Platy som "gjemmer" seg.

Jeg har 2 svarte platy som siden jeg kjøpte dem for ca 3 mnd siden har vært veldig aktive og synlig i akvariet. Nå de sist ukene har de begynt å "gjemme" seg. Ser aldri at de svømmer rundt uten om når jeg gir dem mat. De oppholder seg alltid i et av de bakre hjørnene på akvariet eller under noen planter med store blader som er inntil bakre vegg på akvariet. Er det noen som kan tenke seg hvorfor de har endret "oppførsel"?
En annen ting er at når jeg skiftet vann for 2 uker siden, så dukket det opp 2 platy babyer når jeg rengjorde sanden. Disse så vi i et par dager etterpå, men så ble de bare borte. Spiser de andre fiskene babyene? Jeg har jo 2 platy babyer som har blitt ganske store nå, så de 2 andre som var der må ha vært av et annet kull.
Og så et siste spørsmål: Skal plante skiftes ut ofte eller holder det bare å tynne dem ut? Synes det er så mye brune flekker på bladene på plantene. Er dette normalt?
Håper noen kan svare meg.
At de gjemmer seg kan ha å gjøre med at hunnen er gravid.
Levendeføderne føder opp til tre ganger på en befruktning med noen ukers mellomrom. Mulig hun har en gang igjen. Mine platyer var også sånn. Hun gjemte seg og hannen ble hos henne på gjemmestedet.

Etter at all yngelen var ute, var hun kvikk som bare det.

Ja, de spiser yngelen sin. Og ikke all yngel lever opp, rett og slett fordi de er svake individer.

Ja, det er ganske vanlig at plantene blir brune. Du trenger ikke skifte dem ut av den grunn, bare ta visne blader når du bytter vann slik at de ikke rotner og forurenser vannet.
Tusen takk for svar. Det stemmer som du sier at hannen er ved siden av hunnen stort sett hele tiden. Jeg fikk jo faktisk svar på alt av deg!
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap