Vannprøver

hei
jeg skal ta med vannprøver til dyrebutikken i dag, og er resultatene gode, kjøper jeg fisk i dag også men jeg lurte på om jeg skal bytte 25% av vannet før jeg tar vannprøver eller etter. jeg har lest at man skal gjøre det dagen før fisken kommer. også lurte jeg på om det temmer at nitritt nivået skal være 0? er det farlig hvis det er 0,3-0,2 og rindt der? gleder meg SÅNN til å få fisk!!!
nitritt nivåer skal være 0!!!!!! over det bør du bytte ut opptil 50% av vannet. hvorfor ikke bare kjøpe tester selv? må vl være lettere det enn og dra på butikken og sjekke den? og kjøp ikke test strips. men dråpe tester.
Vannprøver
Hvorfor ikke strips ? Har god erfaring med dem, de gir deg en god oversikt på hva verdiene ca er. Er enig i at no2 SKAL være 0.
Problemet med strips er at man ikke skal ha en "sånn ca" idè av hva vannverdiene er. Man skal vite det nøyaktig, ellers er det lite hjelp i å teste vannet overhodet.

De stripsene jeg har prøvd, og andre her på forumet, har sjelden vist de faktiske forhold. Jeg ville aldri stolt på at verdiene på f.eks. nitrat og nitritt vises som riktige på en strips. Test-strips jeg har prøvd greide ikke engang å vise de faktiske forhold på en enkel ting som ph. Og f.eks. gh viste den samme resultat uansett. Den merket ikke forskjell på 1 og 5 i gh.
Hva skal man egentlig med strips? Det gir like upresise resultater om man står og gjetter istedenfor, men en gjettelek er i det minste gratis... :p
takk for svar! tok med vannprøver til dyrebutikken og alt så bra ut så da kjøpte jeg 6 små ottoer. har kommet hjem med posen nå og den ligger og tempererer seg i akvariet. skal jeg vente ca. 1 time med å slippe de ut i akvariet? de så litt slappe ut med en gang jeg la dem i akvariet med nå ser 5 av de ut til å ha kviknet. den siste kvikner vel til snart har som sakt en del alger i akvariet og akvarie-dama sa så lenge det er alger i akvariet trenger man ikke fore dem, men jeg kjøpte med algespiser for ( tabletter som synker til bunns) allikevel er bare så utrolig redd for å gjøre noe galt og at noen skal misstrives eller i værste fall dø! når bør jeg fore dem? i fiskebasen sto det at man kunne gi de agurkbiter kort tid etter at de har annkommet, betyr det jeg kan gi dem agurk i dag?

jeg er så utrolig glad jeg har fått fisker! endelig!!!
Til Heidi Flood:Som jeg skulle sagt det sjøl, strips helt ok for å få oversikt!!!!
vel,vel... for 20 min. siden slapp jeg ut fiskene i akvariet, men det var en liten stakkar som ikke ville komme ut, og da jeg helte han ut sankt han rett til båns og lå der i 10 min, uten å røre en finne så jeg tok han i litt papir, la han i en plastpose i kjøleskapet og skal ta han med tilbake til dyrebutikken i morgen for det var sån 4 dagers garanti. jeg hadde som mål at ingen fisker skulle dø "unaturlig" i akvariet mitt men det fikk jo en brå vending ganske fort :S

de andre frem derimot ser ut til å stortrives, først svømte de vilt rundt og utforsket men nå har fire slått seg til ro og jobber på forskjellige blader, mens en enda romsterer rundt i hele akvariet og spiser alger litt her og der. katten brydde seg ikke det gram om fiskene men var mer interesert i brødristeren, det sier jo litt :P
[QUOTE=Isabella]vel,vel... for 20 min. siden slapp jeg ut fiskene i akvariet, men det var en liten stakkar som ikke ville komme ut, og da jeg helte han ut sankt han rett til båns og lå der i 10 min, uten å røre en finne så jeg tok han i litt papir, la han i en plastpose i kjøleskapet og skal ta han med tilbake til dyrebutikken i morgen for det var sån 4 dagers garanti. jeg hadde som mål at ingen fisker skulle dø "unaturlig" i akvariet mitt men det fikk jo en brå vending ganske fort :S

Si meg, hva i huleste har fisken din å gjøre oppi en plastpose i kjøleskapet? Da lar du den i allefall dø unaturlig, jeg synes dette er uforsvarlig håndtering.
Har selv strips i butikken der jeg har begynt og jobbe, disse er ubrukelige.
Målte reolene våres med de og fikk samme resultat på alt og til og med null i nitrat ikke dårlig det.
Med dråpe test så lå nitraten på ca.20, så strippsene er ikke brukanes til annet enn og kaste i søpla.
Eneste verdien disse målte riktig på var nitritt"NO2",m der viste de null.
Tor Håkon Kvam
[QUOTE=Isabella]vel,vel... for 20 min. siden slapp jeg ut fiskene i akvariet, men det var en liten stakkar som ikke ville komme ut, og da jeg helte han ut sankt han rett til båns og lå der i 10 min, uten å røre en finne :( så jeg tok han i litt papir, la han i en plastpose i kjøleskapet og skal ta han med tilbake til dyrebutikken i morgen for det var sån 4 dagers garanti. jeg hadde som mål at ingen fisker skulle dø "unaturlig" i akvariet mitt men det fikk jo en brå vending ganske fort :S[QUOTE] Si meg, hva i huleste har fisken din å gjøre oppi en plastpose i kjøleskapet? Da lar du den i allefall dø unaturlig, jeg synes dette er uforsvarlig håndtering.

kan jo kanksje hende den allerede var død da??? og ta den med til butikken for og få en ny slik fisk?? en mulighet det da kanskje.
saffen
[QUOTE=Tor Håkon Kvam][QUOTE=Isabella]vel,vel... for 20 min. siden slapp jeg ut fiskene i akvariet, men det var en liten stakkar som ikke ville komme ut, og da jeg helte han ut sankt han rett til båns og lå der i 10 min, uten å røre en finne :( så jeg tok han i litt papir, la han i en plastpose i kjøleskapet og skal ta han med tilbake til dyrebutikken i morgen for det var sån 4 dagers garanti. jeg hadde som mål at ingen fisker skulle dø "unaturlig" i akvariet mitt men det fikk jo en brå vending ganske fort :S[QUOTE] Si meg, hva i huleste har fisken din å gjøre oppi en plastpose i kjøleskapet? Da lar du den i allefall dø unaturlig, jeg synes dette er uforsvarlig håndtering.

kan jo kanksje hende den allerede var død da??? og ta den med til butikken for og få en ny slik fisk?? en mulighet det da kanskje.

SELVFØLGELIG var fisken allerede død! ikke en gang verdens største idiot ville lagt en levende fisk i kjøleskapet :P !!

kjøpte en ny otto i dag, og alt ser fint ut i akvariet. foret dem også for første gang i dag, fordi nå var det ikke en alge i gjenn i akvariet. men jeg har noen spørsmål!

- fiskene bæsjer utrolig mye, og det legger seg i sanden, hvordan skal jeg fjærne dette?
- skal kjøpe tre guppyer i dag ( 1 hann, 2 hunner ), går de sammen med ottoene?
-den nye ottoen ser ut til å jage de andre ottoene litt, er det normalt? den er også større en dem.
- en av ottoene er mye "blekere" en de andre, er det farlig?

håper på svar fort
noen som gidder å svare???
- fiskene bæsjer utrolig mye, og det legger seg i sanden, hvordan skal jeg fjærne dette? Kjøp deg en slamsuger.

- skal kjøpe tre guppyer i dag ( 1 hann, 2 hunner ), går de sammen med ottoene? Ja, disse går fint sammen

-den nye ottoen ser ut til å jage de andre ottoene litt, er det normalt? den er også større en dem. Ottoer er stimfisk, det vil si at de trives i hverandres selskap. Jo fler, jo bedre. De stimer nok mest sannsynlig så dette er ikke farlig.

- en av ottoene er mye "blekere" en de andre, er det farlig? Når fikk du denne ottoen? De er ofte bleke når de er stresset. Det kan ta noen dager før de føler seg trygge og viser sitt sanne "jeg".
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap