"restarte" akvarium

Hei.
Helt fersk i dette her, men har overtatt et akvarium av en på jobbe.
90L
Grusbunn

Fisk som er der nå er:
1 Scalare (Skal byttes inn etter avtale med dyrebutikk pga størrelsen på akvariet)
1 ål, aner ikke typen, ca 15cm lang, og ligger som regel nedgravd i grusen med hodet opp.
2 Admiraltetra
1 Pansermalle
3 Guppy (2 hunner, 1 hann)

Ellers er akvariet innredet med en liten plante, pluss en plastikk, samt et par skip osv.


Jeg ønsker nå og restarte hele sulamitten, som sagt skal Scalaren leveres i innbytte etter avtale, som jeg fikk spurt om etter å ha lest om typen her inne.

Jeg ønsker å skifte fra grus til sand (biltema?), samt dekorere med en stor rot, et par huler, og gjerne et par planter.
Anbefales mose? Ser fint ut i enkelte akvarier.

Hvordan bør jeg gå frem for å gjennomføre dette?
Med tanke på at jeg er helt fersk, ikke har reserveakvarium til fiskene osv.


Takk på forhånd, og God Jul

Jørgen
Kjøp sand, planter og øvrig dekor samt bøtter til akvariebruk før akvariet hentes. Skyll sanda så den er klar, og fjern potte og steinull fra plantene og sett dem i en bøtte vann. Så hentes akvariet, det tømmes helt siden du skal bytte substrat. (Jeg har fllytta akvarium med substrat før, men det skal lite vekt til før det går galt) Når du kommer hjem, se om filteret kan gå i ei vannbøtte, da har du bedre tid på å sette opp akvariet. Er ikke dette mulig bør du være litt rask siden filterbakteriene dør etterhvert som filteret er avslått. Innred karet som du vil, koble til varmekolbe og sett inn filter og fisk når vannet er temperert. Fiskene tåler fint å være i posene noen timer.

Det finnes flere moser som trives under vann, javamose for eksempel. Søk på "mose" i plantebasen.

Anbefaler deg å lese i artikkelsamlinga på forumet her, og særlig "akvarieskolen". Spesielt anbefaler jeg å lese om vannverdier da du trenger grunnleggende kunnskaper om dette.

Lykke til med akvariet!
Les mer...!

Jeg leste "Akvarieskolen" når jeg startet, og en mer overfaldisk og mindre lærerik artikkel er det lenge siden jeg har lest.

Akvarieskolen er en introduksjon til akvariehold. Best egnet til å pirre nysgjerrigheten til leseren, men ganske så blottet for info og fakta om oppstart og hold av akvarie.

Lykke til med "omstarten". Det går nok bare fint skal du se.
God Jul!
Komadyret
Les mer...! Jeg leste "Akvarieskolen" når jeg startet, og en mer overfaldisk og mindre lærerik artikkel er det lenge siden jeg har lest. Akvarieskolen er en introduksjon til akvariehold. Best egnet til å pirre nysgjerrigheten til leseren, men ganske så blottet for info og fakta om oppstart og hold av akvarie. Lykke til med "omstarten". Det går nok bare fint skal du se. God Jul!


Da er det sikkert lenge siden du leste noe som helst?
Antakelig fikk du ikke med deg innholdet fordi du kikket på bildene i artikkelen?

Lykke til Jørgen!
ohr
[QUOTE=Komadyret]Les mer...! Jeg leste "Akvarieskolen" når jeg startet, og en mer overfaldisk og mindre lærerik artikkel er det lenge siden jeg har lest. Akvarieskolen er en introduksjon til akvariehold. Best egnet til å pirre nysgjerrigheten til leseren, men ganske så blottet for info og fakta om oppstart og hold av akvarie. Lykke til med "omstarten". Det går nok bare fint skal du se. God Jul!


Da er det sikkert lenge siden du leste noe som helst?
Antakelig fikk du ikke med deg innholdet fordi du kikket på bildene i artikkelen?

Lykke til Jørgen!

2-3 måneder...
Mulig andre får mer ut av de artiklene enn det jeg fikk. Jeg har brukt tiden min på å søke på google (site:.akvaforum.no bl.a) og lese meg litt opp på noen utenladske sider.
Det ligger MYE god info i forumet her, det er bare å ta seg tid til å finne og lese.
Det er tydeligvis lagt mye god vilje og arbeid i å lage de artiklene, men personlig satt jeg igjen med mer spørsmål enn en plan for å starte med akvarium etter å ha lest de relevante artiklene i akvarieskolen

Men jeg er hvertfall i gang, og det har gått forholdsvis smertefritt. Største problemet mitt nå er å få forklart familie at de ikke må komme med mer fisk til guttungen sitt akvarium, jeg sliter allerede. Vært tilbake med to poser fisk på dyrebutikken og byttet i planter/fór. Må få gitt bort noe yngel som ble født like etter jeg fikk guppyene i karet også (de fleste ble nok mat, men er en håndfull igjen). Regner med bestekompisen til guttungen (ok, mor hans da) blir lykkelig for noen ekstra fisk i sitt akvarium, det er plass der vet jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap