Nitrat vs nitritt!?!?!?!

Har kjøpt både dråpetester og teststrips for å teste vannverdiene. De viser så og si likt, men på stripsen er det litt flere tester, bla NO3.
Denne er negativ på nitritt, men har litt utslag på nitrat?!?! blir litt forvirra her... Hva er nitraten en indikator på? Må jeg til med vannbytte selv om nitritten er helt negativ?
Nitrat er sluttproduktet og må tynnes ut ved vannbytte. Du vil aldri få 0 i nitrat slik som på nitrit. Hvor mye nitrat har du? Høye verdier dreper ikke fisk, men går ut over vekst, formeringsevne og langtidshelse.

Her står det noe om
akseptable verdier:

Aldri over 50ppm, helst under 25ppm. Personlig prøver jeg å holde nivåene under 10ppm, men det skal heftig mye vannbytter til ved mye foring.
Tusen takk for svar!!!
Nitratnivået lå mellom 25 og 50mg/l...... Bør kanskje ikke vente så lenge med vannbytte da.... Skal etter planen bytte til søndag i alle karene, så kan vel kanskje vente til da?
Det er ingen fare. Nitrat gir ikke akutte forgiftninger på selv 100ppm.

Grunnen til at jeg holder verdiene mye lavere er oppforing og dretting av dyrebare fisk. Det er stor sammenheng mellom nitrat verdier og samlet produksjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap