Sør amerika, sand og snegler

Nytt lite akvarium på 100 liter. Ønsker kun fisk og planter fra sør-amerika.
1. Hvis jeg går for sandbunn, (tenker å ha Corydoras) må jeg ha snegler, i tilfelle hva slag?
2. Hva slag fisk bør jeg satse på, er det best med kun en art eller kan jeg mikse, og i tilfelle hvor mange kan jeg ha i et såpass lite kar?
3. Hva slag planter bør jeg gå for? Jeg har et sånn ferdig lokk på akvariet med to lysstoffrør i på bare 15 w. Hvilke lysttoffrør (plant, daylight osv)passer best til det?
4. Prøvd å lest litt hist og her om co2, er tabeletter, eventuelt de minste enkle "pumpene"av Co2 greit nok?
Ok, etter mer nøye lesing er jeg at jeg MÅ ha sandbunn til corydoras. Men snegler? MÅ jeg ha det da?
hvis du skal ha fin sand som coryene forresten digger,så bør du nesten ha snegler ja. den fine sanden slipper ikke like lett ut gasser som den grove grusen gjør. vil anbefale maylasiske eller afrikanske sandsnegler. de graver og roter opp i sanden slik at gassene slippes ut. i tillegg spiser de matrester og annet som fisken ikke spiser.
hentet fra info hos akvariereker.no.
Sandsneglen (Melanoides tuberculatus) kommer fra Venezuela og har blitt innført og har spredd seg i alle varmere verdensdeler. Denne sneglen blir også betegnet som "akvariet meitemark", siden denne oppfyller en meget viktig og nyttig oppgave i akvariet. Sandsneglen pluger seg gjennom grusen og spiser fòrrester og annet, som ellers ville ligget i grusen og råtnet og gått ut over vannkvaliteten. Samtidig gjennomlufter den akvariegrusen og tilføyer så næring til vannplantenes røtter.

Sandsnegler kan brukes som indikator på vannkvaliteten. Vanligvis graver denne arten seg gjennom grusen om dagen mens akvarielyset står på og kommer frem om natten. Når Sandsnegler i hopetall også kommer frem om dagen og klattrer opp lang akvarieruten eller gjenstander i akvariet, så er dette for det meste et tegn på at det er noe alvorlig galt med akvariet.

Sandsneglen stiller lite krav til vannet og omgivelsene. De kan holdes i blødt vann, likeledes som i hardt vann fra pH 5,5 - 8,5. Blødt vann resulterer vanligvis i, at enden av sneglehuset ofte blir litt purøs og hvitfarget, noe som tyder på mangel på kalk og mineralier.
Gjør eplesneglen samme jobb som en sandsnegle? Og en annen liten ting, på en zoo jeg var innom mente de at det ikke var noe problem å ha scalare i min lille 100 liter, hvis jeg bare hadde et par, men er ikke det altfor lite da?
Det er for lite for scalarer ja. Eplesnegler gjør ikke det samme som sandsnegler gjør. sandsneglene bor i sanda/på bunnen, mens eplesneglene er overalt.

Du må ikke ha sandsnegler selv om du har sand, det går helt fint uten.
Noen tanker rundt fisk? har veldig lyst på corydoras. Har alle corydoras samme "behov" eller er det noen som tåler en nybegynner bedre enn andre? Hva slag andre typer bør jeg satse på å ha ved siden av i tilfelle?
sånn ser akvariet mitt ut nå. gode tips til innredning tas imot med takk. Jeg ser at noe mangler men vet ikke hva det er, og så lurer jeg på om rota er for stor? er det plass til fisk her tro?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap