Oppdrett på black molly

Jeg har gått til innkjøp av black molly. 1 hann og 3 hunner i håp om at de skal formere seg.
Er det noen her med erfaring fra oppdrett på denne fisketypen? Hvor lang tid tar det fra befruktelse til fødsel?

Takk for alle svar
Hei, jeg har hatt Black Molly i godt over et år nå.
Synes de er fine kontrast-fisk til de med sterke farger, og så er de hele tiden energisk nippende på alger på plantene. Fredelige er de også.
Jeg har hatt de i selskaps-akvarie med hunn-kampfisker og en ciklide..så har ikke akkurat drevet no oppdrett på de.. men når jeg har sett noen små svarte "rumpetroll" så har jeg håvet de inn og puttet de i yngelboks.
Har matet de med knust flakfor og no flytende yngel-for som jeg ikke husker navnet på. Har ikke hatt no frafall på de ynglene jeg har håvet inn, har 3 som er voksne i akvariet mitt nå..og 3-4 som er i jobb-akvariet.
De føder med ca 2 måneders tid i mellom tror jeg. Så de er litt større enn platy-yngel, og i motsetning til Platy-yngel som gjerne trekker opp til overflaten, så holder gjerne Black Molly yngel seg nede på bunnen.. og instinktene ser veldig bra ut..gode til å gjemme seg. Har 2 i yngel-"grotta" mi nå, begynner å bli store nok til å slippe ut.

Når det er sagt, så sleit jeg veldig med de voksne Black Mollyene jeg kjøpte i butikken.. De hadde det fint lenge, og ynglet litt..men så "dovnet" den ene etter den andre sakte bort.. ble blekere og blekere og tynnere og tynnere selv om appetitten så ut til å være bra. Og til slutt var de såpass svake at jeg måtte ende livet for de..Om det var noe jeg gjorde feil, eller om det er fordi de er litt brakkvannsfisk eller hva det var for no vet jeg ikke.. men ingen andre fisker jeg hadde fikk det slik. Har også hørt at Black Molly som vokser opp i ferskvann klarer seg bedre. Så håper det går bra med de 3 halvvoksne jeg har nå + de 2 ynglene.

Håper dette hjelper deg noe, fin nyttefisk

~Øystein~
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap