60 l akvarie hva og hvordan

hei jeg er en gutt på 15 år og jeg har blitt "forelsket" i akvarier selv kunne jeg tenke meg et kar på 500L men det er de kommert ikke på tale derfor har jeg kjøpt en Biorb som jeg har hos moren min, men før hadde vi et 60L akvarie som nå står i boden hos min far. dette akvariet var nytt i 2002 og var i drift i 2 år før vi ga opp :P så jeg lurer på om det forsatt kan brukes, og i såfall burde jeg kjøpe nytt utstyr og har noen noen forslag til hvor mye penger jeg burde legge inn i utstyr? hvis du har en idee om noe av det bare skriv ned alle svar er hjelpsomme!
Hvis karet er helt, så er det ingenting i veien for å bruke det. Fyll det opp med vann og sjekk om det lekker.

Hvis pumpa virker, kan du sikkert bruke den også. Kjøpt nye filtersvamper til den.

Kanskje du må bytte varmekolben. Men du kan jo sjekke om den fungerer greit og holder vannet stabilt på rundt 26 grader.

Ny grus kan kanskje være lurt, eller du kan koke den gamle og skylle den godt.

Les artikkelen her om oppstart av akvariet, og kjør det skikkelig inn før du har i fisk.

Lykke til!
Plussmedlem
Karet kan helt klart brukes. Så lenge det har blitt oppbevart tilfredsstillende slik at det ike har fått slag eller sprekker så er det ikke noe problem å sette opp igjen et gammelt kar. Pumpen er derimot en annen historie. Avhengig av pumpetypen bør du skifte filtersvamp/filtermediet før du setter den igang. Men påse først at den virker etter så lenge. Hvis du mistenker at den ikke virker som den skal finnes det mange fine pumper til relativt lave priser for et kar på 60l.
denne siden finner du en god pumpe til 240 kr som holder til akvarier opp mot 90 liter.
Har selv en større variant av denne og er meget fornøyd. Men den kan forbedres ved å kjøpe blå filtersvamp og dytte den full. Da blir filterbakteriene mange flere og du slipper å rengjøre pumpa så ofte som man må gjøre med den orginale filtersvampen som følger med disse pumpene.

Av utstys somdu trenger som ikke allerede er nevnt er vanntester. Med vanntester mener jeg dråpetester, ikke strips. Testene du trenger til å begynne med er NO², NO³ og ph. NO² for å se at nitrogensyklusen er kommet i gang, og sjekke at du ikke får nitritt i vannet etter du har satt inn de første fiskene. NO³ trenger du for å se når karet er klart for fisk, og den kan brukes for å sjekke når delvannskifte er nødvendig. Ph trenger du for å se om vannet holder den ph'n fiskene trenger for å trives. Verdien av desse testene og noen til omtales som vannverdier.

Gjør karet godt reint, men ikke bruk såpe. Har ikke erfaring med det selv, men eddik skal vist vere et effektivt rengjøringsmiddel (skal testes ved neste behov).

Hakke
Av utstys somdu trenger som ikke allerede er nevnt er vanntester. Med vanntester mener jeg dråpetester, ikke strips. Testene du trenger til å begynne med er NO², NO³ og ph. NO² for å se at nitrogensyklusen er kommet i gang, og sjekke at du ikke får nitritt i vannet etter du har satt inn de første fiskene. NO³ trenger du for å se når karet er klart for fisk, og den kan brukes for å sjekke når delvannskifte er nødvendig. Ph trenger du for å se om vannet holder den ph'n fiskene trenger for å trives. Verdien av desse testene og noen til omtales som vannverdier. Gjør karet godt reint, men ikke bruk såpe. Har ikke erfaring med det selv, men eddik skal vist vere et effektivt rengjøringsmiddel (skal testes ved neste behov).


men hva kalles disse , jeg ifik noe strips for BiOrben min siden ejg hadde litt for høyt nittritt nivå, skal jeg gå å spørre etter "dråpetester"?? takk for svare
og så kommer jeg tils pørsmålet om sand,grus eller steiner? jeg liker sand, men har hørt at jeg må ha sånn snegler oppi da :/ og det vil jeg ikke ha, liker ikke snaeiler no særlig hva burde jeg velge? og hva er mest praktisk?
Sand er mest praktisk fordi mange fisker trenger sand for å kunne leve ett fullverdig liv, det vil si at hvis du velger grus vil du begrese fiskevalget en del. Sneglene man har i sanden kalles for malayasiske sandsnegler. De fjerner luftlommer i sanden, og "rydder" rundt røttene på plantene dine etc.
Har selv sand i akvariet, men ingen snegler. Har ikke hatt noen problemer med det.
så jeg kan kjøpe fin sand uten snegler?
Marius Øie
og så kommer jeg tils pørsmålet om sand,grus eller steiner? jeg liker sand, men har hørt at jeg må ha sånn snegler oppi da :/ og det vil jeg ikke ha, liker ikke snaeiler no særlig hva burde jeg velge? og hva er mest praktisk?


Du kan jo ta et tynt lag med "næringsgrus" helt nederst, unntatt helt foran i akvariet hvor du ikke trenger det. Eksempelvis "Terralit".

Oppå denne "næringsgrusen" legger du 80% grus, men i de øverste 20% av subtratet bruker du sand.

Helt foran bruker du bare sand.

Dette vil gi gradvis næring til plantene, og grusen skal hjelpe til at det blir litt vannsirkulasjon som frigjør næringen. En investering i plantene dine

Hvis du ikke skal ha noen planter, så kan du bruke bare sand selvfølgelig.
ok jeg tror jeg skjønner takk for svaret, hvis noen andre har noen andre synspunkter som bare kjør på tar alt je får
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap