Snegler dør, venter på reservedler til pumpe, hva skal jeg gjøre?

Huff, fant 1 død sandsnegle under varme kolben nå. Og en død pest snegle.. Håper de reservedelene til pumpa kommer snart as, Håper det bare er det som er problemet.

Men hva skal jeg gjøre for å redde de sneglene som lever der?

Er 35 liter. 50x25x30cm ..

Lukter vondt av vannet der sneglene lå, selv om jeg nå har byttet over 50% av vannet..


Hvor ofte skal jeg bytte hvor mye av vannet for å unngå mere død? Er mulig det ligger flere døde nedi der som jeg bare ikke finner..


Hjelp!?

Har bestillt pumpe deler 2 steder nå, men ingen av dem ser ut til å klare å få tak i.. Venter på svar begge steder.

Eventuelt; Hva finnes av utrolig stillegående pumper, til rundt 100 lappen? Det er vel ikke noe å finne til den prisen, men jeg er raka fant.
Sandsnegler og pestsnegler kan leve i ukesvis uten pumpe, så det er ingen grunn til panikk. Bestanden kan kanskje miste noen få individer mens du venter på reservedeler, but not to worry... den vil lynkjapt ta seg opp igjen uansett.

Du kan egentlig ikke gjøre noe annet enn å bytte en skvett vann i ny og ne her. Har du en luftpumpe med brusestein kan du jo sette på den, sånn at vannet opptar oksygen iallefall, selv om det ikke blir renset mekanisk og biologisk nå ( pga manglende filterpumpe).
mona o
Sandsnegler og pestsnegler kan leve i ukesvis uten pumpe, så det er ingen grunn til panikk. Bestanden kan kanskje miste noen få individer mens du venter på reservedeler, but not to worry... den vil lynkjapt ta seg opp igjen uansett. Du kan egentlig ikke gjøre noe annet enn å bytte en skvett vann i ny og ne her. Har du en luftpumpe med brusestein kan du jo sette på den, sånn at vannet opptar oksygen iallefall, selv om det ikke blir renset mekanisk og biologisk nå ( pga manglende filterpumpe).


Har ikke noe luft pumpe, og er helt raka fant blakk frem til 12 desember. Og selv da har jeg gjeld og husleie, så det var skikkelig surt at den pumpa røyk.. 300kr rett i dass, og nå en haug snegler i dass.. Men skal ikke miste motet, selv om jeg kjenner panikken krype på..

Hvor ofte skal jeg bytte vann, og hvor mye?

Jeg har tenkt å begynne å bytter 1/5 del nå, minst 3 ganger i uka.

Er det mye, er det lite?
"jo mer, jo ber" så lenge vannet har de samme vannverdiene (PH, KH osv.).
-Knut
"jo mer, jo ber" så lenge vannet har de samme vannverdiene (PH, KH osv.).


Veit ikke om settet mitt har det. Men skal ta å måle alt i morgen og skrive det her. Så kanskje det jeg får målt, gir ett klarer bilde av hva jeg gjør galt.
Gomp
[QUOTE=mona o] Jeg har tenkt å begynne å bytter 1/5 del nå, minst 3 ganger i uka. Er det mye, er det lite?

Du bør heller bytte 1/2-1/3 annenhver dag. 1/5 er ekstremt lite.

Har du bare pestsnegler i akvariet?
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=Gomp] Jeg har tenkt å begynne å bytter 1/5 del nå, minst 3 ganger i uka. Er det mye, er det lite?

Du bør heller bytte 1/2-1/3 annenhver dag. 1/5 er ekstremt lite.

Har du bare pestsnegler i akvariet?

Pest- og sand-snegler. Men funnet så mange døde nå, at jeg veit ikke helt om det er flere oppi der. Er minst 1, men den driver å kryper rundt på røttene og glasset, då den trives nok dårlig stakars..

Bytte halvparten av vannet annen hver dag? Det kan jeg fint klare..

Det blir garantert ikke for mye? Gikk ned fra 3/5 deler på 90 literen min til 2/5 deler. (1 gang i uka.) Og da ble algeproblemet mindre, og vannkvaliteten bedre. Så usikker her..

Men jeg tar å gjør sånn du sa halvparten annenhver dag på 35 literen en ukes tid jeg, så tar jeg å måler vann verdiene og ser åssen det er.
Plussmedlem
Fluvalfilter?
Kjøpt den ny? (Skulle tro det til den prisen. Kr 300,-.)
Da synes jeg du skal reklamere på hele stasen, for den kan da ikke være så veldig gammel...
Sandsnegler er ikke akuratt så veldig sjeldene... vis alle dør så er det vel sikkert noen i nærheten av der du bor som kan gi deg noen, eller selge de billig.
Loomis
Fluvalfilter? Kjøpt den ny? (Skulle tro det til den prisen. Kr 300,-.) Da synes jeg du skal reklamere på hele stasen, for den kan da ikke være så veldig gammel...


Kjøpte sprell ny fluval 1 + .. få uker etter så begynte den med en absurd sjuk skrapelyd.. Skrikende..

Bestilt ny rotor fra 2 steder som sagt, men nå har det drøyd lenge.. Og det lukter seriøst drit/død av akvariet mitt, selv om jeg nå har byttet 50% av vannet 2 ganger de siste 3 dagene...


Får vondt i magen av det her, men må vel bare starte helt på nytt..

-Knut
Sandsnegler er ikke akuratt så veldig sjeldene... vis alle dør så er det vel sikkert noen i nærheten av der du bor som kan gi deg noen, eller selge de billig.


Fikk kjøpe fra en i oslo ganske billig. Men er de bløt-dyrene jeg tenker på da..

Lurer på om det er mest humant å putte de i 90 literen, men der blir de jo spist over natten.. Så hadde nå tenkt å bare putte overskuddet dit hen.. Men aldri hatt dette problemet før, så mye å lære.. (Og; veldig usikker..)

Spiller det noensomhelst rolle hvis vi kun snakker om noen pestsnegler? Hvis dem dauer får du deg noen nye (hvis du ønsker pestsnegler). Håper ikke du mister nattesøvn over dette problemet. Isåfall kan fiskehold bli en enda hardere prøvelse.
Håvard Støre Andresen
Spiller det noensomhelst rolle hvis vi kun snakker om noen pestsnegler? Hvis dem dauer får du deg noen nye (hvis du ønsker pestsnegler). Håper ikke du mister nattesøvn over dette problemet. Isåfall kan fiskehold bli en enda hardere prøvelse.


Er sandsneglene jeg bekymrer meg mest for. Men også pest sneglene ja.

Jeg har problemer med å drepe planter, og mygg og slikt.. Så du har nok skjønt riktig, ja.

Litt dobbeltmoral da jeg har null problemer med å mate jegersneglene med overskuddsnegler som ellers ville over"befolket" ett kar.. Og jeg har kjøttetende planter som tar mygg og sånne små plagsomme fluer..

Men jeg har meget vondt for å volde andres død helt ugrunnet og personlig, og jeg ser på hele planeten som ett levende vesen, så..

PS: Drømte at jeg fant en død malle i natt, så fiskehold kommer jeg nok ikke til å bedrive før økonomien får en boost, eller jeg har kommet i eget hus. (Bor i leilighet nå.)
Syns det er rart at det skal begynne å lukte sånn pga noen små døde pestsnegler... Hadde det f.eks. vært eplesnegler hadde jeg skjønt det. Henger pumpen din fortsatt i karet? Hvor lenge har den vært ødelagt?

Hvor lenge har akvariet vært i gang egentlig?
Du må bare fortsette å bytte vann....
Men må bare spørre, fikk ikke du råd om å ta vannbytter ofte i den andre tråden din. Det blir lukt i et karr uten pumpe, hvis du kun tar vannbytte engang i uka.
Lykke til med vannet.
S_Dreams
Syns det er rart at det skal begynne å lukte sånn pga noen små døde pestsnegler... Hadde det f.eks. vært eplesnegler hadde jeg skjønt det. Henger pumpen din fortsatt i karet? Hvor lenge har den vært ødelagt? Hvor lenge har akvariet vært i gang egentlig?


Alt det står i 'detalj' på profilen min. (Er vel over en måned siden.)

Men pumpa har jeg satt i 90 literen så lenge.. Filterhuset altså.. Og filteret da..

Den har vert ødelagt i mange uker nå tror jeg. Virker som en evighet..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Nordby
Reklame for plussmedlemskap