Biltemasand, har kjøpt fin, må jeg bytte?

Var på biltema i går og kjøpte 3 sekker sand til 160Literen. Ser jo nå at det som er anbefalt er den "grove" typen. Den fant jeg ikke, og tenkte ikke så mye over det. Det ser ut som at med et par vannbytter, beplantning og noen tømminger av pumpen for fin sand, så skal det klarne opp.
Jeg har jo skjønt at det var dumt å kjøpe den fine typen, men må jeg bytte, eller kan jeg bruke den?
Planen er å ha et godt beplantet kar, med en del snegler og i første omgang noen levendefødere.
eg tror du kan ha den vis du bare har en del sand snegler eller varmekabler. eg har den fine typen og det går helt fint, tror folk annbefaler den grove, for den fine får lettere gassbobler.
Jeg tror jeg ville ha byttet. Når sanden blir for fin, vil den tette filteret til stadighet og planter vil kunne få problemer med at sanden er for kompakt og uten sirkulasjon av næringsstoffer i bunnlaget.
Jeg brukte en slik altfor finkornet sand i et kar en gang (korn str 0,33 mm) og jeg hadde bare problemer hele veien. Sandpartikler tettet stadig porene i filteret, det måtte renses støtt. Resultatet av for dårlig filtrering var naturligvis dårlig vannkvalitet, ille lukt og dårlig sikt i akvariet som resultat.
Ingen planter ville slå rot i den sanden, fikk det ikke til.
Så til slutt fikk jeg nok og tømte hele greia.

Anaerobe bakterier lukter ille, og vil kunne oppstå under et lag med sand som er så kompakt siden det stenger ute for oksygentilførsel.

Så jeg kan iallefall si at jeg ville garantert ha tatt jobben med å bytte sand...
hmm. da har nok sikkert jeg også vert ute i går og kjøpt feil type sand. Kjøpte 4 17 kilos sekker med fin sand som det stod utenpå kunne brukes i akvarier.

Men Biltema her i Bergen hadde bare to typer sand, en som ikke kunne brukes og en som kunne brukes. Menne hvilken farge er det på den sanden dere anbefaler?
Den jeg kjøpte i går var lys, men ikke helt hvit.. Den ser veldig fin ut.

Men biltema er jo helt latterlg da. Jeg gikk rundt i lokalet i 30 min før jeg endelig fant en som kunne hjelpe. Å da spurte jeg først han i kassen om det ikke var noen som kunne hjelpe meg litt, han svarte nei vi har ikke folk på gulvet på fredager. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å hjelpe en kunde. Folk trenger jo hjelp på fredager og liksom..


forresten Sorry Elisabeth for at jeg stuper inn i ditt innlegg.
ser nå denne som jeg har har størrelse 0,1-0,7 på sandkorn størrelse.. Er det den anbefalte eller den ikke anbefalte sanden?
Du har den fineste sanden. Jeg brukte også denne i et kar, og fikk problemer med at det ble sandstorm pga pumpa og den fylte seg med sand. I tillegg synes jeg det blir litt for kompakt for plantene. Så jeg ville prøvd å byttet.
Hører det er flere som advarer mot Biltma sand nå. Skal være giftig påstås det. Hørte det Fra Thor W. Dahl.
Å er det? hva som feiler den da? er den bare helt plutselig blitt giftig? sikker på det ikke er den andre sorten det er snakk om? for hvis den er giftig er det jo krise.. (det står jo på at den kan brukes i akvarier)...
biltema har to typer sand. olivinsand er den som ikke er bra. den som heter bare sand og står kan brukes i akvarier er helt grei, mange som bruker den
Jeg har den typen det står SAND på, med stooore bokstaver, som er finkornet, lys sandfarget/beige-orange eller noe sånt. Hvis folk mener at den kan brukes, så vil jeg gjerne det, siden den både ser fin ut, og det er selvsagt mer stress å bytte ut 50 kg sand med annen sand/grus enn å la det være som det er....
Planen er jo å ha en god del sandsnegler til å jobbe med sanden uansett. Jeg kunne ikke finne den grove typen sand på biltema, og ikke var det lett å finne denne heller, og, som nevnt over, ingen å spørre om hjelp heller... Sukk...
Hvis det kan gå, så vil jeg jo helst slippe å bytte ut sanden. Og jeg kan leve med at jeg må vente litt mer før jeg er fri for det fine fine støvet som går i pumpen.
Er det verdt det å forsøke, eller er det dødfødt? Hvis jeg passer på lukt og verdier og bytter hvis jeg ser at plantene ikke fungerer i sanden?
(Latskapen lenge leve!)
Jeg fant heller ikke noen annen type end den du har fått tak i jeg heller.. Grov type fin sand liksom skjønner ikke noe jeg.. men men .. Å den butikken virket helt latterlig på meg da.. Letet opp sand i den katalogen fant den på de grå sidene . men det var den feile sanden.. det var den som var på den orange siden jeg skulle ha tydeligvis. vertfall i følge han kasse mannen... biltema = feiltema tror jeg.. så vi får se da om denne sanden lager trøbbel, for jeg gidder heller ikke stå unødvendig mye på hodet oppi det karet..
Jeg var på biltema her i bergen for noen månder siden, hadde ikke den grove da heller. gikk faktisk rundt en time og letet etter den mens fattern fant det han skulle ha.

Men det er ikke noe stor forskjell på sandene, den fine er 0,1mm - 0,7mm og den grove er 0,2mm - 1mm. Ikke noe big deal...

Jeg har den fine sanden da de ikke hadde den grove, dette går helt fint, ingen problemer her. Den ene sverdplanten min trives som bare det, den har produsert 3 nye sverdplanter på bare noen uker.
Da velger jeg det late og, for meg, mest praktiske alternativet, og sjanser på at det går bra sånn det er nå.
Da blir den neste jobben her å bli kvitt alt det superfine støvet som fortsatt flyter rundt etter over 24 timer. Må tømme pumpen for svevestøvet innimellom også, men tror det blir bedre fort.
Så får vi se til uken og videre frammover om plantene liker seg.
Tips
Hei!
Jeg kjøpte den typen som heter sand og det jeg gjorde etter å ha hatt oppi sanden og stenene var å dekke det helt til med noe tøybiter. Helte så vannet oppi og etterpå tok jeg vekk tøybitene og vips ingen støv. Fungerte for meg.
Hos Biltema har de pc'er der man kan søke etter det produktet man leter etter og i mitt tilfelle lå sekkene der de var forklart hvor de skulle ligge. Kanskje jeg hadde flaks.
Arne Lystad
Hei! Jeg kjøpte den typen som heter sand og det jeg gjorde etter å ha hatt oppi sanden og stenene var å dekke det helt til med noe tøybiter. Helte så vannet oppi og etterpå tok jeg vekk tøybitene og vips ingen støv. Fungerte for meg. .

Det var jo genialt! Litt seint nå da, men lur idè.
Satser litt på at det etter hvert vil bli mindre av det helt fine støvet da....
Problemet er at karet ditt jo er fullt av sand som har korn størrelse som svevestøv. Et sandkorn som er en tiendedels mm er som støv, og sirkulasjonen i akvariet gjør at dette lette støvet aldri vil legge seg ned på bunnen.
Sekken med den fine sanda er en blanding av sandkorn fra 0,1 mm og opptil de største kornene som er 0,7 mm og det er de minste partiklene som ikke vil ligge i ro.

Vær obs på at filtermaterialets porer (svamp og substratkuler) kan tettes nesten helt og ødelegges av svevestøvet. Det setter seg fast og skaper anaerobe forhold i filtermassen, siden sirkulasjon/oksygen ikke kommer skikkelig til overalt i mediet.
"Sandkorn i maskineriet" er vel et uttrykk mange har hørt, og det er når noe skurrer kraftig Alle bevegelige deler i filteret kan slites og få skader av å kverne sandstøv. Men over hvor lang tid aner jeg ikke.
Når vannet ditt har klarnet opp (evt ta noen store vannbytter daglig fremover) så kanskje du burde skylle over og spyle alt filtermateriale og bevegelige deler og hulrom i filteret, så du får bort alle spor av sandstøv.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap