Hva er egentlig en "slørhale"

er det noen som vet hva en slørhale er.. det heter jo en kulturform. betyr dette at det er noen gullfisker som har blidt "missfostere" da de har blidt født. og så har de avlet videre på disse "pene missfosterene.. eller har de blandet litt av hvert av kjemikalier og sånn..
slørhaler er fremavlet. En gullfisk med litt større slør enn de andre blandes med en annen med litt større slør enn de andre, da får de yngel med enda større slør, osv.

samme med guppy, noen har fremavlet de store guppyene med andre store guppyer og da blir yngelen ekstra store guppyer osv.


Så vidt jeg vet, er slørhaler gullfisk som er avlet frem for å få slør på spor og finner. Etter hvert er det også avlet frem diverse former med noen misfostere av kropper. Den opprinnelige slørhalevarianten er vel en svært gammel avlsform innen avaristikken, da den har vert holdt svært lenge i dammer i asia.

Opprinnelig var der ikke kjemikalier inne i bildet. Men det er ikke godt å vite i dag. Har skjønt at det er utstrakt bruk av hormoner ved komersielt oppdrett, men om det har noe å gjøre med misfostervariantene skal ikke jeg utale meg om.


Hormoner?
du kødder med meg.. så mest santyneligt de gullfiskene jeg kjøpte i dyrebutikken har gådt på hormoner for og vokse seg store så de kan selges tidligere til dyrebutikken
Philip Lauritzen
du kødder med meg.. så mest santyneligt de gullfiskene jeg kjøpte i dyrebutikken har gådt på hormoner for og vokse seg store så de kan selges tidligere til dyrebutikken


Ikke bare gullfisker. Men det er ikke sikkert det er brukt hormoner, det kommer an på hvilken oppdretter dem kommer fra. Ikke alle bruker hormoner, men etter det jeg forstår er det utstrakt bruk av det i asia. Fisker som selges i butikkene som ikke er store nok til å farge ut enda, men har voksen fargedrakt er garantert behandlet med hormoner. Det er kun gjordt utifra et komersielt hensyn, siden det er de fiskene med finest farge som er lettest å selge.

Det er ikke uvanlig med fisker som er farget eller sprøytet inn farge i. Det finnes til og med fisk som er tattovert motiver og skrift på. Desse er heldig vis ikke tillatt å selge eller importere til Norge.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap