Slamkryper spørsmål

eg har tengt å lage et slamkryper kar, men eg lure på noe, eg har ein innkjørt pumpe, men kossen er det med salt?, er ikke sikker på om de slamkryperne på dyre butikkenher bor i ferskvann eller brakkvann, så eg lure om for å beholde filter bakteriene om eg må salte sakte eller vil de dø uansett?, og kas mat skal eg gi til slamkryper?, har tørket rødemygglaver og flakfornå.
Slamkryper
artig skapning slamkryperen,.

den liker det meste av for typer,pellets, frossen for, og levende for,(sirisser,larver etc)

vet ikke hvilken type av slammkryper du velger, men noen lever både i brakkvann,ferskvann og saltvann,. så det beste er å finne det ut før du innreder og lager til,.
det vigtigste er at du har både en landel og en våt del,.
Krabbe
ville ikke hatt slamkryper sammen med krabbe, da slammkrypere, eter krabber,reker og snigler i naturen
ok,men kor mye skal eg salte om gongen for å ikke drepe filterbakteriene i pumpen
Salt
trur ikke du treng å salte vannet i noen spesiell grad, uten at du vet hvilken type kryper du skal ha,. spør på dyrebutikken, og av vent med saltingen
de sa på dyrebutikken at de de hadde de i mellom brakkvann og saltvann, men eg vett ikke kas type de har
Mellom brakkvann og saltvann
det er ferskvann!! )

mellom tingen mellom ferskvann og saltvann er brakkvann!.

altså ferskvann som inneholder en viss saltmengde, jo saltere vann jo mere nermer man seg saltvann(sjøvann)-

nå vet jeg ikke saltkonsentrasjonene de har på dyrebutikken, og jeg antar at du har salttabletter,.

og mengden salt avhenger av hvor mye vann du skal ha,., spør de som har dem på dyrebutikken så får du vite hvor mye salt de bruker,.
de på dyre butikken sa at eg skulle bruke 500g salt per 30l, eg skal ha rundt 30 liter vann til slamkryperen, men kor mye må eg salte om gongen for å ikke drepe filterbakteriene i pumpen, de viste ikke helt kas slamkryper de hadde men de fikk noe navn Periophthalmus
noen som kan svare? skal lage til øyeblikk
[External Image]

Anartica
noen som kan svare? skal lage til øyeblikk


hvis du har et filter som er innkjørt i ferskvann skal du heve saliniteten sakte og gradvis over lang tid for ikke å drepe filterbakteriene. husker ikke hvor sakte/fort du kan heve saltinnholdet, men google it.

ta for øvrig en kikk på denne: http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/FAQ/5c.html

While variations in salinity do them no harm and would in fact be encountered in the wild, big changes in salinity can stress (or even kill) biological filter bacteria, so are best avoided.


så, tilsett bare litt salt i første omgang - og skaff deg et hydrometer til å måle vannets salinitet - for så å gradvis heve saltinnholdet til det ligger på et nivå som fisken kan trives med
om eg kan bare salte opp som mye eg skal ha det og bare la filterbakteriene dø, og kjøpe en slamkryper og skifte 1/3 hver dag?
eg har kjøpt et hydrometer, men eg forstår ikke helt hvordan eg bruke den, den heter high ranking hydrometer, alt står på kinesisk, eg prøvde den i et glass med en del salt men den sto forsatt på det samme.
er det noen som har erfaring med den?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap