Hjelp, guppy legger egg?

Hjelp!

Har en hunn guppy som har ganske stor mage og tror nemlig hun er drektig, uten å se svarte flekk på buken. Idag svømte hun rastløs opp og ned mot akvariet glasset. Puttet dermed hun oppi føde karet. 1 time senere så ser jeg tynt hvitt lag på toppen og grønn aktig egg ligger på bunnen!!!!!! Hva kan det være, har hatt guppy før og den føder levende fisk ikke egg. Er det noe som vet hva det kan være?

Min teori:

1: streset og egget fikk ikke utvikle til unge og føder for tidlig

2: Det må være en annen art enn guppy som er identisk lik. butikken har forvekslet med.

Er det noen som vet hva det kan være?



Mvh Thanh
Tror svaret er alternativ nr.1
Hæ?
frosken
Tror svaret er alternativ nr.1



men gupi er jo levenesføde?:S
Nesten akkurat det samme skjedde meg for noen dager siden. Jeg tror guppyen ble sluppet oppi fødekaret for tidlig, og ble så stresset at hun fødte før tiden. Etter som jeg har forstått så er guppyyngelen egg helt fram til et par dager før fødsel, sa klekkes de i magen og blir født som levende når den tid kommer. er bare nybegynner, så kan være jeg tar feil.
ciklidesyka
[QUOTE=frosken]Tror svaret er alternativ nr.1



men gupi er jo levenesføde?:S

Ja, men ikke sånn som mennesker med navlestreng og slikt. Guppyen har egg inni buken som blir befruktet, yngelet utvikler seg inni eggene, og til slutt klekker eggene, og yngelet blir født. Derfor kan guppyen hvis den blir stresset kaste eggene, selv om yngelet inni eggene ikke er klare til å klekkes, da vil man naturligvis se eggene, men ikke noe yngel.
Naturens gang
Har skjedd med meg en gang og...Har sett flere tilfeller hos andre også. Det er rett og slett en spontanabort. Sannsynligvis på grunn av stress når hun ble flyttet til fødekaret. Når guppyhunnen er gravid på det siste stadiet er hun gjerne svakere enn vanlig.

Selv har jeg et godt beplantet 80 liters jeg har 6(hun) 3(hann)voksne guppyer i. Nesten all yngelen overlever allikevel og hunnen finner alltid et gjemmested hun kan føde i fred. Gjelder og ha nok planter og røtter. Og gjerne godt med mose til yngelen etterpå. Det er greit og ha en del flyteplanter. I begynnelsen vil all yngelen ligge seg i grusen og gjemme seg men etterhvert vil de se etter gjemmesteder i karet

Grunnen til at det kommer ut egg er at det ikke er en ekte levendefødende men en ovovipari. Eggene er i magen en god stund til de klekkes inne i magen. Da kan man ofte se yngelen gjennom magen til guppyen (bilde)

[External Image]


Men bare fortsett...Anbefaler deg og ikke bruke fødekar, og heller kjøpe en del planter som vokser tett...min erfaring er at det er flere yngel som overlever fritt i karet enn i et fødekar. Alternativet er og flytte hunnen litt tidligere til et mindre akvarium 10 -20 liter og la henne føde der og deretter flytte henne over til hovedkaret. Men la det gå litt tid. Hun bruker mye krefter da hun føder så hun er svak.


Guppy blir født

http://www.youtube.com/watch?v=XqCzCRCMgyw
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap