Bare et spm tatt ut fra det blå:)

Inaktiv bruker
Kom plutselig til å tenke på noe, trur dere at det går ann å lære fiskene at dem ikke skal spise på plantene? ved evt gi et dunk på glasset når dem gjør det?
Med tanke på kortids minnen fisken har.. så nei desverre..

Det ligger i dems natur og spise på planter for å få i seg alger etc.

dunker du på glasset gjør du fisken stresset, som igjen kan føre til sykdom på fisken.. som igjen kan føre til død...

vil du forsatt dunke på glasset ?

Beklager
Inaktiv bruker
Hei igjen
Er klar over at hvis jeg dunker på glasset så stresser ejg fisken. skal nok ikke gjøre det, men det var bare et spm jg plutselig kom på
Hvis de lærer noe overhodet, så er det vel heller det at du betyr skrekk, stress og trøbbel når du er i nærheten av akvariet...
De forbinder nok ikke den naturlige atferden med å få dunk i glasset. Dressering av fisk er ikke mulig. Derfor blir jeg utrolig irritert når folk kjøper fisk på måfå, og etterpå blir sure fordi den ene nye fisken jager eller spiser de andre... dermed tar den ut i en kopp eller bolle, sånn at den "kan stå der til den skjønner at den må bli snill"...! Som om en fisk skulle fatte at dens naturlige atferd medførte straff!?? Idioti.
Det er jo ikke fiskens feil at eieren ikke gjorde hjemmeleksene sine først for å lære mer om hvordan den fisken er naturlig, før han eller hun gikk til innkjøp av den nye fiskearten.
Inaktiv bruker
Fikser har en kortidshukkomelse og det er umulig å lære fisken noe som helst.. Det eneste fisken kan kjenne igjen er hånden din som beveger seg over akvariumet da du skal före fisken.
Inaktiv bruker
Jeg så på discovery en gang på mythbusters, der lærte de opp en gullfisk til å svømme igjennom forskjellige akvarier. men jeg er fullt klar over at det er stresende for fisken hvis jg dunker på glasset. som sagt var dette et spm som kom dettende ned bare.
Tru det eller ei, men fisk kan faktisk dresseres!
Hva skjer når du kommer med hånda over akvariet? Jo, den får mat, og dette vet den...
Man har faktisk forsket på forskjellige scenarioer, eksempelvis med musikk til mat. Musikken fikk fisken til å forvente mat, det er dressur det.

Men på spørsmålet til trådstarter skal jeg ikke uttale meg, for det er jeg ikke kvalifisert til. Men jeg kan støtte meg til de andre her som sier at det ikke er å anbefale på grunn av stress .
Inaktiv bruker
fluefiskern
Jeg så på discovery en gang på mythbusters, der lærte de opp en gullfisk til å svømme igjennom forskjellige akvarier. men jeg er fullt klar over at det er stresende for fisken hvis jg dunker på glasset. som sagt var dette et spm som kom dettende ned bare.


ja, det har jeg også sett. De lærte fisken til å finne maten... Men jeg mener at dette er mer dyreplageri da dette "Mythbusters"-tamet dokumenterer svært lite av det dem driver ned på papiret. Dette var for ren nysjerrighet
Inaktiv bruker
en del folk med akvarier dunker jo også på toppen av lokket på akvariet før de gir fiskene mat, dette skjønner jo fiskene også, og de husker det fra gang til gang!
fluefiskern
en del folk med akvarier dunker jo også på toppen av lokket på akvariet før de gir fiskene mat, dette skjønner jo fiskene også, og de husker det fra gang til gang!


Så det skulle liksom bevise at dine fisk vil skjønne sammenhengen hver gang du skremmer livsskiten ut av dem med dunkingen din?

Vel...
Sjekk denne linken om nettopp gullfisk og deres manglende korttidshukommelse. Her rettes det en påstand om at gullfisk husker adskillig lengre enn det vi tror. Goldfish memory myth busted

Det vil aldri fungere som "opplæring" å dunke i glasset hver gang man ser fiskene spise på en plante. Hvorfor? Fordi i 80-90% av tilfellene der fiskene gjør det, er man ikke tilstede og ser det. Dermed vil bare en liten del av fiskens uønskede atferd få denne responsen, eller "straffen". Så hvordan i huleste skulle fiskene kunne forbinde de skremmende dunkene med plantespising?

Selv OM det skulle la seg gjøre og dressere fisk, så lærer de i dette eksempelet ingenting annet enn at det dunkes i glasset og at de skremmes når et menneske kommer bort.

Det blir som da jeg forsøkte å dressere katta mi til å la være og grave i de store blomsterpottene jeg hadde på gulvet i stua. Katta lærte kjapt at det bare var når JEG var tilstede at det kom straff på gravingen. Så hun ventet ganske enkelt til hun var alene hjemme, og satte så i gang gravingen så jorda lå spredd utover gulvet når jeg kom hjem.
Det var ikke før jeg pønsket ut en metode som ga henne straff uansett når hun gravde eller nærmet seg pottene, selv når hun var alene i huset, at hun lærte å la dem være. Da sluttet hun med det. Og en katt har tross alt litt mere utviklet hjerne enn en gjennomsnittlig fisk.

PS!
Trikset var å strø sort pepper utover plantejorden og litt rundt potta som blomstene sto i. Da fikk hun pepper på seg (og i nesa) når hun prøvde, og det likte hun svært dårlig Dette var en straff hun fikk selv når hun var alene hjemme.
Etter noen få dager kunne jeg kutte ut og strø pepperet der, for den katta rørte aldri en blomsterpotte i sitt liv igjen etter det.
Vi fikk katten vår til å sitte og gi lapp på kommando Når vi hadde noe mat til den da, satt den klar til å gi lapp ;`D
Tror nok heller ikke at du kan trene opp fisk gjennom negative forsterkere, men derimot er det gjort mye med positive forsterkere bl a foring av torsk på havbeite.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap