Corydoras uten mat i 2 uker?

Hei!

jeg har et 110 juvel akvarie med ti tetraer, et par ancistrus og tre guppy. I tillegg kjøpte jeg meg 10 corydoras panda for to uker siden ca. Nå har det seg sånn at jeg er på juleferie og lurer på om coryene klarer seg uten mat. Di er nok ikke fullvoksne men ca 3-4 cm kanskje, pluss minus. Jeg har da litt alger i akvariet og er ikke begkymret for di andre fiskene, da jeg har forlatt disse før. Men er litt usikker å coryene da di er såpass nye.

Jeg har noen som passer katta mi, så di kan forsåvidt mate fiskene. Men av erfaring vet jeg at det lett kan bli overforing når andre passer dem. Så jeg har ikke bedt dem om noe. Burde jeg si at di må mate coryene, eller tror dere det er best å la vær?

Du kan jo be dem fôre fiskene en eller to ganger i uken i løpet av fraværet ditt? Si hvilke dager det skal være, og forklar nøye hvor mye som skal gis. Legg gjerne vekt på å tilføye "Overfôring kan drepe fiskene...." :p
"En liten klype fôr mellom tommel og pekefinger" skjønner vel de fleste?
Jo, det kan jeg nok gjøre. Hvor vanskelig er det om jeg ber dem ta for eks to malletabletter og deler dem litt opp..så en bitteliten klype vanlig for til di andre fiskene. Men om formodning dette ikke skjer ( at di ikke blir matet altså), di dør vel ikke...?

Var på din oppfordring at jeg fikk corydoras mona, og du hadde rett i at di er sjarmerendes gitt!
Plussmedlem
Det tryggeste når andre skal fóre er å lage ferdige porsjonspakker i "konvolutter".
Loomis
Det tryggeste når andre skal fóre er å lage ferdige porsjonspakker i "konvolutter".


Vel, normalt sett er det nettopp det jeg pleier å anbefale. Men siden trådstarter skriver at hun allerede ER på juleferie, altså ikke hjemme lenger, anså jeg det for vrient
Lis
Nå har det seg sånn at jeg [B]er [/B]på juleferie
Plussmedlem
Aha! Er på ferie
MEN..klarer di seg uten mat i et par uker om di ikke får mat eller hva tror dere?
Det er vanskelig å si, siden jeg ikke har sett fiskene. Vil nødig si noe som at "jada, det går sikkert fint", også kommer du hjem og oppdager at halvparten mangler :p
Men generelt så klarer voksne seg bedre enn yngel når det gjelder sulteperioder. Og fisk som er i godt hold (dvs har fettlagre å tære på) klarer seg bedre gjennom en sulteperiode enn magre eller tynne fisk som har fått lite mat generelt.

Men, på den annen side... fisk viser oss ofte hvor hardføre de egentlig er når det gjelder prøvelser vi utsetter dem for, og som de overlever.

Jeg tror jeg ville bedt katte-passeren gi fiskene mat også, men bare kanskje tre-fire ganger i løpet av tiden, og sagt veldig klart i fra at det ikke skal gis mer enn det du sier pga fare for overfôring.
Porsonspakninger er ingen dum ide;- =) Regner med at "kattepasseren" er å nåes på tlf? Er selv erfaren når det gjelder å ha folk til å etterse karene mine og det er ikke bestandig det beste om det er uerfarene folk. Derfor er malletabletter en grei ting når en skal ha andre til å mate i karene sine ;- =)
Har hatt både unge og voksne coryer uten foring i 1,5 uker, og det har gått veldig bra. Noen typer coryer er kanskje mer hardføre enn andre da vil jeg tro.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap