Flytte akvarie med innhold, hvordan gjøre dette?

Heisann!

Jeg er helt fersk her inne, får mitt første akvarie i helgen.
Akvariet får jeg av ei venninne, det er fullt innhold i det.

Nå lurer jeg på hvordan jeg gjør flyttingen enklest for mine nye husdyr, vil stresse dem minst mulig og helst beholde flest mulig (selvom jeg kommer til å kjøpe flere fisker som jeg vil ha).

-Hvordan gjør jeg det med vannet, plantene og fisken?
-Hva gjør jeg når jeg kommer hjem med fiskene mine?
-Andre ting jeg bør huske ved flytting?

Håper ikke dette er veldig dumme spørsmål, men jeg vil lære så mye som mulig og vil at de skal få et godt liv hos meg
du kan jo ta litt akvarievann i bøtter og ha fiskene i disse sammen med plantene, eller poser sånn som dyrebutikken har?
Plantene kan du vel også ha i poser (hvis ikke det med bøtta)
Ta ut pumper,og andre løse deler som røtter og stener da dette kan ødelegge akvariumet.
Pumpa transporterer du i ei bøtte akvarievann,så den ikke tørker ut underveis.
Ellers så er det kanskje kjekt å være to om å bære karet

Lykke til!
Hvis akvariet har glassbunn, bær det på en solid treplate.
Har ikke alle akvarier glassbunn?
frosken
Har ikke alle akvarier glassbunn?


... *knegg*
(godt poeng)
frosken
Har ikke alle akvarier glassbunn?


Hm, det er en grunn for at jeg enda henger på nybegynner delen av forumet.
Men finnes det ingen akvarium med metallbunn eller i plexiglass?
frosken
Har ikke alle akvarier glassbunn?

Illmad
Hm, det er en grunn for at jeg enda henger på nybegynner delen av forumet. Men finnes det ingen akvarium med metallbunn eller i plexiglass?

Nei, ingen standard akvarier iallefall. Må i så fall være noen som har lagd noe hjemme-mekka kanskje :p

Da jeg var barn på 70-tallet, arvet vi et gammelt akvarium av naboen. Det var ikke brukt silikon, men kitt (!) til å lime sammen glassene inni en metallramme. Bunnen på det karet, som allerede på 70-tallet var gammelt, var faktisk av metall.
Sant skal sies; ingenting av fisk overlevde i det karet over tid.... ingenting!
Få med deg mest mulig vann, og frakt fisker, planter og filtermateriale i dette vannet.

Jeg ville også tømt karet helt, både for vann og sand, før flytting. Tror ikke det er lurt å bære karet med så mye innhold i det. Jeg har vært med på flytting av kar to ganger, og da tømte vi det helt. Hadde sanden over i plastdunker som vi fraktet med oss.
jeg har flyttet flere akvarier med innhold du bare tapper ut mesteparten av vannet å tar det med deg til destinasjon
somsagt har jeg gjort dette flere ganger uten at noe har blitt ødelagt eller død.
Tilfeldig bekjentskap
© hanne med egg
Reklame for plussmedlemskap