Fisker som svømmer endel med munnen i vannoverflaten

Heisann, er helt ny på dette forumet, men også ganske ny innen dette feltet også.

Jeg har i dag noen praktbotia og rødfinnet svart fisk. Husker dessverre aldri navnet på sistnevnte fisk samt noen andre fisker i samme akvarie.

Fiskene har det veldig greit tror jeg, ikke ser dem stressa ut, de spiser godt, er aktive og svømmer fram å tilbake.

Akvariumet er innredet med en god del vegatasjon, huler og en rot til sugemaller. For at praktbotiane skal ha litt av den strømmen de skal ha har jeg kjøpt en pumpe som blåser litt vann så de har noe å svømme mot, ca 10 cm over bunnflaten.

Men som de minste praktbotiane svømmer gjerne opp til overflaten og surrer rundt der, og det gjør den rødfinnet men svarte fisken også. Noen grunn til dette?
Hvor lenge er det siden du startet karret?

Det kan være et tegn på for høye Nitrit verdier. Har du forsøkt måle disse?


/Marius
Rundt 1 mnd siden tenker jeg, karret ble startet opp med litt vann fra et annet akvarie som vi har samtidig som pumpa fra det andre karret stod å duret oppi der en stund. Og så hadde jeg noe frysetørret bakterie greie oppi der, skal visst "speede" opp bakterie veksten.

Har dessverre ingenting å måle dette med akkurat nå.
Forsøk med et stort vannbytte - 30-40% - og så tar du filteret fra det andre karet og "vrir opp" over det nye. Da får du kickstartet det i tilfelle nitritt toppen ikke er over enda.

Lykke til,

Marius
Har nettopp byttet omtrent 30-40% vann nå, det andre karret har dessverre fått hvitprikksyken så tror ikke det er noen god idé å blande det nå.

Forøvrig har jeg lest meg til at man kan bekjempe hvitprikksyken med temp opptil 32 grader i noen dager. Det er også mitt eneste alternativ da alt av butikker dessverre er stengt nå i romjula.
Ascubal
Jeg har i dag noen praktbotia og rødfinnet svart fisk.


Ild hale kansje?
Fant ut nå, det er en Epalzeorhynchos frenatum Regnbuelabeo
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap