Fiskene dauer nå som vannet er nitritt fritt

Jeg og kjæresten min kjøpte et Juwel Vision 260l for 3 uker siden. Søndag 6.desember fylte vi vann i akvariumet og innredet det med noen planter og 2 mangroverøtter. Selger anbefalte oss å vente 3-4 uker før vi kunne kjøpe fisk, men vi ble fort utålmodig.

Fredag 11.desember kjøpte vi 5 sebrafisk og 2 pansermaller. Dagen etter kjøpte vi 10 kardinal tetraer (i løpet av dagen/natten mistet vi 2 av dem). Tetraene ble jaget av sebrafiskene, så de holdt seg bare nede i ene hjørnet av akvariumet. Vi leverte da inn sebrafiskene (ingen bråkmakere er tillatt i vårt akvarium :P), fikk oss to pansermaller til og en liten algeeter.

Mandag 14.desember kjøpte vi 3 guppyer og 8 kardinal tetraer til. Den ene guppyen gjemte seg med en gang og den så vi aldri igjen, og 1 tetra døde i løpet av dagen.

Gjennom hele perioden tok vi dråpetester av ph og nitritt. Som forventet fikk vi en økning i nitritt verdiene i uke 2. Tirsdag 15.desember hadde verdien passert den grensen selger hadde markert på fargetabellen, og vi byttet da ut 1/3 av vannet og tenkte å fortsette med dette annenhver dag. Vi besøkte selger torsdag 17.desember. Han sa vi kunne bytte ut 50% av vannet, og i tillegg fikk vi en stor pose med vann og filterbakterier fra deres akvarium. Da vi kom hjem byttet vi ut 50% av vannet og tilførte det vannet vi hadde fått med oss. Vi fikk beskjed om å ikke bytte vann i løpet av noen dager, og lørdag 19.desember var nitrittverdien lav igjen, dråpetesten var gul på farge. ph-verdien er bra, og man skulle tro at alt var bra.

Men nå som verdiene er gode dauer fiskene som fluer. Fra søndag 20.desember og til tirsdag 22.desember var vi mistet 5 tetraer, algeeteren og en pansermalle. Hvorfor dauer fiskene nå? Har det vært for store variasjoner i vannet, eller kan det være andre ting som forårsaker dette?

Beklager kjempe langt innlegg, men jeg tenkte det var viktig å ta med noen datoer slik at man kan sette det i et tidsperspektiv. Tar godt i mot alle tips og forslag som kan hjelpe
Det er alltid en risiko å kjøpe nye fisk. Hver eneste lille fisk er en potensiell smittebærer og kan føre sykdom med seg. Når man da i tillegg har et nyoppstartet kar der alle fiskene er nye og mulige smittebærere, er risikoen skyhøy.
Butikker har stor omsetning og det er store mengder fisk som passerer gjennom karene der hver måned. Stress for fisken, som igjen betyr stor risk for sykdomsutbrudd, noe butikkene har mye av.

Når du sier du fikk filterguffte fra butikken, så var det kanskje ikke bare filtergørr du fikk med... sykdomssmitte sitter i vann og filter også. Parasitter og alt mulig rart kan ha fulgt med på lasset. Derfor anbefaler jeg aldri akvarister å gå til dyrebutikken og spørre om filterguffe til oppstartsproblemer. Da er det bedre å skifte vann som en helt, enn å ta en så stor risiko på sykdom.

Akvariet deres er altså et meget utsatt sted for tiden, dessverre.
Om det er senvirkninger av nitritt-forgiftningen eller sykdom som tar livet av fisk hos dere nå, er dessverre umulig å si.

Jeg ville tatt tiden til hjelp nå og bare skiftet vann ofte, i håp om at det er oppstartsproblemer og ikke sykdom som gjør at fisk faller fra. Og ingen nye fiskekjøp den neste måneden Ikke ta sjansen, vent og la akvariet komme litt mer i balanse først.

Ser du noen symptomer som kan tyde på sykdom eller har mulighet til å ta nærbilder av rammet fisk, så skriv inn på nytt her i tråden. Ellers er det ikke så lett for oss å si hva årsaken kan være.


Eneste jeg har lagt merke til på fiskene er at den ene guppyen er konstant på bunnen og gjemmer seg under røtter og i planter. Den andre guppyen som var sølvfarget på hodet og blå på resten av kroppen når vi kjøpte den, han fått en grønnaktig farge på hodet og finnene foran. Legger ved et bilde av denne fisken, men det var vanskelig å få den skikkelig i fokus. Grønnfargen virker mer intens på bildet enn det er i virkeligheten.

Hvis dette skyldes sykdom, hva må gjøres da? Du nevnte å skifte vann og ikke kjøpe nye fisk på en måned. Er det noe midler som kan bekjempe sykdommen? Vil egentlig ha akvariumet fritt for kjemikalier og slikt.
Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg har ingen mulighet til å vite noen ting sikkert fordi jeg har jo ikke sett hverken akvariet eller fiskene i det, så det første innlegget var ment som mulige årsaker til fiskedød. Det virket som du trodde det kun var nitritt som kunne forårsake fiskedød

Siden det er umulig for noen her på AF å vite OM det er sykdom hos deg, finnes det derfor heller ingen diagnose og navn på sykdommen. Uten det er det bortkastet å skulle begynne med medisin. Man skal aldri bare ta en medisin og sette i gang med å medisinere noe som helst "bare for å se om man treffer blink". Det blir som å ta hostesaft når man har brukket benet.
Sykdom som rammer fisk forårsakes av både parasitter, virus, bakterier og sopp, og innenfor disse områdene igjen er det en drøss av medisiner som alle sikter seg inn på bestemte sykdomsutbrudd og diagnoser.

Det er beundringsverdig at du vil ha vannet fritt for kjemikalier og slikt, men ved fastslått sykdom og diagnose er det ingen vei utenom.

Jeg foreslo å vente med ytterligere fiskekjøp nå i en tid fremover, for å unngå nye potensielle smittebærere, og for å la filteret og akvariet få tid til å stabilisere seg og modnes litt før det belastes ytterligere. En veldig, veldig vanlig nybegynnerfeil er nemlig å bombardere akvariet med altfor mye fisk på altfor kort tid i begynnelsen, med de følger det kan få.

PS!
Grønnfargen på fisken du nevner har ingenting med sykdom e.l. å gjøre Mange fisk utvikler mer farge (og litt annen farge også kanskje) etterhvert som de vokser til. En del fisk farger også ut mye bedre så fort de kommer til et hjemmeakvarium og slipper det stressende livet i nakne butikk-akvarier.
Det finnes ingen fiskesykdommer som gir fiskene grønnfarge
Plussmedlem
Umulig å si hvilke medisiner du kan bruke hvis sykdommen ikke er diagnostisert, så det beste du gjør nå er å skifte vann regelmessig, gi fiskene et godt og variert kosthold og hold de under observasjon i tilfelle du skulle få øye på noe som kan være tegn til sykdom. Les gjennom sykdomsartikkelen her på AF (hvis du ikke allerede har gjort det) og gjør deg kjent med sykdommene og deres symptomer slik at du lettere kan identifisere problemene.

Selv tror jeg kanskje det er en kombinasjon med stress og nitrittforgiftning som er årsaken, for du forteller at den 14. des. kjøpte dere nye fisker og at allerede dagen etter var nitrittverdiene for høye. Altså kom det nye fisk fra et sted med lite eller ingen nitritt til et sted med nitritt i full utvikling. Det kjemiske sjokket sammen med den fysiske og psykiske påkjenningen er nok den sannsynlige årsaken. Det trenger likevel ikke forklare alle fiskenes bortgang, men tror nok brorparten har strøket med som følge av forgiftning.
Hehe, jeg skjønner at dere ikke kan vite noen ting sikkert, og at man må ha en diagnose før man kan begynne med behandlingen Jeg har kanskje vært for opptatt av nitritt og ikke tenkt på sykdommer og slikt, men jeg synes det var så rart at mange fisk døde med en gang vannet var blitt bedre. Har vel tatt det som en selvfølge at alt som kommer fra dyrebutikken er i tipp topp stand.

Er enig med at jeg bør vente med kjøp av nye fisker, men burde det ikke være en algeeter i akvariumet? Har sett litt tendenser til "grønt gress" på glasset.

Betryggende å høre at fiskene kan endre/få ny farge, uten at det trenger å være noe gale. Var bekymret for at guppyen var blitt et radioaktivt monster :P


Plussmedlem
Ja, det er enkelte ganger lett å fokusere på et potensielt problem, før man i etterpåklokskap skjønner at her kan det være snakk om andre ting også. Sjøl om at jeg tror det er nitritt som er synderen hos deg da.

Nei, det trenger ikke være en algespiser i karet ditt nei. Alger kan holdes i sjakk på andre måter, med for eksempel hurtigvoksende planter som tar næringen algene ellers ville brukt på vekst. Flyteplanter er fine til det, for de tar lys i fra algene også, og det er så absolutt algene avhengige av.
Ellers kan jo du fjerne algene mekanisk. Invester i algeskraper og fei over glasset før du skifter vann. En del alger må du ta selv, for de fleste algespisende dyr vil ikke spise alle algene. De grønne står høyest i kurs hos de fleste. Denne hjelper deg med identifisering og opplysniger rundt alger.

Hvis du likevel vil ha algespisere i karet så vil jeg tipse deg om at enkelte typer snegler er utrolig flinke til akkurat det. Ta deg en kikk innom denne tråden. Jeg synes i hvert fall en del av de er utrolig vakre skapninger. Dessverre kan jeg ikke ha de i mitt akvarium da jeg har reker som spiser snegler...
Nitritt kan drepe både lyeblikkelig og over tid. Nitritt er nemlig etsende, spesielt på fiskens slimhinner - gjellene. Det er derfor mulig at fiskene overlever selve oppblomstringen av nitritt, men at de dør dager eller uker senere av skadene på slimhinnene deres.

Jeg er enig med Mona i at det her kan være snakk om sykdom. Fisk fra dyrebutikken er veldig utsatt på grunn av alt stresset. Men jeg synes det er litt rart at du ikke ser noen helt tydelige syptomer, f.eks som hvite prikker, at de klemmer finnene sammen eller noe i den duren.

Uansett, når noe er galt i karet, og fiskene dør, er det en ting som gjelder: førstehjelp. Og i fiskenes verden er førstehjelp det samme som vannbytter. Bytt gjerne vann daglig i noen dager fremover (ca 30% f.eks) og se om det hjelper, evt. om du etter hvert får øye på noen symptomer. Du bør også fortsette å følge med på vannverdiene dine.

Vent med innkjøp av ny fisk. Alger hører naturlig hjemme i et akvarium, og om det skulle bli sjenerende (først og fremst på frontglasset), kan du enkelt fjerne det med en ny, ren kjøkkensvamp eller en bit hvit filtervatt
Jeg har studert fiskene nøye etter at sykdom ble nevnt, og jeg kan ikke se noe som tyder på sykdom. Alle ser fine ut, eneste er at den ene guppyen gjemmer seg nærmest hele tiden, og at den er mer i en loddrett stilling enn vannrett, ellers virker alt normalt.

Jeg håper og tror at Viktor har rett, at det er nitritt som har vært problemet og ikke sykdom.

Algeskraper er allerede på plass. Jeg får investere i noen flyteplanter mens jeg venter på at akvariumet har stabilisert seg og er klart for mer fisk. Tror jeg må skaffe meg noen snegler med tiden, mange av dem i den linken du postet var jo flotte å se på og. Tenke seg til at noe kan ha "good looks" og i tillegg være nyttig :P hehe

Tusen takk for hurtig og god respons på innlegget mitt
Onkelknoke
Betryggende å høre at fiskene kan endre/få ny farge, uten at det trenger å være noe gale. Var bekymret for at guppyen var blitt et radioaktivt monster :P


Ene guppyen min fikk svarte prikker 2 mnd etter den ble kjøpt. den fikk et kull der jeg kan se flere fisk som har prikker på samme steder er litt stilig å se


Eple snegler er ganske stilige etter min mening. og regngjør som noen helter
Plussmedlem
Jepp, jeg er hjertens enig. Men vær samtidig oppmerksom på at særlig eplesnegler vil gi seg på mykbladete planter i karet hvis det ikke er nok annen føde tilgjengelig. Og de er effektive så de kan fort snauspise karet hvis man ikke er oppmerksom. De elsker grønnsaker av ymse slag og spiser også mer enn gjerne malletabletter og rekefór.

I tillegg vil jeg anbefale malaysiske sandsnegler. De gjør samme jobben for akvarieplanter som meitemarken gjør for landlevende vekster.

Men aller først er det vel greiest om fiskene slutter å dø før man retter oppmerksomheten på andre ting. Håper inderlig det ordner seg for deg og at du og dine får en nydelig jul.
Viktor
Jepp, jeg er hjertens enig. Men vær samtidig oppmerksom på at særlig eplesnegler vil gi seg på mykbladete planter i karet hvis det ikke er nok annen føde tilgjengelig. Og de er effektive så de kan fort snauspise karet hvis man ikke er oppmerksom. De elsker grønnsaker av ymse slag og spiser også mer enn gjerne malletabletter og rekefór.


Agurk og mais har jeg prøvd. og malletabletter blir så og si slukt hele :P
Det blir ikke nye fisker eller andre skapninger før de andre slutter å stryke med. Kanskje noen nye planter.

Får fortsette å skifte vann i tiden framover og håpe at det ordner seg.

God jul
jeg må bare si, flinke dyrebutikk-mannen som sa 3-4uker! d varmer et lite hjerte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap