600 liter

Vel da har jeg kjøpt meg 600 liter akvarie, har 13 ltr babykar, 200 og 240 liters akvarie fra før, men føler meg fremdeles som nybegynner enda. Har så vidt begynnt å gå over fra levenfødere til ciklider ( palettciklider og prinsesse av burundi).
Karet er ikke satt opp enda, men ska gjøre det til uka, og har jo flere pumper som går i de andre kara som jeg da tenkte å bruke i 600 ltr slik at den nye pumpa får de bakteriene karet trenger.
I tillegg blir det også satt i sandfilter i akvariet.
For det blir ikke satt i fisk før alt er perfekt oppi der.
Bilder kommer må bare ta bilder først


Noen som har noen forslag til hva slags fisk jeg kan ha i 600 ltr?
Vet at det stort kar og begrensningene ikke er så små lengre
Men tenkte i hvertfall kanskje en stim med neontetra og pleco oppi der men er helt tom for ideer til andre fisk.
Takker på forhånd for alle forslag
Inaktiv bruker
Heldiggris! :p
Vet i allefall hva jeg ville hatt i et slikt akvarium. Corydoras adolfoi på bunnen, en stim med store flotte diskus, en eller annen tetraart og en neve fargerike eplesnegler. Alutmscalarer er jo også fine. Hvis du ikke synes noen av disse fiskene er fine, er jo også malawikar utrolig flotte. *drømme drømme* :p
En 600 liter...herlig! For et "luksusproblem" det er å skulle fylle det, hehe

Et start-tips har jeg med tanke på innredning (og til en viss grad fisk).
Finn et tema! Og hold deg til det. Finn et tema og gjenta dette over hele karet. Tenk harmoni og helhet. Det vil gjøre karet til et undervanns-himmelrike å se på når det er ferdig.

Når du skal beplante karet, velg kun et par-tre typer planter og fyll opp med mange av hvert slag (istedet for litt av flere dusin ulike). Sett dem i tette grupper, en gruppe samlet her og noen samlet der. Stein og røtter: velg kun samme type. Det vil si; kun stein med samme farge og struktur, velg glatte og fine stein som minner om de man finner nær vann og elv (unngå skarpe og ruglete stein som lavastein). Velg f.eks. kun grå stein, eller kun brune.
Røtter: velg kun samme type, det vil si f.eks. kun mangroverøtter eller kun redmoor-røtter.

Når det gjelder fisk, ville jeg gått for et tema der også. Velg f.eks. kun fisk fra Asia, eller kun fra Sør-Amerika. Men hva ønsker du å gi inntrykk av? Hadde det vært meg, så ville jeg valgt EN stimfisk og heller fyllt på med mange, mange av akkurat den ene, for å unngå "salt & pepper mix" følelsen av mange ulike arter. Hva med å f.eks. fylle det med 50 stk Smykketetra, som kan stime frem mellom hengende flyteplante-røtter, der lyset skinner gjennom åpninger i beplantningen som sollys i vannet?

Til bunnen ville jeg valgt 40 Corydoras adolfoi! )

Dette var bare løse tanker og ideer jeg kom på i farten. Kanskje det gir deg noen ideer?
tenk tangyanika du.. tropheuser masse troffer
Sjekka opp Corydoras adolfoi det er jo kjempe nydelige fisk, så ska ikke se bort ifra at det blir det i karet.
Karet blir nå satt opp i dag, så gleder meg masse nå, men fortsatt lang vei før fiskene kommer oppi.
Ska dra å se etter planter i dag også så det er kommer i orden, og se etter røtter samtidig så får jeg se hva jeg får tak i.
Mona har gode poenger her! Veldig lett å fylle på med ting, men rot er roten til... ja, nei, men ja.
Har nå lånt et bilde av beste vennina mi, det øverste er mitt kar mens bilde nr 2 er hennes, siden vi begge har kjøpt karene samtidig hos selger så får dere se hvordan det ser ut bare at mitt står inne og mens hennes har stått ute men er nå inne i hus. men det gjennstår mye arbeid som dere ser før jeg får det opp. De har vært brukt før så må vaske det + at må lage i stand leckabordet som jeg skal ha det på. Legger mer bilder ut når jeg får tatt de.
Heldig-grisen

Kos deg med utvelginga, og bruk god tid på det
Gleder meg til flere bilder
Vel, da har jeg vært å fått kjøpt meg sandfilter og 3D bakgrunn så da blir det nok fint når jeg har fått det opp. I morgen så starter arbeidet med å malt ferdig stua som karene skal stå på, og etter det blir det å sette i stand lecka bordet som 600 literen skal stå på, så må ut å kjøpe inn noe lim, er det noen som vet hva jeg bruke for å limefast de lecka blokkene sammen?typen vil bruke sement for da hoder det sier han.


Uannsett i morgen kveld regner jeg med å få satt karet opp så jeg kan starte å vaske karet så det er gjort, kunne ønske jeg var ferdi i går, det klør så i fingrene mine ved å få det opp, TTT = ting tar tid.
Vel her er et bilde som jeg har fått tatt bilde av nå mens det står å går uten fisk, så nå begynner planene om å skrive en liste med fisk jeg ønsker meg
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap