Kjøpt meg 2 ancistrus..

Kjøpte meg 2 små Ancistrus i går. 75kr per stykk i dyrebutikk så de er ganske små.

Har hatt akvarie gående i 2 uker. - Ja jeg vet det er for lite, men har hørt om så mange som får et fint stabilt akvarie etter samme tiden, så da tenkte jeg å sjekke hvordan det går med 2 stk Ancistrus.

Vannverdiene er fine foreløpig, men er forberedt på en evnt Nitrit bombe etterhvert.

Har 8 stk div planter i vannet som er hurtigvoksende, 2 lava steiner, en falsk rot og tempratur på 26grader. 60 liters akvarium. Hvit sandbunn.

Fikk med mat til Maller som var av type store tabletter med 36% Spirulina som skulle være bra for ung fisk.

Så da kommer spørsmålene:

* Hvor ofte og hvor mye skal jeg mate dem? I og med at de har nok av planter som de sutter mye på. (ingen alger foreløpig)
* Når burde jeg skifte litt vann? Har ikke gjort det siden oppstart av akvarie.
* Burde jeg sjekke vannverdier hver dag?
* Når kan jeg ha oppi mer fisk av andre slag? Og evnt hvilke?

Ser ut som de koser seg hvertfall. Henger dog mye på glasset og steinene pluss planter. Nesten aldri i sanda. Har mata de med 1 kvart tablett, men den ble bare stående å bruse da de aldri søkte mot tabletten.
Inaktiv bruker
Source
Kjøpte meg 2 små Ancistrus i går. 75kr per stykk i dyrebutikk så de er ganske små. Har hatt akvarie gående i 2 uker. - Ja jeg vet det er for lite, men har hørt om så mange som får et fint stabilt akvarie etter samme tiden, så da tenkte jeg å sjekke hvordan det går med 2 stk Ancistrus. Vannverdiene er fine foreløpig, men er forberedt på en evnt Nitrit bombe etterhvert. Har 8 stk div planter i vannet som er hurtigvoksende, 2 lava steiner, en falsk rot og tempratur på 26grader. 60 liters akvarium. Hvit sandbunn. Fikk med mat til Maller som var av type store tabletter med 36% Spirulina som skulle være bra for ung fisk. Så da kommer spørsmålene: * Hvor ofte og hvor mye skal jeg mate dem? I og med at de har nok av planter som de sutter mye på. (ingen alger foreløpig) * Når burde jeg skifte litt vann? Har ikke gjort det siden oppstart av akvarie. * Burde jeg sjekke vannverdier hver dag? * Når kan jeg ha oppi mer fisk av andre slag? Og evnt hvilke? Ser ut som de koser seg hvertfall. Henger dog mye på glasset og steinene pluss planter. Nesten aldri i sanda. Har mata de med 1 kvart tablett, men den ble bare stående å bruse da de aldri søkte mot tabletten.



* Hvor ofte og hvor mye skal jeg mate dem? Kanskje hver 3. dag med etpar tabletter. Det finner du fort ut av, de begynner nemmelig å gnage på bladene når de blir sultne.

* Når burde jeg skifte litt vann?: Ca 1/3 til (entredjedel) av karrets vanninhold i uken.

* Burde jeg sjekke vannverdier hver dag?: Nei. Hvis du ikke misstenker noe holder det med ca 1 gang i måneden eller mindre.

* Når kan jeg ha oppi mer fisk av andre slag? Og evnt hvilke?: Etter 2 uker burde det gå mer enn bra å sette oppi ny fisk. Ta helst en måling av vannverdiene først.
Har bare hatt fiskene oppi karet i 2 dager, så spørsmålene var vinklet utifra det. Regner med at jeg ikke kan hive oppi 5 fisk til med det første?

Samme med vannbytte. Vet at det er en gang i uken, men lurte på om jeg skulle bytte det nå med en gang pga ny fisk eller om jeg da skal vente et par dager. Når starter "en gang i uken" syklussen?
Inaktiv bruker
Ikke bytt noe vann før på en uke nå. Nødvendige bakterier bygger seg opp i filter,sand osv. Dette er helt nødvendig for at fisken skal kunne leve oppi der.

om du vil begynne forsiktig med noe fisk eller hive oppi med 5 stykk er helt opptil deg.

Hvis du skal ha stimfisk må du jo selvfølgelig ha mer enn 5 stykk
Små ancistrus er rimelig sårbare, jeg ville ikke satt pengene mine på at de overlever nitrit i karet. Nitrit bør du måle hver dag fremover siden du ikke har hatt nitrittoppen ennå, har akvariet stått i to uker er den antakelig rett rundt hjørnet. Du må da skifte 30-50% vann daglig så fisken klarer å overleve. Vent til nitriten er null igjen (totre uker til) før du setter inn mer fisk.
Ta vare på kvitteringen og ta den og fiskene med tilbake til butikkn sammen med vannprøve når/hvis de dør. Hvis vannet er ok, får du pengene tilbake. Små ancistruser er ofte sårbare og dør lett.

Å sette inn fisk etter to uker er på den desidert farligste tida. Men kanskje du er heldig.

Akkurat nå er faren for ammoniakk-forgiftning farligere enn nitritt. Nitrittoppen kommer først senere.

En kvart tablett høres greit ut. Vanskelig å si når man ikke vet akkurat hvor store tablettene er. De er nattaktive, så det er lurt å fore etter at lyset er slått av. Ta ut maten hvis de ikke spiser den slik at den ikke bidrar til forgiftningen.

Ja, siden du har satt inn fiskene for tidlig, bør du bytte vann daglig. Pass på at temperaturen er lik i akvariet og vannet du bytter ut og at det er godt luftet. Dvs at det har stått tappet opp i ren bøtte (som det ikke har vært vaskemidler i) en dag eller to. For sikkerhets skyld kan du bruke aquasafe til å ta ut eventuelt klor.

Ja, jeg ville sjekket ammoniakk (NH3/4) og Nitritt (NO2) hver dag nå. Gjør du det kan du trappe ned vannbyttingen, men være klar til å bytte 20 prosent morgen og hveld så fort du får utslag på dråpetesten. (Ikke bruk strips)

Ikke før om to uker, og da ikke for mange fisk om gangen, fordi filteret må ha tid til å bygge opp bakterier i takt med avfallsmengden. Dette er bakterier som spiser ammoniakk og nitritt og lager nitrat, som ikke er like farlig, men som fjernes med regelmessige vannbytter en gang i uka f.eks. når akvariet er innkjørt.

Hvilke fisk? Kommer an på om du har bløtt eller hardt, surt eller basisk, vann i springvannet. Sør-Amerikanske tetra vil ha bløtt og surt vann, andre vil ha hardere vann og høyere Ph. Hvis du går påavansert søk i fiskebasen, kan du legge inn forskjellige kriterier og se hvilke fisker som klarer seg med 60 liter.

Rent personlig ville jeg ligget langt unna guppy, som de fleste starter med og dermed får med parasitter, da disse ofte har det og dør etter få uker eller måneder. Jeg er veldig begeistret for cherrybarbe, en hann med et solid harem av hunner, fem-seks stykker for eksempel. De er hardføre spiser alt og passer dessuten vannverdiene der jeg bor godt, slik at jeg slipper å heve, senke verdiene. Men det er smak og behag. Mange fine fisker du kan ha i en 60-liter.

Lykke til!

Takk for et utfyllende svar Gurilamalle! Har ingen bøtter som ikke er brukt til vask enda så da får jeg kjøpe det i mårra sånn at jeg får skifta vann.


Du bør skaffe deg en ekte rot, om ikke annet en en mikrorot. Ancistrusen trenger en rotkvist å gnage på, da det inngår i kosten og hjelper på fordøyelsen.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap