salrygga kattedyr som vandret fram og tilbake på den lille plassen den hadde tilgjengelig. Jeg får enda litt vondt inni meg når jeg tenker på det stakkars dyret.

Hadde det vært lov til å ha tiger eller løve her i Norge, så ville jeg ikke hatt mulighet til å holde de på riktig måte. Derfor har jeg 2 helt vanlige huskatter i stedet, så ser jeg heller fine dokumantarer på TV om de store kattene som hører hjemme i frihet :o)

Det er forhåpentlig vis denne du har tenkt på. Denne er den eneste som er "fornuftig" å holde i akvarie, men den trenger fortsatt mye mere plass en 250l og ganske store investeringer for å holde. De andre artene haimalle trenger man store svømmebaseng for å holde, i tillegg til et enormt foringsbudsjett som er mer en de fleste har i inntekt.

Problemet med slike fisker er at det er veldig få som har store nok kar til å holde voksne individer, og dermed er det veldig vanskelig å bli kvitt de når de når en viss størrelse.
De fleste kjøper de når de er 5-6cm i butikken og plutselig er de 50cm og har spist opp alle de andre fiskene dine, plantene og varmekolben.
Trond Stegarud
Forventa egentlig slike svar, men hva vil svinfort si? at jeg bare kan ha de noen måneder? evt andre fisk jeg kan holde som er haiaktige, er så fasinert over måten de svømmer, spiser, oppfører seg på, så 2 stk i en dyrebutikk, helt rått.


Har hørt 50-70cm på ett år ved godt hold.

De vokser altså ut av 250 liter etter 3-4 måneder vil jeg annta.

Hvorfor skaffe fisk man ikke kan ha lengre?

-Tim
50-70 cm på et år, har jeg overhodet ingen tro på. Det må være i et stort basseng, og mating med anabole steroider.....
30-40 cm er vel mer riktig, under gode forhold, i løpet av et år.
Men 40 cm haimalle er ikke bare bare, de er nervøse, skvettne og voldsomme.
Lite gøy med fisk på 30-40 cm som "smeller i glasset" bare noen beveger seg i rommet.
Dette er som sagt ikke en fisk som er egnet for normale akvarier. Og du vil garantert få problemer å bli kvitt fisken, jo større den blir. Så gleden blir nok kortvarig.

ok folkens, men da blei jeg faktisk endel klokere
så bare at endel folk her inne hadde de i små kar, så ville lufte forslaget.

ja er denne haimallen som er anbefalt min 2500liter jeg tenkte på.

Men har dere noen anbefalinger av hvilken fisk jeg kan ja i 250liter, iallefall ett års tid. Har lyst på noe mer voldsomt enn det jeg har idag, har mye guppy, sverddrager, paletter + + +

Trenger ikke mange fisk, tenkte på 2-3 av en art.
Størrelsen på karet begrenser det meste, men det finnes masse rå amerikanske chiclider. Men det begrenses som sagt veldig av størrelsen på karet. Disse er dessuten territorielle, så mer enn et par er ikke å anbefale.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap