Er kampfisken min syk?

Jeg har en fin kampfisk hann som jeg har hatt i cirka 2-3 uker.
Han har vært veldig sosial og glad,
jeg bytta fra flakfor til noen sånne kuler som var spesielt utviklet for kampfisk.
Med en gang likte han disse kjempegodt! Han spiste opp alt hele tiden og var glad og fornøyd.

Men nå i det siste har han begynnt å oppføre seg litt rart!!
Han vil ikke spise mat, og de gangene han tar en bit går det noen sekunder før han spytter den ut igjen.
Han beveger seg ikke like mye rundt om i hele akvariet,
men svømmer bare frem og tilbake på kortsiden og en sjelden gang svømmer han opp til overflaten.

Er det noen som har erfart dette før?
Bør jeg oppsøke dyrlege/dyrebutikken?
Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre!!
Hvis du skriver litt om karet er det lettere å komme med råd.

Hvilken temperatur er det?
Størrelse på karet?
Andre fisker?
Filter?
Planter?
Lys?
Du skriver at kampfisken din var fin de første to-tre ukene.
Er akvariet like nytt som kampfisken? Det vil si er det nylig satt i drift?
Karet mitt
Her er litt spesifikasjoner om karet mitt:

Det er et lite 12 liters akvarium hvor jeg har bare denne kampfisken.
Jeg har en liten plante, ukjent type, og to dekorasjoner.
Det er en liten 15 watts pære som gir lys til akvariet og vannet er sånn cirka 38-39 grader varmt.

Må også melde om at nå har kampfisken svømt litt rundt, men han spiser fortsatt ikke.

Og ja, karet er også ganske nytt, men jeg hadde det gående to uker før jeg fikk fisken, for å gjøre klart vannet osv.
2 uker innkjøring er for lite.
Minimum 4 uker.
Har du testet nitritt?
Håper du har skrevet feil i forhold til temp. Er det 28-29 grader du har?
Du sannsynligvis en kraft forgiftning av vannet i akvariet ditt. Skift med en gang ca halvparten av vannet, ikke gi fiskene noe mat, skift på nytt vann i morgen og senk sakte temperaturen til ca 25 grader. Forsett med å skifte ca 5 liter vann hver dag til at du ser at fiskene har det bedre og fôr fiskene forsiktig. Når ting blir bedre kan du gå ned til å skifte 5 liter to- tre ganger i uka.

Du bør selvfølgelig lese det som står på akvarie skolden under artikkelsamlingen, da du har begått stort sett alle e vanlig nybegynner feil som er mulig. Du bør vurderer kraftig om du skal skaffe fiskene dine et mere egned oppholdssted da 12 liter er fryktelig lite vann.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap