Newbee med spørsmål om nystartet kar

Inaktiv bruker
Hei, akkurat kjøpt meg et Ferplast StarCube 230l' kar. Alt fulgte med til og med tabletter som skulle legges i filteret for å få igang bakteriekulturen.
Nå ser jeg at på et par av steinene og på røttene er det noe som ligner på 1cm lange trådalger men de er hvite, i tillegg kommer det "brunalger?" på glass og substrat. Karet ble startet søndag 13. desember. Forslag til hva disse tingene kan være? Og det helt store spørsmålet he he hva anbefales med henhold til innførsel av fisk? Karet skal ha kun afrikanske Ciklider.
Det er helt vanlig at det kommer en algeoppblomstring når et kar er helt nytt. Det er fordi næringsbalansen i karet er i ubalanse, og slikt vet algene å benytte seg av. Trøst deg med at det går over av seg selv etter en stund. Bare pass på at lyset ikke er påslått for lenge hver dag (normal tid er 10-12 timer, et nyoppstartet kar kan gjerne ligge mellom 8-10 timer), og at det ikke står i direkte sollys.

Når det gjelder introduksjon av fisk, er det absolutt viktigste at filteret er innkjørt og er klar til å ta imot fisk. Når filteret er innkjørt vet du vet at du har hatt nitrittoppblomstring i karet som i sin tur har sunket til null, og samtidig har ålbar nitrat i vannet. Da vet du at de nødvendige bakteriene finnes i filteret - klare til å håndtere avfall fra fiskene.

Ikke kjøp mange fisk samtidig, filteret håndterer ikke å gå "fra 0 til 100" på en og samme dag. Det trenger tid til å tilpasse seg økt avfallsnivå. Kjøp derfor noen få fisk om gangen, og vent minst en uke før du kjøper fler.

De tablettene som fulgte med lover langt mer enn de kan holde, forresten. Enkelte merker kan nok korte ned innkjøringsperioden noe, men de er ikke så gode at filteret er ferdig innkjørt etter et par dager
Inaktiv bruker
Takk for tilbakemelding men disse hvite trådene er vel ikke alger? Forøvrig står lyset på i 15 timer, mener du det er for mye he he
15 timer er for mye, ja. Planter klarer bare å nyttiggjøre seg lys i 10-12 timer. Alt over dette kommer kun algene til gode, og bidrar negativt til dine "alger pga nyoppsatt kar"-problemer.

Jeg har timere på mine akvarier, stilt til å lyse i 10 timer hver dag. Da slipper jeg å huske på å skru av og på

De hvite trådene er jeg usikker på. Kan du ta ut noen av dem og se på dem? Mulig at lysegrønne tråder (=trådalger) kan se hvite ut på grunn av lyset i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap