Oppstart av juvel 120l. fisk - antall og type?

Hei.

Vi har nettopp skaffet oss et Juvel 120L akvarie brukt, men med ny pumpe og filtre.
Satte vann i det på mandag så nå venter vi bare på at det skal kjøre seg inn.
Vi har lånt en brukt pumpe med filter som allerede inneholder de "bakteriene" som skal være i akvariet. Denne står nå og går sammen med vår pumpe slik at innkjøringen går litt raskere

Jeg trenger litt råd angående hvor mye fisk jeg kan ha og hvilke typer jeg kan ha.

Vi har sett for oss følgende:

20stk Rasbora Espei
1par Dvergciklider
1par Ancistrus
1stk Kampfisk Crowntail
10stk Pansermalle (Corydoras sterbai)

Er dette en ok sammensetning og ok antall?

Setter pris på alle svar. Kom gjerne med tips til oss nybegynnere
Hei.
Hvis du tar og fyller en bøtte halvfull med akvarievann og deretter kryster begge svampene (eller flere) fra begge filtrene i bøtta, så vil det nye filteret få flere filterbakterier raskere.
Bunnen på en lido er ikke spesielt stor så det er ikke så mye plass til bunnfisker. Karet er slik jeg ser det mer ment for fisk som holder seg i midten og opp. Jeg har aldri hatt dvergcicklider, men etter hva jeg har lest meg til blir disse veldig agressive når de leker og når bunnen på et kar er lite vil nok mallene og corydorasene bli veldig stresset av dette. Sterbai er forøvrig en corydorasart som blir veldig stor så jeg ville gått for en litt mindre art i steden hvis du skal ha så mange som 10 stykker.
Loomis
Hei. Hvis du tar og fyller en bøtte halvfull med akvarievann og deretter kryster begge svampene (eller flere) fra begge filtrene i bøtta, så vil det nye filteret få flere filterbakterier raskere.

Ok. Jeg tok filteret fra den brukte pumpa og skviset ut all dritten rett i akvariet med vann før jeg satte det hele i sving. Siden det har stått siden mandag regner jeg med at det er lite vits i å gjøre det på din måte nå?

Joanna & Pål
Bunnen på en lido er ikke spesielt stor så det er ikke så mye plass til bunnfisker. Karet er slik jeg ser det mer ment for fisk som holder seg i midten og opp. Jeg har aldri hatt dvergcicklider, men etter hva jeg har lest meg til blir disse veldig agressive når de leker og når bunnen på et kar er lite vil nok mallene og corydorasene bli veldig stresset av dette. Sterbai er forøvrig en corydorasart som blir veldig stor så jeg ville gått for en litt mindre art i steden hvis du skal ha så mange som 10 stykker.

Takk for opplysningen! Da tror jeg vi går for litt færre sterbai'er. Er 5-6 et ok antall?
Liker svært godt utseende til dvergciklidene. Kan jeg feks. ha 2 av samme kjønn istedet for et par? Har det noe å si på trivselen kontra om de går i par?
Zenox
Siden det har stått siden mandag regner jeg med at det er lite vits i å gjøre det på din måte nå?

Nei, da kan du la det være
Loomis
[QUOTE=Zenox]Siden det har stått siden mandag regner jeg med at det er lite vits i å gjøre det på din måte nå?

Nei, da kan du la det være

Fint, takk for tips likevel

Er innkjøringsperiode på 2 uker passende når jeg har gjort det på den måten jeg beskrev?
Jeg har ikke all verdens med erfaring, men jeg ville uansett sjekket vannverdiene, spesielt nitritt, før jeg erklærte karet for innkjørt. Det er alltid greit å ha utstyret liggende så du kan teste selv innimellom, så jeg vil anbefale at du kjøper testen i stedet for å teste vannet hos dyebutikken, hvis du ikke har nitritt-test allerede. Såvidt jeg har forstått, så er det lurt å følge med på når konsentrasjonen av nitritt i vannet har vært på topp, sånn at man vet om det øker eller minker. Men vil nok tro det tar en del kortere tid for deg enn for eksempel for meg, som ikke har hatt noen filterbakterier for hånd, og går og venter på nitritt-topp selv her.
Zenox
[QUOTE=Loomis]Hei. Hvis du tar og fyller en bøtte halvfull med akvarievann og deretter kryster begge svampene (eller flere) fra begge filtrene i bøtta, så vil det nye filteret få flere filterbakterier raskere.

Ok. Jeg tok filteret fra den brukte pumpa og skviset ut all dritten rett i akvariet med vann før jeg satte det hele i sving. Siden det har stått siden mandag regner jeg med at det er lite vits i å gjøre det på din måte nå?

Joanna & Pål

Takk for opplysningen! Da tror jeg vi går for litt færre sterbai'er. Er 5-6 et ok antall?
Liker svært godt utseende til dvergciklidene. Kan jeg feks. ha 2 av samme kjønn istedet for et par? Har det noe å si på trivselen kontra om de går i par?

Jeg har som sagt aldri hatt dvergcicklider så jeg vet ikke hvor agressive de er så dette må nok noen andre svare på, men etter hva har lest skal de være veldig agressive av seg når de er i lek noe som vil gå ut over de andre fiskene i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap