Mamma til fersk akvarie-eier

Hei
Min datter på 8 år har fått akvarium av oss til jul. Vi har skjønt at som med de fleste andre kjæledyr, vil det meste av arbeidet ligge på oss. Og spesielt ansvaret!

Vi har vel startet med den største nybegynnerfeilen, har jeg skjønt, og kjøpt et kar på bare 28 liter. Men det får vi leve med inntil vi ser at interessen er der også etter at fisken er i karet. På eska, som er en "alt i ett - mangler bare fisk og vann", står det at karet skal stå i 3-4 dager før det settes ut fisk. Etter å ha lest akvarielitteratur halve dagen har jeg skjønt at dette er iallfall humbug. Blir nok en skuffet 8-åring i morgen tidlig... Men de 4 ukene, er det uansett kar-størrelse?

Og er det riktig at et kar på 28 liter ikke trenger varmekolbe? Det skal stå i stua, som har dagsenking når vi er på jobb. Da blir det ganske kjølig her inne, men selvfølgelig ikke frysende kaldt. Det er jo varme i tilstøtende rom selv om gulvvarmen i stua er av.

Hun ønsket seg i utgangspunktet gullfisker, noe vi har sagt at det ikke blir fordi de kan være "slemme" med hverandre. Nå har jeg jo også skjønt at det er for liten plass i 28-liter'n. I dyrebutikken der vi kjøpte akvariumet har vi fått beskjed om at 8 neontetra og 4-5 platy + et par algespisere blir bra. Jeg synes det høres veldig mye ut? Tror vi går bort fra tetra-stimen og finner noe annet.... Har jo fire uker å lese meg opp på

Men ang planter; jeg har ikke klart å finne litteratur som sier noe om hvor beplantet et akvarium skal være. Er det ulemper med for lite og for mye, eller er det kun dekoravhengig? Eller er det kanskje fiskeavhengig?

Med akvariepakken følger det med filterpumpe. Jeg har ikke klart å finne at det er en oksygenpumpe. Trenger vi ikke det i et lite kar, er det evt fordeler/ulemper med å kjøpe det i tillegg?

Fint om dere kan hjelpe meg litt, vil så gjerne at dette skal funke bra fra starten av
Kjempefint at dere søker kunnskap før dere starter!

Ja, antallet uker det tar for et nystartet filter avhenger ikke av karstørrelse, men er sånn ca tid det tar for filterbakteriene å etablere seg. Man kan forkorte ventetiden på andre vis. Hvis du kjenner noen andre med akvarium kan du spørre om litt filtergugge. Det får man hvis man skviser en brukt filtersvamp i ei bøtte med akvarievann. Den gugga inneholder da allerede bakteriene som bryter ned ammoniakk og nitritt, og karet er fiskeklart så godt som med en gang.
Har du ikke muligheten til dette kan du slippe oppi litt fiskemat i ny og ne i innkjøringsperioden. Da får filterbakteriene noe å leve av, og bestanden øker raskere og blir litt større. Planterester hjelper også til med dette, derfor anbefales det at plantedeler som har falt av bare får ligge i akvariet når det kjøres inn.

Om du trenger varmekolbe kommer an på fisken. Noen fisker foretrekker tropiske temperaturer som 25-30, noen fisker er fra fjellbekker og vil kanskje ha vann under 20 grader. Du får se an det når datteren din har funnet seg noen fine arter

Fiskemengden du fikk anbefalt var litt mye ja. Platyene formerer seg fort, så det kan bli veldig trangt og mye fisk å bli kvitt etterhvert. De foretrekker også litt større kar. Neontetrastimen trenger mye plass å svømme på. Noen algespisere kan dog passe inn da.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3847 og eplesnegler for eksempel. Ellers har jeg tatt et søk for deg i fiskebasen på hvilke fisker som kan trives i et kar på den størrelsen. Ikke alle er like vanlige, men de fleste dyrebutikker kan bestille for deg.

Du kan godt ha så mange planter du vil. Det hjelper på vannkvaliteten og er med på å forhindre alger. Eneste ulempen jeg kan komme på er at det går på bekostning av svømmeplass. Noen regel er det likevel ikke. Malawiakvarier inneholder sjelden planter, siden det er dårlig med planter der malawiciklidene kommer fra. Noen fisker liker også tett beplantning, mens andre foretrekker steinhuler og slikt.

Oksygenpumpe er mest til pynt har jeg inntrykk av, men kan være nyttig å ha under medisinering eller andre forhold som gjør at det blir lite oksygen i vannet.

Det jeg anbefaler deg å kjøpe først er dråpetester for nitritt og PH. Viktig at dette er dråpetester, siden teststrips ofte viser feil resultat, og er derfor penger ut av vinduet. Dråpetester kan du kjøpe billig på nett hos for eksempelAquamanias. Lav pris, god service og rask levering er mine erfaringer derfra Av vanntester er jeg mest fornøyd med JBL. De er lette å lese av og drøye i bruk, og svært pålitelige har jeg erfart.

Link til fisk som passer i kar mellom 20 og 40 liter
Link til artikkelen "vannverdier", dere trenger kunnskaper om dette

Lykke til!
Velkommen til Akvaforum, og en flott hobby! Må bare starte med å si at det er flott at dere leser dere opp litt før dere fyller karet med fisk

SGS
Men de 4 ukene, er det uansett kar-størrelse?


Innkjøring av et filter tar like lang tid uansett størrelse. Bakteriene formerer seg ikke raskere i et lite filter enn i et stort. Det skal være to typer bakterier i et filter. De første bakteriene er de som spiser ammoniakk (som fiskene skiller ut). Disse spiser ammoniakk og produserer nitritt (NO2). De neste bakteriene spiser nitritt, og produserer nitrat (NO3).

Ammoniakk og nitritt er svært giftig for fisk. Fiskene kan dø direkte av disse stoffene, eller få etseskader på slimhinnene (særlig gjellene) som dreper dem på lengre sikt. Nitrat derimot, er sluttproduktet etter at bakteriene har gjort jobben sin, og er ikke like giftig. Nitrat er gjødsel for plantene, og det kan være mye nitrat i et akvarium før det dreper fisk. I første omgang kan store konsentrasjoner av nitrat virke veksthemmende. Uansett, en del av grunnen til at vi bytter vann i et akvarium, er nettopp å vanne ut mengden nitrat.

Det tar ca 4 uker for alle disse bakteriene å formere seg i tilstrekkelig grad. Og selv da finnes ikke en ubegrenset mengde av dem. For, som med alle levende organismer, er det tilgangen på mat som bestemmer antallet. Så når dere kan kjøpe fisk, må dette gjøres etappevis, slik at filterbakteriene har tid til å tilpasse seg et økt avfallsnivå. Flere fisk = mer avfall, så dette gir jo mening

Det absolutt beste er om dere klarer å stagge jenta til det har gått 4 uker. I mellomtiden kan dere innrede karet og lete etter passende fisk. Dere kan også slippe oppi en liten klype fiskemat annen hver dag, slik at filterbakteriene får noe avfall å jobbe med.

SGS
Og er det riktig at et kar på 28 liter ikke trenger varmekolbe?


Om du trenger varmekolbe vil komme helt an på hva slags fisk du skal ha, og hva temperaturen vil ligge på uten kolbe. Siden du ikke skal fylle det med fisk enda, kan du sette det opp, og se hva slags temperatur det ligger på uten kolbe. Når du vet hva slags fisk du skal ha, kan du sjekke dens krav til temperatur og vurdere om du trenger en varmekolbe.

SGS
I dyrebutikken der vi kjøpte akvariumet har vi fått beskjed om at 8 neontetra og 4-5 platy + et par algespisere blir bra. Jeg synes det høres veldig mye ut?


Det er veldig mye fisk, ja. De vil vel måtte trekke kølapp for å ta en runde i karet, og filteret vil jobbe på overtid. Et filter som passer i et så lite kar, har ikke all verden av filtersvamper i seg. Filtersvampene er boligen til bakteriene, og jo færre "hus", jo færre bakterier kan bo der

Det er dessverre ikke veldig mye valgmuligheter når det gjelder fisk i en 28 liter. Etter at sand, filter, planter og dekor er puttet i, er det jo ikke 28 liter vann der heller. Jeg kan jo driste meg til å foreslå reker eller snegler (utrolig mange flotte farger, men jenta vil kanskje ha fisk).

Så jeg drister meg til å anbefale 3 hann-guppy. Disse er veldig fargerike, og dere kan kjøpe en av hver farge. Da er det enkelt for jenta deres å se forskjell på dem og gi dem navn. Slikt betyr mye i den alderen der Bare hanner går bra. Kjøper dere hunner, får dere i løpet av noen få uker problemer, siden en hunne lett kan få 30 unger hver 4. uke. Overbefolkning med andre ord. Så bare hanner løser det problemet!

Som algespiser kunne dere ha hatt en rosa eplesnegle. Rosa pleier å være en hit i den alderen der, og akvariesnegler kan overhodet ikke sammenliknes med de sneglene vi ser ute i hagen, altså! Akvaresnegler er flotte!

SGS
Men ang planter; jeg har ikke klart å finne litteratur som sier noe om hvor beplantet et akvarium skal være. Er det ulemper med for lite og for mye, eller er det kun dekoravhengig? Eller er det kanskje fiskeavhengig?


Planter er valgfritt. Som nevnt tidligere, tar planter opp overskuddsnæringen (nitrat) fra vannet. Men vannbytter er også med på å vanne ut dette. De fleste har lanter fordi det ser pent ut, og fiskene får litt å gjemme seg bak/inni/under. Valg av planter er egentlig helt opp til dere Det lønner seg å plante plantene tidlig, ettersom planterester også gir litt biologisk materiale til filterbakteriene under innkjøringen. Så det er ingen grunn til å vente med plantekjøpet.

SGS
Med akvariepakken følger det med filterpumpe. Jeg har ikke klart å finne at det er en oksygenpumpe. Trenger vi ikke det i et lite kar, er det evt fordeler/ulemper med å kjøpe det i tillegg?


En filterpumpe vil ha svamper i seg, mens en luftpumpe bare er en pumpe med en tynn slange. Filterpumpe er det absolutt viktigste pga. bakteriene. Du må ikke ha en luftpumpe, men noen synes boblene er dekorative. Så lenge du plasserer filteret slik at utblåsen skaper bevegelse i overflaten, vil det sørge for nok oksygen i vannet

Håper dette var til litt hjelp!
Hei og takk for lange og utfyllende svar! Jeg ser at jeg har klart å poste tråden to ganger, og har derfor to identiske tråder gående. Dersom det er en moderator her, må du gjerne slå sammen de to trådene mine

Som jeg har skrevet i den andre tråden, har vi i dag byttet inn 28-literen til en 63-liter. Det gir oss litt mer handlingsrom. I morgen handles det planter og akvariet slås på :-)
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap