Gullfisk med kul på magen og skjellene står ut?

Har en gullfisk som i noen dager har hat litt større mage.men i dag tidlig så så jeg at den hadde en slaks kul på magen med størlse på en mellomting av en ert og en haglekule. denne kulen ligger på insiden av magen. jeg kan bare se ca 2-3 skjell som "står ut" på gullfisken... hva er dette og bør jeg flytte den til et roligere backup akvariet hvor det ikke er noen fisker?kan den ha svelget en stein?

hm jeg kan ikke svare deg hva som er feil med gullfisken din. men synes det er mye feil med gullfiskene dine stadig vekk?

hvor stort kar har du til de? Er dette vanlig gullfisker eller en oppdretts variant?

hvordan er vannbytte rutinene dine? tester du vannet regelmessig? evt kom med resultatet.


Svar
jeg bytter 10l x2 i uken.. jeg har en 60l og 4 slørhaler slørhalene er ca 5 cm fra munn til haletupp. anngående at jeg har hatt en den syke gullfisker så har bare 2 død. jeg har lagt merke til at de som har død er den tykke typen "vanelig" sløhale. er dette tilfeldig?

foresten er det noen som kan legge til bilder av gullfisker med skjell som står ut?
Høres ut som noe av det samme som en av fiskene mine hadde. Den hadde og en liten kul og skjellene stod ut. Jeg lagde en tråd her og fikk vite at det mest sannsynlig var bukvannsott. Fisken min døde ganske kort tid etter at jeg fikk svaret.

Du kan lese om bukvannsott i sykdomsartikkelen: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Kulen er ikke liten...
kulen min er ikke liten ca på størlse med en ert... den er lokalisert mitten på magen høyt oppe. bukvanssot er det smitsom ..? må jeg kjøpe medesiner?
Ifølge artikkelen så kan de smitte, men det er sjeldent. Jeg medisinerte ikke karet og det var ingen andre som ble syke. Men hvis du vil være på den sikre siden så kan du jo prøve med Esha 2000. Den er veldig god og dreper ikke bakteriekulturen i karet ditt. Har brukt den selv mot finneråte.
Bilder
HER ER DET LITT BILDER..

DET ER DEN ORANGE GULLFISKEN MED KUL PÅ VENSTRE SIDE.

KAN DEN HA SVÆLJA EN STEIN?
Ser ingen bilder, men det høres ut som en svulst e.l.
Hvis det er bukvannsot, så blåses hele fisken opp, og skjellene "strutter" på hele fisken.
Om den har svelget en stein, vil ikke dette vises utvendig.

Bilder
HER ER DET LITT BILDER..

DET ER DEN ORANGE GULLFISKEN MED KUL PÅ VENSTRE SIDE.

KAN DEN HA SVÆLJA grus?

http://www.youtube.com/watch?v=kETBDeWjeoQ

dårlig video men bedere en ingenting
Umulig å se noe på den filmen.
Som jeg sier over, om den svelger grus, stein e.l. vil dette ikke vises som en klump på fisken.
wow, det ser nesten ut som den har en svulst....!Later den til å ha plager/vondt?
Den har det bra...
jeg syentesat den oppfører seg normalt og den spiser..... er det noen ssom hvet hva det kan være... ,men jeg tror ikke at deet er en svulst. fordi denne kulen oppsto over natta...ca 10 t
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap