Har guppyfødselen gått aldeles galt?

Har en guppy som vi har antatt skulle føde i disse tider. Hun begynte å oppføre seg rart, var firkantet i buken og hadde en glupende apetitt.
Vi kunne se som om hun nesten åpnet seg bak. Virket veldig hoven på en måte. Da ikke noe skjedde hevet vi temperaturen i karet litt. Nå ser hun helt rar ut bak. Det er akkurat som hun har en pose eller noe som står ut endetarmsåpningen hennes. Jeg syn jeg tydelig kan skimte yngel inni denne posen/kulen/hevelsen. HUn svømmer rundt og spiser når jeg forer. Er det vanlig at ting er slik som dette, eller er det noe som har satt seg fast slik at hun ikke får ut yngelen?
Hun var trolig gravid da vi fikk henne. Vi har hatt henne i snart tre uker. Vi trodde fødselen var så smått i gang for 3 dager siden.

Kan jo også si at hun ikke har struttende skjell. Tempen i karet er nå vel 27 grader.
Da kan jeg fortelle at det hele endte godt. HUn har helt tydelig født, for plutselig var hun svært så slank. Jeg har ikke sett noe yngel, og har vel en misstanke om at de hun fødte ikke var i live selv om jeg ikke så at hun fødte. Vi har ikke hatt fødekar og regner med yngelen ble spist. Det er helt greit, for vil ikke ha mer fisk oppi der enda..
Det er akkurat som hun har en pose eller noe som står ut endetarmsåpningen hennes.

dette er ikke vanlig, ungene kommer vanligvis ut uten tegn til annet, som ei høne som verper egg. Men det kan være at ho tømmer seg på en gang og da vil ho sannsynligvis dø etter fødsel. Beklager. Men gi tilbake melding åssen det går med ho

Mvh Per
blondviking
Det er akkurat som hun har en pose eller noe som står ut endetarmsåpningen hennes. dette er ikke vanlig, ungene kommer vanligvis ut uten tegn til annet, som ei høne som verper egg. Men det kan være at ho tømmer seg på en gang og da vil ho sannsynligvis dø etter fødsel. Beklager. Men gi tilbake melding åssen det går med ho Mvh Per

Ja, får følge med henne. HUn har ikke vist noe tegn til sykdom i dag. Hvor lenge etter fødselen er det sannsynlig at hun dør da? Hun begynte i går, og alt må ha skjedd i natt for hun var helt fin bak igjen i morges. Hun har svømt rundt sammen med de andre i hele dag. Har spist også.. Men jeg må jo ærlig innrømme at jeg var overrasket over at hun levde i morges. Jeg forventet at hun skulle være død...
Om den "posen" du nevnte er borte så har det sikkert gått bra "posen" er livmora, og om ho har fått den inn igjen så lykke til Litt "hoven" gattåpning er vanlig

Mvh Per
blondviking
Om den "posen" du nevnte er borte så har det sikkert gått bra "posen" er livmora, og om ho har fått den inn igjen så lykke til :-) Litt "hoven" gattåpning er vanlig Mvh Per

Ja, posen er borte. Vi får krysse for at det går bra med henne da. Og at dette ikke skjer neste gang hun venter unger..
Lykke til
Ble det noen barn da ?
blondviking
Lykke til :-) Ble det noen barn da ?

Nei, ikke noen barn. Og det er helt greit. Karet er ikke klar for mer fisk enda.... Har ikke sett noe yngel, så om de levde da de ble født og så ble spist, eller var død forblir et spørsmål..
Plussmedlem
mokki
[QUOTE=blondviking]Om den "posen" du nevnte er borte så har det sikkert gått bra "posen" er livmora, og om ho har fått den inn igjen så lykke til :-) Litt "hoven" gattåpning er vanlig Mvh Per

Ja, posen er borte. Vi får krysse for at det går bra med henne da. Og at dette ikke skjer neste gang hun venter unger..

Posen dere nevner er nok en eggpose, altså en membran hvor i yngelen utvikler seg. Det er ikke en livmor da guppyer ikke har en slik. Det hender noen ganger at ting går litt i stampe da et uutviklet egg eller denne posen blokkerer gattåpningen. Vanligvis ordner dette seg av seg selv. På uerfaren fisk kan også stresset av selve hendelsen få hunnen til å "låse" fødselen slik at ting tar litt tid før det kommer igang. Når hun blir eldre og en mer erfaren mor vil nok dette gå stadig oftere uten problemer, så fremt hun er frisk, vel og merke.
Oppdatering.
Ting gikk ikke så bra. I dag døde hunnen. Hun har oppført seg normalt egentlig, helt til i dag. HUn lå på bunnen da jeg slo på lyset, og døde kort tid etterpå..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap