Anubias over vann?

Kan man ha anubias over vann, bare med roten i vann? Og ha den der leeeenge? Har hørt det er en sump-plante
Plussmedlem
Det er ikke en sumpplante, for de primære leveområdene i elver og bekker. Men den kan også finnes i myrer så det skal kunne gå å ha anubias over vann også ja.
Mine anubias tørket raskt inn på blader som var over vann
Plussmedlem
Den er avhengig av fuktig luft for å ikke tørke inn. Myrlandskap i Afrika er gjerne steder med meget høy luftfuktighet.
Hva skjer hvis du planter en Anbias mer eller mindre opp ned? Vrir de seg opp mot lyset kanskje, har et par steder jeg kunne tenkt meg en rhizom-plante av no slag.. men kan bli litt opp ned
Tror de vrir seg opp over. Hadde noen vallisneriaer jeg ikke plantet i sanden (de skulle ikke være slik lenge) og det endte med at hele roten skiftet fasong! har også hatt noen andre planter som roten råtnet på fordi de bare fløt i vannet.
Oki, satser på å prøve det en dag. Trengs no grønt der oppe på bakgrunnen.
Anubias vokser stort sett over vann, i skyggen, ved elvebredder. Når det er regntid blir de stående under vann i lang tid. De kan også vokse permanent under vann men det er nok ikke det naturlige... De aller fleste akvarieplanter dyrkes fram på land, overgangen til vekst i vann går som regel greit. Men når planten først har vent seg til akvarielivet er det vanskelig å ta dem opp igjen. En gradvis overgang med høy luftfuktighet slik at det kan dannes nye skudd/blad er kanskje det som skal til. Har ikke prøvd.

Opp ned planter? De strekker seg jo mot lyset, dvs plantevevet strekker seg mer i mørke slik at resultatet blir at de vender seg mot lyset. Delene av planten som vokser hurtigst vil også snu seg mest.

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap