Hvordan bli kvitt dette??!!

Håper det er noen som kan hjelpe meg, dette er andre gang jeg spør her inne. Har ikke fått bukt med dette problemet ennå, etter å ha prøvd litt forskjellig. Det er ikke pent og nå negynner jeg å bli lei

Har lagt ved bilder av dette som er noen slags alger som legger seg som et teppe langs bunn, bare få dager etter vannbytte og slamsuging.Ligner på blågrønnalger? men vet ikke helt..

Har også hatt trøbbel med stygge planter som ser pjusk ut, med litt hår, litt hull og misfarge. Nå har jeg tatt bort di stygge plantene, og avventer med å sette inn nye eller se om di vokser pene ut igjen. Skal prøve å kjøpe et nytt lysrør og se om det kan være problemet.

Det jeg har prøvd for å bli kvitt "teppet" på bunnen er å sette utblåset mer mot bunnen, men da fikk jeg proteinhinne i toppen så jeg snudde det igjen etter ei uke. Algene ble ikke forbedret i bunnen mens vannet sto nedover.

Jeg har slamsugd skikkelig, blir bra men kommer kjemperaskt tilbake.

Har renset filteret forsiktig ved å kryste det i akvarievann i ei bøtte, og satt inn ekstra blåfilter i filterhuset.

Har hatt akvariet i snart et år nå, og det er siste månedene dette har vært et problem. Jeg bytter vann ca 30% en gang i uken og forer minimalt. Jeg har to ancistrus, en guppy hann, to guppy bebiser og ti neontetra. Akvariet er juwel 110 liter.. Av gjødsel har jeg lagt slike jbl kuler under hver plante da jeg plantet i plantene i starten.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg, har tenkt på og prøve noe algemiddel men deter vel ikke så bra det heller...?

Ringer det noen bjeller hos noen? =)

Skaff en algeeter eller flere.

Sørg for at plantene har nok næring.


-Tim
Jeg hat to ancistruser som ikke er helt voksne, hvilke andre algespisere vil du anbefale da? Burde jeg gjødsle plantene mer da eller? Kulene skal holde noen måneder til, men kanskje di er borte da..Vil ikke overgjødsling føre til mer alger eller er det omvendt? =)
Det ser i hvert fall ut som blågrønnalger (som egentlig er en bakterie og ikke en alge). Har ikke hatt dette problemet selv, så jeg vet ikke stort om den. Men kanskje du da kan søke litt på blågrønnalger og se om du finner noen smarte tips
ja, jeg tror også det..men søkemonitoren på forumet er ikke oppegående tydeligvis. Få null treff når jeg søker på dette..

Håper det er flere der ute som kan hjelpe meg med dette! Tusen takk for svar uansett=)
Ah...så ancistrusen spiser det ikke.

Det finnes middel mot sånne alger. Du får kjøpt i de fleste dyrebutikker,


-Tim
Lis
..men søkemonitoren på forumet er ikke oppegående tydeligvis. Få null treff når jeg søker på dette..


Bruk [URL=http://akvaforum.no/googlesearch.cfm?domains=akvaforum.no&q=bl%C3%A5gr%C3%B8nnalger&sa=Google-s%C3%B8k&sitesearch=akvaforum.no&client=pub-4018121580629643&forid=1&ie=UTF-8&oe=UTF-8&cof=GALT:%23005826;GL:1;DIV:%23005826;VLC:FF6600;AH:center;BGC:E6E6E6;LBGC:195D88;ALC:195D88;LC:195D88;T:000000;GFNT:195D88;GIMP:195D88;LH:50;LW:633;L:http://feed.akvaforum.no/google_top.gif;S:http://akvaforum.no;FORID:11&hl=no]google-søk[/URL] på akvaforum.no

Takk for tipset=) Ikke lett å velge hva jeg skal prøve, synes salt virker litt skummelt vertfall..hmm..

vuredre å kjøpe algo stop depot el noe i den dur, da jeg leste at det funket kjempebra på blågrønnalger. Men vet at det er en bakterie da men, har drysset bitte litt salt på et lite område bare for å se om det skjedde noe og det skjeded ingenting. Hmm.. Burde jeg prøve mørklegging i ei uke før jeg kjøper middel da el? Tør ikke salte uansett da jeg ar ancistruser, det går vel dårlig syns jeg å ha lest..
Hvilken sand er det du har brukt der? Vet du korn-størrelsen på sanden?

Det er litt viktig å finne ut hvorfor du får denne blågrønne algen, ikke bare prøve å fjerne det du ser. Hvis du ikke finner ut årsaken, så vil den jo bare komme tilbake.
For kompakt og tett bunnlag kan medvirke til at det oppstår bakterier på bunnen, og BGA dukker opp. Spesielt i områder med lav sirkulasjon.

Har du sandsnegler?
På pakken står det brogård sand, kjøpte den på tam dyrebutikk, innbillte meg at det var finkorna rådasand jeg hadde men husker ikke helt kornstørrelsen.. Jeg har ikke sandsnegler, va plaget med pestsnegler og har en jegersnegle som har tatt bort di fleste.
Kor lenge har du lyset på?? For mye lys kanskje. Ha bare 8-10 lystid. Du kan få vekk algene ved å mørklegge hele karet med et teppe og skru av lyset. 1 uke. Da blir du kvitt problemet
Lis
På pakken står det brogård sand, kjøpte den på tam dyrebutikk, innbillte meg at det var finkorna rådasand jeg hadde men husker ikke helt kornstørrelsen.. Jeg har ikke sandsnegler, va plaget med pestsnegler og har en jegersnegle som har tatt bort di fleste.


Du har ikke sandsnegler altså. Det kan være at sandbunnlaget i karet er for finkornet, og når det da blir liggende kompakt og urørt, vil det dermed aldri bli sirkulasjon eller "luft" i den. Dette i sin tur gir grobunn for usunne bakterier, og BGA er en bakterie. Enkelt forklart en bakterie som har symbiose med en alge som driver fotosyntese for den, derav den blågrønne fargen og navnet.

Jeg tror det er sanden, og det at den får ligge stille og urørt, som er årsaken i dette tilfellet.

Du har ikke Corydoras eller andre maller heller?
Jeg har to ancistruser, di er ikke helt voksne. Det virker ikke som di beiter på dette.. noen ander algespisere du vil foreslå? Har ti neontetra og en guppy hann fra før + to guppy yngel..

lystiden min er på 9 timer
Nei, siden du har jegersnegler, så har ikke mitt forslag noe for seg.
Eplesnegler spiser BGA. Men det hjelper lite om man har jegersnegler i samme karet. De vil jo bare kverke dem.
Algeteppe
her kommer Mona med et super tips,. nemmlig Sandsnigler, de spiser disse blågrønnalgene, samtidig som de lufter sanden din,. da forsvinner disse algene kjempe fort, Hadde samme problem i begynnelsen med biltema sanden, men etter at jeg fikk meg noen snegler , forsvant algene raskt,. nå har jeg ikke andre alger en dem jeg vil ha,Algekuler!!,.
Andre ting som hjelper mot alger er planter, masse planter,jo mere planter jo mindre næring blir det til algene, så jeg vile valgt noen hurtigvoksende stengel planter samt noen flyteplanter som gulrotgress(ceratopteris),. dernest ville jeg byttet litt vann i ny og ne,.
plantenæring skal du ikke putte i vannet før algene er på retur,ellres vil de bare blomstre enda mere..
Noen alger er enklere å bli kvitt en andre, penselalger er vel de man kan plages mest med , men jeg syns de er bare pene,når de vokser på røtter og steiner, på plante bladene er de derimot et herk, men sniglene holder dem også stort sett borte, har bare noen små tuster på røttene, og der skal de få være,.
Takk for svar, for se hva jeg skal gjøre etterhvert da..Kanskje jeg flytter på min lille jegersnegle og skaffer meg eplesnegler da Har jo ikke pestsnegler lenger uansett så Skal prøve å sette inn en ekstra pumpe for sikrulasjon og mørklegge kanskje..
Algeteppe
Eplesnigler, vil ikke hjelpe,. det du trenger er Sandsnigler som lufter sanden din.
jepp, skal vurdere sandsnegler og eplesnegler da, ser at jeg ikke er den eneste her inne som har slitt med dette problemet..
filathor
Eplesnigler, vil ikke hjelpe,. det du trenger er Sandsnigler som lufter sanden din.


Hvorfor sier du det? Eplesnegler spiser BGA. Så joda, det hjelper.
Men årsaken til problemet (for kompakt bunnlag), det kan sandsneglene hjelpe med. De lufter og vender på sanda og hindrer forhåpentligvis belegget i å dannes på nytt.

Eplesnegler er som andre dyr opportunister. De spiser det som er lettest tilgjengelig og det som smaker best. Hvis det er veldig mye matrester av f.eks. fiskefôr i karet, så velger de sannsynligvis det fremfor BGA.
Jeg lot være å fôre i det karet jeg hadde et BGA problem i (en 85 liter) i et par dager. Da spiste sneglene rubb og stubb av BGA, de rensket bort alt sammen, to små eplesnegler. Det lå et tjukt teppe av den stygge algen på f.eks. trerota i karet, og den var gullende ren allerede dagen etter at de to eplesneglene ble satt inn.
Algeteppe
har bare erfart at eplesnigler, hjelper bare på overflaten, mens problemet ligger nede i sanden, hvor det samles diverse som ikke er bra, dermed får man lett problemet tilbake, og andre problemer med røttene til plantene som råtner, osv,. så sandsnigler anbefaler jeg på det sterkeste, selv om eplisene er flinke,.
pass bare på at de får nok grønt for!! ellers spiser de plantene,.
mend et gjelder nesten alle typer snegler!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap