Hvor kraftig pumpe?

Hei!

Hvordan beregner man riktig kapasitet på en akvariepumpe?

Er det sånn at "jo mer - jo bedre" - eller kan man også få for kraftige pumper?

Takknemmlig for svar,

Marius


Beregne størrelse på filteret.. Det kommer an på hva du har tenkt å ha i karet, og hvor mye. En grei regel for normalt belastet kar, er å velge et filter som av produsenten er beregnet til et kar som er 1-2 hakk større en det du har.

Mer jo bedre.. Nei ikke alltid. Og ja, det kan bli for mye. Igjen kommer det an på hva som skal vere i karet.


Hvor stort er karet, og hva slags fisk ønsker du å holde?
Får levert 3x120 liter, 1 x 80 liter og 2 x 20 liter neste lørdag.

Har vært Malawi i 120 literne - så der følger det med ganske kraftige pumper som kan reguleres fra 1800 til 2600 liter. De andre karene mangler pumper.

Tenkjte jeg skulle lage hjørnefilter av blå filtermatte slik som det står beskrevet på DIY sidene her i forumet - men jeg er altså ganske usikker på hvor mange liter som pumpene bør kunne levere i timen.

Fisk har jeg ikke helt kontroll på enda - er ganske fersk her. Min sønn fikk et 43 liter karr - og så synes jeg det var litt gøy også og ville ha noen egne kar.

Men fisk jeg synes ser fine ut er;
- Div L maller
- Otto
- SAE
- Palettciklide og sommerfuglciklide
- Div. Gurami
- Golden
- Stort sett alle tetra artene
- Kileflekkrasbora
- Hongo
- Prinsessen av burundi
- Scalare

Lurer også på hva slags bunnsubstrat jeg bør velge...

Fortsatt takknemmlig for svar,

Marius

Hvis du skal lage HMF hjørnefilter til 120 liters karene anbefaler jeg powerheads på omtrent 1000 liter i timen. Gjerne justerbare.

Til 80 literne er omtrent 500 liter i timen passende.

20 literne ville jeg satt opp med luftdrevne svampfiltre og brukt til eggklekking/yngel.

Dette er bare forslag. Det finnes mange muligheter. Hvis du vil bruke HMF anbefaler jeg å sette opp en ca 15cm bred skive av glass slik at filtermatten ikke trenger å bøyes. Da varer den mye lengre og blir ikke så lett slapp og misformet.

Personlig ville jeg gått for utvendige filtre til 120 literne. Også her på rundt 1000 liter i timen.
Er det "farlig" å ha litt krafitgere pumper enn du nevner over? Det følger jo med ganske kraftige pumper til disse karene - så vil jo være litt synd å ikke kunne bruke dem?

Hvilke ulemper er det evnt med for sterke pumper?
Ulempen er at maten til fiskene lett havner i filteret. Sanden/grusen har også tendens til å bli blåst over på den ene siden av akvariet.

Du kan jo prøve pumpene som fulgte med og se strømmen blir passe når du justerer ned til 1800lt. Om sommeren kan du forvente overopphetning pga pumpas store varmeproduksjon.
Hei igjen,
Da har jeg hentet karrene - og de pumpene som fulgte med er;

1 x Eheim Aquaball 2208 - 480 l/t
2 x Resun SP 3800 L - Max 2000 l/t
1 x Resun 1200L - Max 700 l/t
1 x Atman PF 2500 - Max 2300 l/t

Eheimen tenkte jeg faktisk flytte over til min sønns kar på 43 liter - og så sette hans lille Fluval 1+ over i et av de små 25 liters yngel karrene.

Men da sitter jeg igjen med 4 pumper - som i første omgang skal drive de 3 karrene på 120 liter.

Alle disse pumpene kan "lukkes" med et lite spjell - men hvor mye er det mulig å strupe dem uten å skade mekanismen?

Vil dere anbefale de tre kraftigste - i og med at at jeg skal ha hjørnefilter? Eller bør jeg velge de tre Resun pumpene - og la Atman pumpen ligge så lenge?

Forøvrig fulgte det også med noen varmekolber. 3x 200W og 1 x 25W. Karrene skal stå i kjelleren - med stabilt rundt 17 grader temperatur i luften hele året.

Takknemmlig for svar,
Marius
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap