Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet."

Hei.

Kjøpte med nytt Juwel Rio 180 m/ svart bord til, for 2900.- i går...

Ok, nå i dag ble jeg bare nødt til å registrere meg som medlem her, for å opplyse alle akvarie entusiaster om at du kan sette fisk i ditt nye akvaruim etter 1-2 dager.

Det med at du skal vente til pumpa og div. har fått kjørt seg en stund, er bare SPRØYT!!

Sett inn din fisk etter 1-2 dager etter påfyll med vann, bruk en "dose" med Aquaclear etter påfyll av vann, la pumpa gå i 1-2 dager, sett inn din/dine nye fisker. Ikke mer enn 1-3 fisker i starten.

Vannskifte: 50-70% minimum annenhver uke.

Filter: Jeg har ett Juwel Rio 180 innvendig filter, det filteret skal renses minimum 1 gang pr. år.

Foring/mat: Veldig lite! MAX 1-2 gangergang pr. dag.

Det er ikke vanskelig å starte med akvarie, folk inne på disse akvarium-forumene skal leke verdensmestere hele tiden, de gjør ikke annet enn å måle PH og div konstant, å komme med masse sprøyt om ditt og datt.

Hold dere til det jeg nå har sagt, så går det bra!

Kan legge til at jeg ikke har holdt på med akvarie i mer enn 1 år. Jeg har Gyppyer, Praktbotia, Malle, 1 kampfisk og en krabbe i ett 60 liter, MAX 10-15 fisk til enhver tid, resten er gitt bort. Siden Guppyene formerer seg veldig, så har jeg hatt ca. 150-200 fisk på ca. 1 år, 5 av mine fisker (Guppyene) har mistet livet i dette tidsrommet.

I mitt nye akvarie skal Praktbotian min, kjøpte 3 til i går, Malla, kampfisken og noen nye arter. Gyppyene skal jeg gi bort.





you made your point. now beat it!
Plussmedlem
Aquaclear? Hvem produserer dette? Og hva skal det hjelpe til med?

Masse sprøyt..? Jaja...Velkommen til AF i alle fall.
Morten Jensen
Det med at du skal vente til pumpa og div. har fått kjørt seg en stund, er bare SPRØYT!! Sett inn din fisk etter 1-2 dager etter påfyll med vann, bruk en "dose" med Aquaclear etter påfyll av vann, la pumpa gå i 1-2 dager, sett inn din/dine nye fisker. Ikke mer enn 1-3 fisker i starten.


Og på hvilket faglig vurdering er det du har gjort som gjør at du mener det bare er sprøyt?
Har du noen gang testa vannet? eller har du gjort forskning på hvilken virkning vannkvalitet gjør på fiskene?
Hvor mange ganger har du starta opp et kar på denne måten?

Jeg har drevet på med akvarium i en 3-4 år nå. og er totalt uenig med deg.
Jeg har gått i alle de fellene en nybegynner kan gå i og jeg vet at fiskene trives mye bedre vis man måler vannkvaliteten i vannet og sørger for at den er mest mulig lik fiskenes hjem.

Og foresten, har du målt vannet etter bruk av Aquaclear? har du noe som kan bevisse at det du sier er rett? at det funker?

Nei jeg tror rett og slett det er du som prater sprøyt nå. og håper nybegynnere tar avstand fra det du sier og heller tar å leser info som er funnet av erfarne akvarister som har drevet på med dette i flere tiår
Kaller det innlegget for direkte"sprøyt/tull"jeg-et filter bruker faktisk 32-35 dager på og opprette en bakteriekultur.
Så men hva du vil du, men du kan ikke forandre de fysiske"reglene"med etablering av bakteriekultur.......
Ken Myrseth
Kaller det innlegget for direkte"sprøyt/tull"jeg-et filter bruker faktisk 32-35 dager på og opprette en bakteriekultur. Så men hva du vil du, men du kan ikke forandre de fysiske"reglene"med etablering av bakteriekultur.......


Strengt tatt så har "mannen" et poeng...

Det er riktig at det tar rundt en måned for og opprette en bakteriekuktur, men nitrogensyklusen kommer strengt tatt ingne vei uten avfallstoffene fra fisken eller tilsatt på andre måter.
Detter kommer fra meg og en som driver med akvarium til daglig. Jeg også var i "tvil" ang det at man må vente 2-3 uker før fisk tilsettes, Men det gikk jo bra en gang så. Jeg spurte han om det , sa at jeg hadde lest det på div forum osv. Han ble regerett irritert og sa at det var bare tullball, gammel myte. Jeg er enig, for jeg satte i mine fisker i 60 literen når jeg fikk det, etter 2 dager. INGEN fisker døde eller ble syke!!! Det var 8 neontetraer, 4 guppy, 1 praktbotia og en malle.

Man blir jo regelrett forvirret jo mer man leser innpå slike forum..
Det er ikke etter 2 dager at fiskene dør, det er først når det har gått 2-3 uker og nitritten kommer for fullt at du får problemer. Tro meg, har selv vært nybegynner og gjorde den samme feilen. Etter noen uker kom nitritten og da vi ikke testet vannet mistet vi mye av fiskene uten å forstå hva som foregikk. I ettertid har vi lært, og det eneste som fungerer er 4 ukers innkjøring UTEN fisk.
Det kalles flaks.

Jeg gjorde som deg, og nitritten føyk i taket, selv med bare noen få fisk. Byttet vann som en helt hver dag i 3 uker før ting falt til ro.

Jeg ser på innleggene dine som farlig feilinformasjon, uten fnugg av vitenskapelig backup.


-Tim
Rune Evjeberg
Det er riktig at det tar rundt en måned for og opprette en bakteriekuktur, men nitrogensyklusen kommer strengt tatt ingne vei uten avfallstoffene fra fisken eller tilsatt på andre måter.


Riktig. Derfor blir det også påpekt igjen og igjen at man må "mate" filterbakteriene.


-Tim
Jo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka!

Så da er mitt spørsmål, hva gjør dere da feil, hvorfor er mine fisker i så god form?
Strips? Ja, det viser jo hva slags akvarist du er.. Stripsene gir ikke riktige verdier. Skal du teste vannet bruker du dråpetest, ikke strips. Har selv testet dette, og ingenting stemte. Og som sagt; Det er ikke etter 2 dager du får problemer.
Noe indikasjon bør det vel gi? Leger bruker jo strips..
Svært stor forskjell. På stripsene fikk jeg ingen utslag på nitritt, men det fikk jeg med dråpetesten. Stripsene er og blir ubrukelige.
Morten Jensen
Jo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka! Så da er mitt spørsmål, hva gjør dere da feil, hvorfor er mine fisker i så god form?



Strips er ubrukelig. De bommet faktisk med over 1 på PH testen hos meg. Nitrittet gir ikke utslag før på ca 0.5mg/l (tetrastrips)

At du har gjort noe hjemme hos deg selv er overhodet ikke vitenskapelig. Bare at du hevder det, viser at du ikke helt har kontroll på det du uttaler deg om. Og to målinger da mann. Skjerpings. Les litt om vitenskapelig metode.


Men ja. AV og til går det bra. De fleste ganger ikke.


-Tim
Morten Jensen
Noe indikasjon bør det vel gi? Leger bruker jo strips..



Bare for hurtigtesting etter alvorlige feil. Dessuten så egner noen tester seg bedre enn andre i stripsformat. Dersom du kommer på en lege/sykehus lab. Foregår stort sett alt ved titrering (dråpetesting)


-Tim
Plussmedlem
Morten Jensen
Jo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka!


En test etter 2 måneder og en test etter 6 måneder er ikke så veldig "vitenskapelig".
Det er i de første ukene at det er viktigst å teste. Etter to måneder så burde alt være på stell.

Og hvem er produsent av Aquaclear?
Morten Jensen
Jo, viteskapelig testet. Gjort det selv, satt i fisk etter 2 dager. Jeg har testet mitt akvarium 2 ganger med Tetra test 6in 1, første gang etter 2 måneder, siste etter 6 mnd, alle målingene helt etter boka! Så da er mitt spørsmål, hva gjør dere da feil, hvorfor er mine fisker i så god form?


Da må jeg virkelig spørre hva du mener vitenskapelig testet er.
For det du driver å sier nå er det samme som om at jeg ska gå og si til pasientene mine når de har vondt at nei, smertestillende kan de ikke få for det har jeg "vitenskapelig testet" at det har ingen effekt.

For meg er vitenskapelig testet at forskere har forsket og jobbet med det i flere år og funnet ut hva som funker. at de har kommet med en hypotese og jobbet ut fra den i flere år og funnet ut om det stemmer eller ikke.

Og foresten, der er flere akvarister her inne som har testet de strips testene og funnet ut at de ikke funker. tror du ska ta å søke på dem.
og desutten kan du prøve å måle en gang i uka, gjerne flere ganger. i starten. måle etter 2 måneder viser jo ikke oppstarten.

Syns du skal ta å holde kjeft egentlig om dette nå. for å være helt ærlig.
for det du driver å sier kan føre til at mange nybegynnere mister masse fisk.
Poenger mitt er egentlig: Man trenger ikke vente 2-3-4 uker før man tilsetter 1-2-3 fisk? Folk trenger ikke være så hardnakket på akkurat det området. Noen fisk tåler mer enn andre også. Så folk får selv velge hva de vil gjøre. Jeg kjøpte mitt 180 liter i går kveld, så i kveld skal jeg tilsette 3 Praktbotiar. Noen ganger innpå forumer så høres det nesten ut som en ordre fra en annen person om hva han/hun skal gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap