Cory spørsmål- igjen

jeg vet at jeg har spurt om dette før, men ikke vær så snill å ikke "skyt" meg!

coryene mine lagt egg igjen, og jeg vil at disse skal klare seg og vokse opp. Jeg har et 20 l kar de kan være i mens de er egg osv. men har ingen pompe til. kan jeg da bruke lufte pompa jeg har stående? er det en annen løsning
jeg kan bruke hvis ikke?

håper på raskt svar

(jeg fikk postet den under nybegynner, men jeg skulle egnentlig poste den under oppdrett)
Er selv nybegynner på dette, men har lest mye som jeg selv følger for tiden med mine cory barn. Og selvfølgelig fått mange gode råd og mye hjelp på veien. Men jeg tok først eggene oppi en liten boks, med luftestein. Vaske boksen grundig hver dag og bytte vann. Når yngelen var klekket så gikk det 1-2 dager før de hadde brukt opp plommesekken. Da må de ha passende mat. Jeg bruker micromark. Det er levende og de liker det godt. Gjenntar jo pinlig renslighet av boks og vannbytter enda. Mine eldste barn er nå 11 dager gamle, jeg fortsetter til de ihvertfall er 14 dager. De må ha samme mengde vann, tåler dårlig temperatur forandringer og plutselig vannmengde forskjell.
Har latt det være mange egg igjen i karet, som er på 110L. Og det går kun 5 voksene cory der. Og rotet litt rundt idag og kom over 3 yngel. 2 eldre, og 1 nyklekket. De to er nok like gamle som de eldste jeg har, men nesten dobbelt så store. Men heter seg jo at yngel vokser fortere i karet sammen med foreldrene. Men du har høyere overlevelses prosent om du tar ut eggene i klekkeboks!
hva er en klekkeboks? er det en boks der de klekker?

i 20l karet går det ingen ting nå, men jeg har en luftestein.( en slags "tut" der det kommer bobler ut fra, med steiner på bunnen og en svamp over der igjen)

kan jeg bare ta de oppi der? med luftesteinen?
jeg bruker utelukkende isboks til klekking av disse. Uten luftestein, og kan ikke se jeg har noe lavere klekkeprosent.
Bruker også å få eggene over i rent springvann før klekking, sånn at arbeidet fremover med vannbytter blir enklere.

Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap