Sandbunn i akvariet igjen

Nå er jeg litt usikker igjen her...
Jeg har som skrevet grus i bunnen av akvariet. Jeg har 4 corydoras trilineatus der og nå også 2 ancitrus. Planen er en god andel flere trilineatus og enten corydoras adolfoi eller panda også.
Leste at coryene ville ha sandbunn. Snakket med zooen da jeg kjøpte de to ancistrusene og nevnte at jeg ville bytte til sandbunn. HU sa jeg burde tenke meg om to ganger før jeg byttet. Hennes erfaring var at sandbunn var mye vanskeligere å holde ren, og at det var problem med sand i pumpen. Jeg har 200l akvarium og en am-top 3338 utvendig pumpe. Innsuget er nå ca 5cm over slutten på grusen. Har godt med grus.
Så er det noe i det hun sier? Vil jo selvsagt fiskens beste, men må jo også innrømme at jeg er veldig fersk i gamet, er redd for å ødelegge pumpen og redd for at jeg ikke klarer å holde det skikkelig..
Det KAN være at det blir litt skjemmende med avfall på sand, men i det yeblikket du setter inn fisk som corydoras tar de seg av problemet. De roter i dritten til den graves ned og løser seg opp.
Har gradvis kvittet meg med alt som heter grus i alle mine erfaringer, fordi det ser bedre ut, og er lettere å arbeide med. Samt at alle fisk kan ha det som underlag.
Hei.
Corydoras trives best med sandbunn, de kan få bartene sine ødelagt av grusen. Har sand & grus i forskjellige karr, de med sand i har jeg sandsnegler & ser veldig stor forskjell på filteret i karr med grus i forhold til sand. De med grusbunn er det ofte mere skit i filteret.
Hadde gått for sandbunn om jeg var deg
Jeg har sand i 17 akvarier, og alt er bare velstand
Damen i zoobutikken har nok ikke så mye peiling på hva hun snakker om...

Anbefaler deg på det sterkeste å bytte til sand når du skal ha fisk som Corydoras og maller. Det skjærer meg nesten i hjertet og tenke på de stakkars Coryene som må utsette bartene sine for småstein dagen lang, og ikke myk, deilig sand!
for å unngå eventuell sand i filteret, dekker jeg til innsuget med en litt grov svamp. Fungerer kjempebra hos meg!

Begynn med sand du
Takk for svar alle sammen! Da er det oppe og avgjort. Jeg bytter til sand når biltema her får sanden inn igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap