Nei, nei, nei.. akvariekrise!

Siden akvariet hadde stått ganske brunt og skittent bestemte jeg meg for å skifte ca 70 % av vannet, men det skulle jeg ikke gjort.. Nesten alle fiskene og rekene er døde og akvariet stinker. Hva skal jeg gjøre??
Takk for alle svar!!
Hvordan skiftet du vannet?
Kaldt vann, temperert vann på "feeling" eller en annen måte?

Hvor fort døde fiskene og rekene?
Jeg prøvde først å slamsuge karet, men den virket tydeligvis ikke slik som den hadde gjort før, den bare skitnet til vannet. Så det endte med at jeg tok en liten plastboks og helte vann ned i en bøtte. Det skitne vannet så ikke ut til å ta noen ende, så jeg endte med å tømme rimelig masse av vannet. Jeg prøvde å ta så lunkent vann som mulig ned i karet. Temperaturen virket helt fin i går kveld.
Jeg så ikke etter fiskene før nå, og det er gått ca 24 timer. Men de har nok ligget der en liten stund. Rekene var hvite og fiskene gått i oppløsning.
Ikke godt å si hva som drepte fiskene dine.

Når du skriver "så lunket vann som mulig" så tenker jeg vann på over 30 grader. En slik hurtig og høy temperaturøkning kan ta livet av fisk.
Hva som kjennes kaldt for våre fingre i springen er ikke nødvendigvis noe særlig mindre enn 22 - 25 grader. Øker man da mengden varmtvann for å få det lunkent så nærmer det seg vår kroppstemperatur.

Det kan også ha vært noe i grusen som du har virvlet opp under slamsugingen. Diverse råtnende matrester o.l.
Det kan høres ut som at du har bygget opp et tykt lag med avfallstoffer, der du kan få anarob nedbrytning med bl a metan og hydrogensulfid som biprodukter. Når du da har rørt rundt vannet har du frigitt en mengde stoffer som er giftig for fiskene og andre levende organismer som er avhengig av O2 for å leve.

Når du i tillegg informerer om at du har døde fisker som har begynt å gå i oppløsning høres dette ikke bra ut. Det virker som du er nødt til å fullstendig endre på dine rutiner når det gjelder vedlikeholde av ditt akvarium.
@Loomis: Vannet var ikke så lunkent, og jeg forsikret meg om at det hadde nogenlunde samme temperatur som karet, ca 25 grader.
@Nils: Ja, jeg hadde ikke muligheten til å vedlikeholde det ordentlig etter at jeg pusset opp rommet mitt. På grunn av en svært bratt trapp hadde jeg ikke mulighet til å flytte de største møblene ut av rommet, så dermed ble det ganske trangt i tillegg til at veggene var dekket med maling. Dette gjorde det ganske så umulig å rense akvariet på en stund, så det er godt mulig at det kan ha bygget seg opp giftige stoffer i bunnen (og ikke minst pumpa, huff! ). Men nå som både oppussingen og alle tentamene er ferdig har jeg god tid til å ta meg av akvariet.

Da trenger jeg hjelp med hva jeg skal gjøre videre. Jeg tror ikke det er noen god idé å sette inn noen nye fisker med det første, men ville noen hurtigvoksende planter hjelpe? Og når bør jeg skifte vann igjen? Ta vanntester? Jeg trenger virkelig hjelp med hva jeg skal gjøre videre. Takker på forhånd for svar
Jeg ville ha vasket/skylt grusen.
Filteret ditt (pumpa) tror jeg ikke det er så mye galt med. Den må få lov til å fortsette med å surre og gå. Eventuelt skylle svampen lett i en bøtte med akvarievann hvis den nå nærmest er tett.
Men du må måle vannverdier framover.

Hvis du ikke har tatt noe vannbytte etter at du plukket opp de døde fiskene så ville jeg ha gjort det først.
Ok, skal få testet det asap. Hvor mye vann bør jeg bytte ut og bør jeg skaffe meg en ny slamsuger til?
50 % er sikkert OK.
Jeg veit ikke hva slags slamsuger du allerede har.
Men hvis den ikke fungerer så er det sikkert lurt med en ny.
Hvordan fikk du vannet temperert? Varmt vann direkte fra varmtvannstanken kan inneholde kobber som dreper dine fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap