Mitt første akvarium

Har et 25l akvarium som jeg kjøpte for en mnds tid siden, men er fryktelig usikker på mye av det jeg gjør.
Hvor ofte skal man rense filteret og bytte ut svampen, kullet og de hvite pelletsene?
Har syv neontetraer der for øyeblikket, men har lyst på noen flere fisker. Er det plass til det og hvilke typer kan jeg i så fall kjøpe?
Hvor ofte er burde man teste vannverdier og hvordan gjøres dette på best mulig måte?
Hva slags type innredning er best for et akvarium på den strl?

Har spurt på div. dyrebutikker, men det er tydelig at ikke alle som jobber i de har så mye peiling...

Håper noen kan hjelpe meg litt her, vil gjerne gjøre ting riktig.
Hei
Jeg er relativt ny innen akvariehobbyen jeg også, men kan jo prøve meg på et svar...

Filteret skal ikke renses før det er tett og trykket blir svakere fra utblåset. Da skal det skylles i alvarievann for å få vekk det verste, det skal ikke bli helt reint da akvariet trenger bakteriene.

Har du testet vannet for nitritt? Ville gjort det regelmessig nå som akvariet er så nyoppstartet.

Og hvilke fisk du kan ha finner du en oversikt over på fiskebasen her på akvaforum, du setter bar inn de kriteriene som gjelder for ditt akvarie:

link

ifølge basen skal neontetra ikke være i mindre enn ett 60liters akvarie og minst 10 stk sammen, så det kunne kanskje vært en ide å byttet de ut?

Lykke til
Hei

Filteret ditt bør du modifisere med blå svamp, for å få berde effekt. kullfilter brukes bare til sykdom og varer ikke så lenge før du må bytte det ut.

7 neontetraer passer ikke i dette karet. Guppy går fint (tipper det er noen her som ikke mener dette, men jeg har ingen dårlige erfaringer av dette). Eller du kan ha en kampfisk. Eller reker

Vannverdier bør testes hyppig i startperioden. Ettervert kan du teste skjeldnere. Vanntester kan kjøpes hos en dyrebutikk til rundt 100 kr pr pakke. De første testene du trenger er Nitritt og PH.

Innredning velger du helt selv. Jeg synes mose passer i så små kar
Ok, tusen takk.
Da jeg spurte i butikken sa de det gikk helt fint med tetraer i det akvariet, men then again har jeg jo skjønt at det ikke alltid er det beste å høre på de...
Men er det mulig å levere tilbake fiskene til butikken eller er eneste mulighet å selge de til noen andre?

Skal løpe og kjøpe noen tester i morgen jeg.
Plussmedlem
Er butikken seriøs så kanskje du kan få bytte, men du har ikke noen rett til å gjøre en byttehandel.
Du kan selge dem privat.
Hvis de kun er et par cm store så er det ingen "krise" foreløpig om de går i 25 liter, men noen flere fisk bør du ikke ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap