Jeg får ikke vannet bra :(

Da var det meg og vannet mitt igjen da... Jeg har skiftet vann som en helt i det siste, men det skjer liksom ingen endring.

Jeg tok med litt akvarievann til butukken og fikk det testet i går, jeg hadde ikke nitritt, men hun sa at ph'en kanskje var litt lav. Den lå på ca 7. jeg kjøpte ph målesett og noe for å øke phen og tok oppi et par dråper av dette slik at phen er økt til ca 7,5 som hun sa i butikken. (de tar jo blodpris for slike ting, noen som vet hvor det er rimeligere?)

Men seilfinnemollyene, som er de eneste som virker missfornøyd, fortsetter å trekke opp mot vannflaten. Og jeg sitter å klør meg i hodet....

What to do? jeg fikk bare testet for ph og nitritt, er det noe annet som kan være gale?
Ph på 7 er helt fint med mindre du holder malawiciklider, jeg ville ikke tilsatt noe for å øke denne. Dråpetester får du billigst på nettbutikker, hos Aquamanias eller Webzoo feks.
LinnPinn
Men seilfinnemollyene, som er de eneste som virker missfornøyd, fortsetter å trekke opp mot vannflaten. Og jeg sitter å klør meg i hodet....


Virker på meg som om det er oksygenmangel her, siden fiske gaper i vannoverflaten. Ph på 7 er ikke lavt for mollyer. Mollyer generelt er jo veldig glade i litt salt i vannet, men da må du passe på hvilke andre fisk du har sammen med dem..
Har du et nyoppsatt akvarium?

I så fall bør du ikke øke Ph. Jo høyere Ph er, desto lettere er det å få ammoniakk-forgiftning.

Bruk heller pengene på en ammoniakk-test (NH3/4)

Ph som endres er farligere for fisken enn en stabil Ph, selv om den ikke er ideell for den fisketypen du har.

Ikke ha i mer av Ph pluss-greiene.

Sett utblåsningsrøret fra pumpa slik at vannet går gjennom lufta. Det øker oksygenopptaket i vannet og hjelper til med å "lufte ut" ammoniakk.
Akvariet er ikke nyoppstartet, har hatt det ca ett år. Jeg har ikke hatt dette problemet før nå. For noen uker siden ømmøblerte jeg oppi der, fikk nye planter og fler fisk, bla. mollyene. Tetraene og sebra ciklidene koser seg Etter dette har mollyene trekt opp til overflaten. Jeg har skiftet vann ofte og tilsatt akvariesalt for antall byttede liter, og litt gh salt.

Blir litt frustrert. Men dersom det er mangel på oksygen som er problemet, hvordan finner jeg det ut og hva gjør jeg?

takker for alle svar


For å øke o² opptaket, setter du bere utblås fra pumpen mot overflaten. Jo mere bevegelse du har i overflaten, til bedre blir opptaket.

Hakke
For å øke o² opptaket, setter du bere utblås fra pumpen mot overflaten. Jo mere bevegelse du har i overflaten, til bedre blir opptaket.


Nå har jeg faktisk kjøpt meg en luftpumpe, så håper på resultater med det. Utblåsen fra pumpen har jeg og snudd med tuten opp Nå krysser jeg bare fingrene!!!!
Men du skriver at de andre fiskene ser ut til å ha det bra, det er visst kun mollyene du ser dette på?

Jeg tenkte litt på noe annet enn vannverdi-problemer her nå. Har du tenkt på at det ligger i levendefødernes natur og cruise en del rundt i overflaten og supe litt der? Se på munnen deres. De er skapt til å suge i seg mat fra overflaten, den er oppovervendt med underbitt. Det er sånn de er. Guppyer gjør også ofte det.

Mange levendefødere cruiser rundt i overflaten svært ofte og smatter litt på det som måtte komme flytende. Alltid sultne, vet du Noen levendefødende super til og med i seg overflatehinnen (et oljeaktig, tynt "belegg" på vannoverflaten hvis den er litt for stillestående) og spiser den! Da ser man dem henge limt i overflata med munnen, mens de suser i sikksakk rundt og slurper i seg.

Hvis du ikke ser noe regelrett gisping og tunge pust med gjellene deres, og de ellers spiser som de skal, da ville jeg kanskje ikke bekymret meg så veldig.
Foreløbig iallefall. Det er imidlertid en liten risiko for noe annet siden de er så nyinnkjøpte, det kan være sykdom. Gjelleparasitter får fisk til å puste tungt og gispe etter luft.

Har det hjulpet å regulere utblåset fra filterpumpen oppover, slik at vannoverflaten bølger og rører på seg? Det er når overflaten er i bevegelse at vannet opptar oksygen, så det er viktig å passe på at det ikke er stillestående vannspeil.
Bøyer meg i støvet for forklaringen til Mona
Mollyer går jo nesten alltid og sutter på overflaten uansett.
Haha! Bra jeg skrev på tråden for nybegynnere :P

Har ikke hatt mollyer før, så viste ikke dette... Ikke rart de er mye i overflaten da. Har jo ikke funnet noe gale med vannet, har skiftet mye i det siste, omtrent annenhver dag, uten at adferden deres har endret seg. Er det slik deres adferd er er jo det kjempe )

Fikk meg hvertfall en luftpupe, ph målesett og noen andre småsaker etter dette :P

Vannet i overflaten har tidligere vert helt stile, men etter jeg snudde "tuten" opp er det full bevegelse

Kjenner meg litt lettet nå!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap