Rastløs reke

Den ene av kirsebærrekene jeg kjøpte (kan være en annen type og, den er en del lysere enn vanlige Kirsebærreker. Har isåfall to av den typen) er veldig ofte oppe og kravler langs akvarieveggene, nesten som en flue som vil ut vinduet. Den går i ring rundt inni akvariet, eller av og til frem og tilbake langs samme vegg og krafser på veggen. Ofte så høyt som opp til vannkanten. Ingen av de andre rekene gjør dette. Har fem stykk i alt.

Hva kan dette komme av? Folka i dyrebutikken sa at dette ofte kom som følge av å bli introdusert til et nytt miljø.
Da jeg kjøpte to av rekene i går, kom det med en blindpasasjer, liten sort reke som satt og pillet på et blad som kom med i håven. Den gjorde akkurat det samme som denne jeg har nå, bare hele tiden. Til slutt oppdaget jeg at den svømte både loddrett og på hodet til tider, og bestemte meg for å ta den tilbake til dyrebutikken så fort som mulig. For alt jeg vet så klarte den seg fint.
Trodde først at oppførselen kom av at den var eneste av sin rase i tanken. Men når jeg ser at denne reken, som ikke er alene, gjør dette også, så begynner jeg å lure litt.
Vannverdier
det er et tegn på at vannverdiene eller temperaturen kan være ustabile,. eller at reka rett å slett sliter med en parasitt,.
mine reker slet i forige uke ,pg av at gh/kh var altfor lave,da var helegjengen høyt og lavt og stresset rundt,. og så døde en reke etter en annen,.
fixa ph,gh,kh test og satte tiltak igang,. nå er det ro og fred igjen,.
når det gjelder parasitter som går på reker, er nematoder og planarier skumle om det er mange av dem, siden de kryper inn i reka å eter den opp,.
Nitritt = 0
PH = 7,2
GH = 7
KH = 3

Har ikke testa dem i dag enda, men regner med de kommer til å være det samme.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap