Sebra ciklider

Hallo igjen!

Jeg lurer på mer og mer jo mer jeg lærer om denne vannverdenen...

Jeg fikk for en månedstid siden noen sebraciklider av en venninne da hun hadde fått yngel på sine. Jeg er usikke på hvor gamle de er, men de er ikke mange månedene. ca 1 cm+ lange..

Jeg skjønner jo at nå at jeg har anskaffet meg masse feil fisk for mitt lille 110 liters akvarie...

Jeg har lest litt om de og forstått at disse kan være noen hissige fisker når de begynner å legge egg. Når begynner de med dette. Som jeg har skrevet tidligere skal jeg få meg et større kar i januar, da vil jeg fløytte dem over der.
Håper bare ikke de kjeppjager de andre fiskene mine før den tid...

Hva tror dere?
Sebra ciklide
heisan jeg har selv sebra ciklider, og har hatt yngelen sammen med andre fisker,og har noen nå sammen med bla discus,.
Sebra ciklidene er svært territorielle når de yngler, men hvor agressibe de er kommer mye an på lynnet til fisken, noen er mere hissige en andre,noen kommer godt overens med andre fisker, mens andre er rene tyrannene,. derfor har jeg de voksne fiskene i et eget kar.
de små går sammen med de andre, uten noen større problemer,.
Yngelen vokser raskt og er fruktbare etter ca 5 mnd,.
men man bør ungå at de parrer seg innad i samme kull(innavl)
Sebraciklider er svært enkle fisker å holde, siden det er bare å tilføre vann så yngler et voksent par.
Hannen er større en hunnen, og hunnen har sterkere farger enn hannen,det finnes flere typer Sebraciklide, Hvit(elfenbens ciklide) som er en hvit avlsform(ikke albino),(gul,sajica ,ikke ekte sebra ciklide, men fisker innen samme familie, som bare blir kalt dette pga stripene ),..
uansett syns jeg at sebra ciklidene har et dårlig rykte,i forhold til det jeg har erfart med dem, klar de kan være litt biske når de har yngel, men sånn er de fleste ciklider, selv discus, og scalarer..
Anbefaler deg å skaffe ett arts kar for dine sebra ciklider så slipper du mye stress med fisk som blir skadd under evt yngelperiode,.
De jeg har er fra to ulike kull.. men vil jo ikke ha innavl.. Hmm.. Hva råder du meg til å gjøre? Bytte de ut... for de vil vel formere seg uansett..?

De værmer seg sikkert 5 måneder snart, men foreløpig virker de veldig fredelig og kommer overens med de andre fiskene
Sebra ciklide
skaff deg noen små fra andre eller butikk,. så har du friskt blod i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap